Det som var tristast med Klimaxfiltren till Keltik var att de dödade högtalarna musikaliskt. De förvandlade högtalarna till en halvhjärtad prototyp bestående av en blandning av Kaber och A242. Väldigt mycket HI-FI om jag säger så. Det bästa med filtren varde fina lådorna,det kändes speciellt att bara äga dem,men till sist så insåg jag hur fåfängt och naivt det hela var när de ändå inte behagade leverera anständigt.
Det var som att någon hade tagit en skalpell och med milimeterpresicion skurit bort allt liv ur högtalaren och endast lämnat kvar allt som jag avskyr i audiofilsystem. Musikaliskt? -Knappast!
Ironiskt nog så köptes filtren(ena paret) av en kírurg på Irland,som kände att även han ville pröva denna heliga graal. Har hållit kontakten med honom efteråt och det lutar nog mot att de ska åka vidare de med.
Klimax filter par nummer två åkte till Italien,Köparen informerades om vad som väntade honom men precis som för oss så var det mest spännande och utmanande tyckte han, och pluggade in dem till två kraftfulla Akurate 4200 slutsteg..
Rapporten som han skrev på UK Linnforumet var en bekräftelse på det resultat som vi fått. Trist och kabertunnt! Nu var det inte i pengar det satt för den snubben,vilken skulle ha klimaxfiltren och keltik som tevehögtalare medan han veckan därpå skulle få sina nya 350´s. I stället för 4200 så satte han Klout på Keltik och tyckte med den kombinationen att det spelade "någorlunda"
Pekkas filter var runt på turne och inte en en FD Linnhandlare fick fason på dem. Han var, vad jag förstod förvånad själv att det var på det viset.
Sist jag läste något lliknande om KXO´s, så var det när en herre med fyra stycken Twins, skulle som krona på verket byta ut sin svarta LK tunebox mot dessa filter och undrade om det verkligen kunde stämma, att det skulle låta så "annorlunda" om Keltikarna. Han vågade inte skriva att han var missnöjd men jag föstod precis vad han menade. Italienaren med mina lådor tog till orda och frågade om han tyckte att han fått "kaberljud" i sina fullregisterburkar och passade skämtsamt på att trycka till mig om att det var han som var uppfinnare av det "begreppet"

Vidare så skrev han, att tyvärr så lär Twinmannen nog aldrig bli nöjd om det känns "annorlunda" redan nu.
Jag är tillbaka med monofilter och ångrar det inte för en sekund. Vi labbade lite för en helg sedan med LK-tunebox och testa olika kombinationer. Bland annat så provade vi 4200/Chakra kombinationen igen och drog i princip samma slutsatser som tidigare.
Det känns verkligen som Klout/Keltik/monokort är skräddarsydda till varandra,och nöjer man sig inte med den kombinationen så är det nog inte rätt högtalare man har valt.