selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun Jun 16, 2024 10:11

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Mon Oct 29, 2012 23:08 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Oct 07, 2011 23:43
Posts: 16
hej :) äntligen så siter jag å lyssnar på mit linn system. köpte mina majik 140 ifjol billigt.. och fick nu tag på fin halv ny majik DS-I

känns som en bra början.

bara kopplat upp det via imacen via twonky och kinsky, och ja fick till det, är van at använda mac sen 10 år och när de blir svårt med dessa inställningar är jag lost. men funkar nu och låter underbart.


ska skaffa en router antar jag. funkar apples variant bra? eller är någon att föredra? och vad e nästa med nas osv.?

helt underbart ljud, lyssnar på cat power nu och feist, sagolikt !!! har försummat musik pga av arbete och karriär osv... roligt att födas på nytt


Top
   
PostPosted: Mon Oct 29, 2012 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Dec 07, 2007 19:35
Posts: 872
Location: Stockholm
Kul, grattis!

_________________
ADSM -> A Exaktbox 10/1 -> A4200*2+A2200 -> Akubarik. Harmonihyllan, Yggdrasil. LS NAS. Linncredible WAF stealth shield. Roon.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 30, 2012 01:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Feb 20, 2009 22:07
Posts: 559
Location: Göteborg
Grattis skierre! :)

Angående nätverkskomponenter, så har det skrivits en del om det på forumet. Sök på NAS, router osv.
Andra tips: kika på Tonlägets hemsida http://www.tonlaget.se, samt Lejonklous forum http://www.lejonklou.com/forum/.

Sist men inte minst, på Linns hemsida finns en hel del nyttigt att läsa också, om just nätverket.
Den allmänna rekommendationen är att följa Linns nätverksfilosofi.


Top
   
PostPosted: Tue Oct 30, 2012 15:16 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Fri Oct 07, 2011 23:43
Posts: 16
tack.

ska inhandla router idag tänkte ja. har som sagt bara airport express som man jackar rakt in i eluttaget, väldigt smidigt elegant utan massa kablar men den fungerar ju inte längre med DS då. får köpa en ny och en nätverks hårddisk


Top
   
PostPosted: Tue Oct 30, 2012 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Sep 02, 2004 23:07
Posts: 1364
Location: Stockholm
Om du vill komma billigt undan och ha en tyst sådan kan jag verkligen rekommendera. Jag skaffa en Western Digital My Book Live, billig som attan.


Top
   
PostPosted: Wed Oct 31, 2012 21:37 
Ny Medlem
Ny Medlem

Joined: Mon Sep 10, 2012 20:02
Posts: 11
Location: Umeå
skierre wrote:
hej :) äntligen så siter jag å lyssnar på mit linn system. köpte mina majik 140 ifjol billigt.. och fick nu tag på fin halv ny majik DS-I

känns som en bra början.

bara kopplat upp det via imacen via twonky och kinsky, och ja fick till det, är van at använda mac sen 10 år och när de blir svårt med dessa inställningar är jag lost. men funkar nu och låter underbart.
Kul att höra! Har själv precis skaffat en Majik DSM som driver mina gamla Ninka, och det är så grymt trevligt att upptäcka musiken igen. Kan rekommendera att köra ChorusDS i stället för Kinsky.
Quote:
ska skaffa en router antar jag. funkar apples variant bra? eller är någon att föredra?
AirPort Extreme är helt utmärkt. Finns få hemmaroutrar som är lika stabila som den. Alternativet är väl att köpa en billigare router och installera dd-wrt för att få vettig firmware som inte har en massa dumheter för sig.

_________________
Majik DSM/1, A4200, Ninka/Hiquphon OW1 + Majik DSM/2, M109


Top
   
PostPosted: Thu Nov 01, 2012 08:09 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Jag använde ChorusDS HD på iPad tidigare men upplevde att den inte alls ville vara kompis med Minimserver. Eftersom Minimserver är så oerhört överlägsen Twonky på i princip alla sätt gick jag tillbaka till Kinsky som jag använder både på iPad och iPhone. Fungerar tillräckligt bra och är ju gratis.

Ska du skaffa NAS, och det tycker jag du ska, se till att köpa en som kan köra Minimserver. Jag använder Qnap, men tror att han släppt den för Synology också. Jag vill minnas att det var lite pill att installera på min Qnap med Arm och enklare på den med Intel så det kan ju vara ett skäl att köpa en Qnap med Atomprocessor.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Thu Nov 01, 2012 08:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Fri Oct 08, 2004 07:49
Posts: 676
Location: Borås
Hejsan!
På vilket sätt är Minimserver överlägset Twonky?
Hur vet man vilken processor som QNAP:en har?
Jag har en 269 Pro.

Edit, kollade QNAPs hemsida. Den har en Intel Atomprocessor :D

_________________
mvh
Steffe
=
LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek


Top
   
PostPosted: Thu Nov 01, 2012 18:21 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Taggningen huvudsakligen. Twonky är väldigt begränsad och det är mer än komplicerat att bygga egna sökträd. Med Minimserver är det enkelt att modifiera själv och tänket är mindre statiskt än Twonky. Dessutom stöds egna taggar, multipla taggar av valfri sort. Den största skillnaden är taggningen av klassisk musik som är mycket mer genomtänkt. Som om inte det vore nog är genomsökningen efter nya låtar i storleksordningen tio gånger så snabb. Och så underhålls den, Simon lyssnar på användarna och lägger till önskade funktioner om de är vettiga.

Det finns ett bra forum också, googla!

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
PostPosted: Tue Nov 06, 2012 13:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Mar 21, 2004 15:34
Posts: 1181
Location: Lerum/Göteborg
a.g wrote:
Taggningen huvudsakligen. Twonky är väldigt begränsad och det är mer än komplicerat att bygga egna sökträd. Med Minimserver är det enkelt att modifiera själv och tänket är mindre statiskt än Twonky. Dessutom stöds egna taggar, multipla taggar av valfri sort. Den största skillnaden är taggningen av klassisk musik som är mycket mer genomtänkt. Som om inte det vore nog är genomsökningen efter nya låtar i storleksordningen tio gånger så snabb. Och så underhålls den, Simon lyssnar på användarna och lägger till önskade funktioner om de är vettiga.

Det finns ett bra forum också, googla!
Hur är det med ljudmässiga skillnader då? Det är ju det som är det mest intressanta!


Top
   
PostPosted: Tue Nov 06, 2012 17:03 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Joined: Sun Nov 15, 2009 11:17
Posts: 97
Location: Uppsala
Skillnader i ljud mellan olika mediaservrar får någon som har avsevärt mer känsliga öron än jag uttala sig om. Installera själv och testa vettja, det är ju enkelt nog.

Själv är jag bättre på skillnader vad gäller handhavandefrågorna och där är Minimserver som sagt överlägsen Twonky.

_________________
Vardagsrum: Majik DSM, Majik 140
Sovrum: Sneaky Music DS, Komponent 104


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: Majestic-12 [Bot] and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited