Lupus wrote:
Provar nu XLD, men en fundering är om jag ska göra några inställningar. Det finns olika grad av komprimering att välja. Och jag lyckas inte få programmet att göra mappar av mina cd-skivor. Nu hamnar allt bara i en röra.
Nej det gör ju iTunes bättre. Man behöver inte rota omkring och skapa mappar öht. Det blir ett perfekt filsystem automatiskt. Man ska alltså inte sitta och pilla med filträd och gulla med mappar när man använder iTunes. Man jobbar från iTunes. Men åter till XLD - Där får man göra mappar själv (kanske går att få till via någon inställning - har inte ens tänkt på det), Det tar ju lite tid att rippa så att skapa en Artist- resp. Albummapp är inte så värst tidsödande i sammanhanget. Jag brukar göra det så fort skivan är rippad. Då ligger alla spår i ordning överst i mappen dit filerna sparas (ändringsdatum - listläge). Släng i filerna i mappen - så är det klart. Manuellt bygge alltså. Sen kan man ju också kopiera dessa mappar direkt till iTunesbiblioteket om man vill. Bättre är kanske att öppna dem med iTunes och låta iTunes lägga dem tillrätta (så gör jag - funkar bäst) Senast tillagda är en bra funktion. Sen gör jag också en spellista med senast tillagda , som håller över tid.
Vad gäller komprimering av flac har jag ingen aning. Det finns andra här som kan det bättre. Kör själv med Apple Lossless - inga komprimeringsinställningar att oroa sig eller fundera över. It is what it is.
Men jag tycker iTunesbibliotek är bra att ha

--> förutom att bilderna hamnar i ett obskyrt system. Men det finns också två sätt att tillfoga bilder och när man kopierar in manuellt så ligger bilden i filen. Enligt Linnnörderi extreme så kan bilder påverka ljudkvalité. Men det måste finnas någon måtta tycker jag.. Hellre visuellt vettigt GUI än random ansiktslösa filer i ett HONKY TWONKY skräpinterface.