selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:08

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Placering av Majik 109
PostPosted: Thu May 17, 2012 18:46 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej!

Funderar starkt på att byta ut mina Ninka mot Majik 109 bla pga platsbrist.
Är det någon som har några tips om placering om man inte vill ha stativ?
Dvs: Funkar det bra (/ok) att placera dem i bokhylla, på sideboard eller dylikt?
Hur långt från bakvägg kan man räkna med att de behöver placeras CIRKA?

Tack på förhand...

PostPosted: Fri May 18, 2012 11:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej,

Jag kan inte svara på din fråga eftersom jag inte testat men har läst att Majik 109 är gjorda med basreflexporten framåt pga att man i Japan gärna har högtalarna i bokhyllan. Jag har 109or på stativ och tycker avstånd från vägg va ganska viktigt att få rätt (~15cm) så jag vet inte hur det blir i en bokhylla.

Tonlägets högtalare klångedang ska funka bra i bokhylla med mycket böcker (http://www.klangedang.se/placering.html).

Lycka till!

PostPosted: Fri May 18, 2012 20:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Avståndet måste testas fram, det är olika beroende på rummet. Mina på stativ hade jag på
22 cm. Jag tror inte att ett par M109 blir särskilt bra i en bokhylla, bänk eller så. De skall placeras på stativ för att prestera bra och det är synd på en så bra högtalare om den inte får optimala förutsättningar. Du kanske kan låna hem ett par och testa.

PostPosted: Fri May 18, 2012 23:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kan en högtalare låta bra, riktigt bra i en bokhylla?

Jag frågar för jag har aldrig testat.

PostPosted: Sat May 19, 2012 15:37 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Testade rätt mycket för ett antal år sedan att ha högtalare både på vägg och i hyllor för att spara utrymme men när man hört hur högtalare på stativ presterar får man tänka om hur man möblerar istället;)

PostPosted: Mon May 21, 2012 13:04 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hmm....

Svårt att bli klok på det här.
Jag inbillar mig inte att placering på vägg eller skåp/hylla/sideboard kan låta lika bra som stativ.
Har som jag nämnde i en annan tråd precis flyttat ihop med tjejen i ny lägenhet (hyresrätt med gipsväggar och snålt med plats precis där man vill ha stereon :( .)
Får inte plats med mina Ninka, då får de stå några cm ifrån en soffa( som ABSOLUT inte får flyttas :roll: ), o spela med undre elementet rakt in i sidan på soffan, vilket både är fult o låter kass så klart.

Det måste bli stativare.
Men tjejen gillar inte stativens utseende heller... :cry: ....( kanske, kanske kan jag få henne att gå med på stativ, men högst osäkert...

Alternativen som jag ser det är:

*Brakit.

*Sätta upp ett par nätta hyllor att ställa dem på ( då kan man ju klämma in lite mer luft mellan högtalare o bakvägg).

* Placera dem på golvstående möbel, typ sideboard.

Flickvännens önskemål är att placera hela anläggningen på en sideboard(!); lp12, förstärkeri & högtalare, men där har jag iaf sagt stopp :evil: !

Vad skulle ni gjort?
Göra slut är inget alternativ :wink:

Ska in o snacka med Anders på Tonläget imorgon, men allas åsikter o erfarenheter är mer än välkomna.

Ytterst tacksam för all hjälp jag kan få....

PostPosted: Mon May 21, 2012 14:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sailor wrote:
Göra slut är inget alternativ :wink:
Självklart inte, det finns inget som ersätter en bra relation ;-)

Men, i en relation finns det ett givande och tagande. Vi har olika intressen och vi har olika preferenser. Att alltid stöta på patrull för ens egna preferenser säger ju en del om acceptansen av dessa i förhållandet, eller hur? Har en kamrat som stötte på problem när det gällde renoveringen av hans gamla Jaguar. Damen däremot, hon spred sina blomster överallt och styrde hur in- och utredningen skulle se med hänsyn till dessa. Att han ville lägga några timmar på Jaguaren var hemskt, att hon spenderade hela helger på blommorna var ju bara självklart eftersom dessa var vackra och bidrog till hemmet utformning - tyckte hon. Om/att han tyckte detsamma var lixom inte intressant...

Vad jag menar är, det måste finnas utrymme för båda i en relation. Och det gäller att vara tydlig med vad man önskar. Det är ju först vid denna punkt man kan börja balansera sina önskningar, dvs när man vet vad båda vill.

Att man får ge sig, och kompromissa ibland, det hör till livet. Men det gäller ju båda parter!

/ B

PostPosted: Mon May 21, 2012 19:58 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Med brakit till Katan kan det bli rätt ok om du kan kompromissa lite och det borde gälla M109 också men det senare har jag inte provat. Unik på gipsvägg lyckades jag inte få till. K104 på vägg har jag fått rekommenderat av linnhandlare så det kan ju vara ett alternativ. Annars är inbyggnadshögtalare något som verkar fungera bra och linn har flera modeller.

Lycka till

Post new topic  Reply to topic  [ 8 posts ] 

All times are UTC+02:00