selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:16

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun May 20, 2012 11:35 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej!

Har precis flyttat till en superfin lägenhet med flickvännen.
Nu har även jag drabbats av samma dilemma som jag är säker på att åtminstone några av er varit med om; hur fan ska vi båda bli nöjda med både möblering och ljud?

För att göra saken lite klurigare så är rummet hyfsat svårmöblerat, med exempelvis en pelare o gipsvägg!

Har tidigare haft min Lp12:a på en Quadraspire vägghylla.
Någon som har erfarenhet av denna i kombination med gipsvägg? Är det ens att tänka på?
Har tittat en del på olika sideboards o mediamöbler, gillar designen på danska märket "Clic" ( http://www.clic.dk/en/models/212-222 ), någon som vet hur de låter?

Ett annat, betydligt billigare alternativ skulle kunna vara Ikeas mediamöbel i Stockholmsserien ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10103795/ ), någon som har någon erfarenhet/åsikt om hurvida det skulle gå att ställa skivspelaren på denna?

Dessutom verkar det svårt att få plats med Ninkorna, o jag övervägar 109:or, men varken jag eller flickvännen är jätteförtjust i stativens utseende. Finns det ens något alternativ till dessa, om man inte vill förstöra ljudet allt för mycket?

Jag börjar känna mig lite uppgiven, känns ju inte kul att kasta ut tiotusentals kronor på stereon o sen sabba ljudet för att det ska se fint ut...

Jag ska försöka fixa en planlösning för att illustrera problemet.

Tacksam för alla tips jag kan få.

Mvh
Mathias.

PostPosted: Sun May 20, 2012 13:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kan inte komma på någon som direkt använt den extra fria ytan mellan basen på stativet och själva högtalaren, för ja där tar den mindre plats. De är klart att det blir lite luftigare men det är mest estetiskt, annars tycker jag att stativhögtalare ofta tar en rätt så liknande mängd plats som golvhögtalare.

Edit: MEn skippar du stativ och sätter de ovanpå en bänk, eller liknande du ändå ska ha i rummet så får du antagligen lite mer plats. Men jag tolkade det som om du tänkt använda stativ.

Click är stabilare än IKEA, min handlare har sin utrustning på dessa, men de kostar en del mer.

PostPosted: Sun May 20, 2012 13:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle behålla Quadraspire-hyllan och sätta upp den med hjälp av s k mollyskruvar. De finns i välsorterade järnaffärer där du också kan få råd att välja rätt mollyskruv.

Viktigt att du vet vad Quadraspire-hyllan och LP12an väger tillsammans innan du väljer mollyskruvarna.

/mvh

PostPosted: Sun May 20, 2012 13:57 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Comstedt wrote:
Jag kan inte komma på någon som direkt använt den extra fria ytan mellan basen på stativet och själva högtalaren, för ja där tar den mindre plats. De är klart att det blir lite luftigare men det är mest estetiskt, annars tycker jag att stativhögtalare ofta tar en rätt så liknande mängd plats som golvhögtalare.

Edit: MEn skippar du stativ och sätter de ovanpå en bänk, eller liknande du ändå ska ha i rummet så får du antagligen lite mer plats. Men jag tolkade det som om du tänkt använda stativ.

Click är stabilare än IKEA, min handlare har sin utrustning på dessa, men de kostar en del mer.
Ett av problemen är att det nästan helt säkert kommer stå en soffa ganska nära/ framför ena högtalaren o det är därför jag behöver få upp högtalarna en bit från golvet, så att det undre elementet inte spelar rakt in i sidan på soffan. Det är just den där extra fria ytan du nämner som berörs.
Kanske kan jag ställa högtalaren på någon möbel, som du nämner, förutsatt att detta inte sabbar ljudet för mycket. Har ingen erfarenhet av stativhögtalare o tar tacksamt emot tips från någon som testat att ha 109:or på möbler eller hyllor.
Och ja, Clic känns rätt dyra faktiskt...

PostPosted: Sun May 20, 2012 14:07 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

torig wrote:
Jag skulle behålla Quadraspire-hyllan och sätta upp den med hjälp av s k mollyskruvar. De finns i välsorterade järnaffärer där du också kan få råd att välja rätt mollyskruv.

Viktigt att du vet vad Quadraspire-hyllan och LP12an väger tillsammans innan du väljer mollyskruvarna.

/mvh
Tack! Precis vad jag ville höra!
Jag är inte så värst tekniskt kunnig vad gäller sladdar eller elektronik över huvud taget, men en följdfråga blir då:
Hur mycket kan man laborera med kablarnas längd, för att få fler möbleringsmöjligheter?
Har skivspelaren kopplad via ett lojonklou-riia in i en majik-i. Gissar att kablarna från skivspelaren inte bör bytas ut mot längre diton, utan har optimal längd i sitt grundutförande? Har vanliga svarta signalkablar från riia till förstärkaren. Inte heller dessa går väl att skaffa i andra längder? Förstår att man inte kan hålla på att skarva...

Oj, vad illa jag stavar idag. Lejonklou ska d va så klart :roll:

PostPosted: Sun May 20, 2012 17:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Signalkablar med line-nivå kan du ha ganska långa utan problem (det finns linn-black/silver i lösmeter är jag ganska säker på, kolla om din handlare kan ordna det)

Har sett en bild på någon som hade riaa:n på en hylla som hängde under/i quadrahyllan och det skulle tydligen fungera ok, har inte testat det själv dock.

PostPosted: Sun May 20, 2012 23:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det kan nog var bra att hitta åtminstone hitta en regel att skruva i. Jag satte en skiva mellan två reglar ock skruvade hyllan i den. Det funkar jättebra och det blir inte så stora hål i väggen att fixa vid flytt! http://melodik.nu/viewtopic.php?f=5&t=38

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00