Ibland när jag läser beskrivningar av hur det låter så tycker jag att det blir ett motsatsförhållande mellan mätningar och lyssningsintryck. Dvs det mäter bra men låter dåligt. Jag pratar nu om TuneDem-relaterade lyssningar ifall någon funderar...
Är det så, står det i ett motsatsförhållande, eller är det så att mätningar inte berättar hela "storyn"? För mig torde en förändring i TuneDem också vara mätbar - men att man normalt mäter fel sak. Mäta frekvensgång på en CD-spelare tex... För att ytterligare spetsa till det, hör man en skillnad måste det finnas en fysikalisk skillnad. Annars skulle man inte höra den.
Vad jag är ute efter, delvis, är; kan man mäta sig fram till en bättre TuneDem? Ta tex olika underlag för en LP12:a, flytta en Klimax DS på ett bord, vända på kablar... allt ganska tidsödande om man ska vara noggrann. Tänk om man med sin dator/smartphone och lämplig programvara/app kunde mäta sig fram till korrekt placering/kontaktering/etc? För att inte tala om att välja apparater ur ett TuneDem-perspektiv, går det snabbt att jämföra kan man ju tex bara slänga in andra märken (huh, hemska tanke

) och kolla hur de presterar.
Min tanke är, till skillnad från det ingenjörsmässiga "mät och analysera en sak i taget", att man mäter ett antal samverkande parametrar som sedan med ett intelligent (nåja) program kan analysera data och presentera en sorts "TuneDem-faktor". En sådan borde dessutom kunna styras efter vad man är ute efter i sin musikåtergivning, oavsett vad vissa hävdar här finns det olika åsikter om vad maximal TuneDem är.
Vad tror ni, är det möjligt att mäta de parametrar som styr hur man uppfattar TuneDem?
/ B