hardcorelinnie wrote:
Det var väl inte direkt helt allvarligt menat
Jo, jag förstod det, men det var ju inte helt dumt sagt ändå.
ulfbnilsson wrote:
Mina egna erfarenheter baserade enbart på provlyssningar stämmer inte överens med detta. Om de produkter (tex Sonus Faber, Clear Audio, Naim, Gryphons) jag har hört har varit lyckoskott dvs enbart tur, eller om de varit bra pga en systematisk produktutveckling som inkluderat provlyssning vet jag dock inte. Jag har för lite detaljkunskaper rörande hur utvecklingsarbetet går till hos större delen av världens hifitillverkare, så jag vet inte, men de produkter jag hört att uppmuntrat till mer provlyssningar snarare än slutsatsen "de enda som reproducerar musik är linn, alla andra gör bara ljud". (Se sid 2 i denna tråd, där ämnet varit uppe tidigare).
Jag har ingen som helst insyn i hur olika tillverkare utvecklar apparater, så det är rena spekulationer från min sida. Det är därför jag skriver ”jag tror”. Jag håller med dig om att det är högst troligt att alla tillverkare inkluderar provlyssning under utvecklingen. Sedan är jag inte säker på vad de lyssnar efter. Eftersom Linn har en vedertagen metod så blir naturligtvis utvecklingsarbetet lättare, vilket jag inte tror att många andra tillverkare har. Naim har det säkert också och säkert en del andra med, men inte det stora flertalet.
Snarare verkar det finnas tillverkare som fokuserar på att deras apparater ska ha ett visst sound, typ kraftig bas etc, och då är vi ju ganska långt ifrån Linns metod. Ett exempel på detta kan vara HK, som jag har en viss erfarenhet av. De kör hårt i sin marknadsföring med att de har strömstarka slutsteg. Hur förväntar man sig att ett strömstarkt slutsteg ska låta? Tja, kanske med kraftfull dynamisk bas, precis som många HK produkter låter. Är detta en konsekvens av hur apparaterna är konstruerade eller en konsekvens av hur marknadsbudskapet är konstruerat? Jag tror på det senare.
Jag tror också att många tillverkare styrs av efterfrågan och vad de tror säljer bäst. Det gör naturligtvis Linn också men vad jag menar är att i hifipressen så diskuteras i de flesta fall just hifi parametrar under testandet av produkter istället för hur bra apparaten är på att göra musik begriplig. Kan man då skapa en apparat som t.ex. ger ”bra djup dimensioner och skir diskant”, så får den bra betyg i pressen och säljer förhoppningsvis bra.
Jag tycker det är lätt att lita på Linn eftersom en dyrare apparat (åtminstone av samma typ) presterar bättre än en billigare, vilket inte alltid är fallet hos andra tillverkare. Minns att jag testade kompletta system av ett visst märke för några år sedan. Ur ett musikaliskt perspektiv var det dyraste systemet för ca 1000 000 det sämsta och det billigaste för ca 100 000 kr det bästa.
Sedan har ju Linn ett mycket smart koncept som ur marknadssynpunkt är mycket genomarbetat. Jag får till exempel erkänna att jag inte funderar på om det finns bättre signalkablar av annat märke än de Linn tillhandahåller. Jag har gjort ett fåtal tester och de var sämre och nöjer mig numera med vad Linn föreslår. Jag har inget intresse av att ägna tid åt att matcha produkter från olika tillverkare och Linn är troligen framgångsrika hos ”lata” musikälskare som mig. Mitt huvudintresse är musik, jag tycker det är jättekul att leta efter musik på bland annat nätet och skivmässor. Andra tycker säkert det är jättekul att utvärdera olika kablar. För personer som mig så har Linn gjort det enkelt, jag följer deras rekommendationer och är nöjd med det. Så länge jag inte känner mig lurad så fortsätter jag att följa dem.
Ett exempel är att när Radikalen kom så slog Linn ganska mycket på marknadsföringstrumman. Jag tycker det är helt fantastisk förbättring av LP12:an och fortsätter då att tro på Linn. Om den hade varit sämre än Lingon, så hade jag börjat ifrågasätta andra delar av deras budskap också.
Avslutningsvis så är det viktigt att poängtera är att mina erfarenheter och åsikter bygger på de system jag har provlyssnat och det är naturligtvis ett väldigt begränsat antal eftersom det finns oerhört många hifi tillverkare.