selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 03:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: DS vs min skivspelare
PostPosted: Wed Feb 15, 2012 17:50 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej,

Jag vill köpa en DS och tror att en begagnad Akurate DS/d är rätt val. Jag har dock aldrig hört en enda av de olika DS-varianterna, Sneaky, Majik, Akurate, Renew eller Klimax DS, så jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag ger mig in på. Tips vore tacknämligt!

Jag kopplade nyligen in min gamla "budgetaudiofil" skivspelare Systemdek I 900 med AT110 pickup köpt för 20 år sedan. Den hade stått helt oanvänd i en garderob i mer än ett decennium. Nyligen skaffade jag ett Linn-försteg och fick då inbyggt ett förmodligen väldigt mycket bättre RIAA-steg än mitt tidigare. Skivspelaren har gått ett antal timmar nu, jag har pillat lite med bakvikten etc och till min förvåning är den nu den otvetydigt bästa källan jag har!

(Kanske bör nämnas att jag har skaffat ett beg. Linn slutsteg M2100/d som troligen kommer imorgon, det lär nog lyfta allt ljud i mitt system rejält mycket!)

Om jag ska punga ut stora pengar på en digital källa så MÅSTE den bli MYCKET bättre än skivspelaren (som ju dessutom är en budgetspelare så tänk hur bra det skulle bli med en BRA skivspelare!)

Annars backar jag hellre och skaffar en interimslösning i form av att koppla en gammal laptop (den står ändå bara nedpackad) till en USB DAC av acceptabel kvalitet. Har lekt med det i helgen, en HRT lånad av en kollega, gav något bättre ljud än mina andra digitala källor. Fortfarande inte ens i närheten av skivspelaren. Totalinvesteringen för en mycket bättre DAC än HRT blir nypris fortfarande billigare än en beg. Sneaky.

Frågan är vad som krävs för att blåsa förbi min skivspelare.

Kommer det bli svårt att slå min skivspelare med digital källa öht?

Kommer laptop + t.ex. Arcam rDAC att låta bättre än skivspelaren?

Kommer en Sneaky DS låta mycket bättre än min skivspelare?

Eller måste jag upp i Akurate för att komma nära?

Vad säger panelen?

PostPosted: Wed Feb 15, 2012 18:33 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Mitt tips är att det är väldigt svårt att övertrumfa en bra skivspelare med både cd och ds- spelare. Jag är inte alls säker att en klimax ds låter bättre än din systemdek i alla lägen, med alla skivor.

Systemdek är nästan i klass med rega planar 2 och betydligt bättre än dual 505, så det är ingen dålig spelare direkt. Lp 12 är förstås ändå mycket bättre.

Mitt råd är därför att låna hem och lyssna, eller ta med din skivspelare till en handlare och jämför där.

En cd- spelare som låter mycket bra och inte kostar mycket är en begagnad rega apollo, nästan i klass med en dual- skivspelare.

PostPosted: Wed Feb 15, 2012 19:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mitt tips är ett börja med en Squeezebox sb3 om du vill streama på sikt. Kostar under 1000 beg å låter som en ikemi (men inte som en linn ds).

PostPosted: Wed Feb 15, 2012 20:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har en Akurate DS/D som kan tänkas gå till en glad ny ägare. Var bor du någonstans? Man kanske kan ordna en provlyssning om det är nära.

DS-spelarna är riktigt bra, men svårt att jämföra utan att göra det irl. Jag skulle gissa på att en akurate ds blir bättre än skivspelaren men jag har ju inte gjort jämförelse så det är svårt för mig att yttra mig. Vet att en bra LP12a är klart bättre än akuratedsn iaf.

PostPosted: Wed Feb 15, 2012 20:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Mitt tips är att det är väldigt svårt att övertrumfa en bra skivspelare med både cd och ds- spelare. Jag är inte alls säker att en klimax ds låter bättre än din systemdek i alla lägen, med alla skivor.

Systemdek är nästan i klass med rega planar 2 och betydligt bättre än dual 505, så det är ingen dålig spelare direkt. Lp 12 är förstås ändå mycket bättre.

Mitt råd är därför att låna hem och lyssna, eller ta med din skivspelare till en handlare och jämför där.
Bästa vinylskivan på en hyffsad skivspelare lär lätt överrträffa en dålig CD även genom en KDS, men det är väl en rätt ointressant jämförelse ändå. Jag skulle misstänka att det är få vinylkramare som inte skulle vara nöjda med någon av den senaste generationens DS-spelare (bara musiken fanns tillgängliga hyggligt mastrad).

Har du hört senaste varianten av KDS?

PostPosted: Thu Feb 16, 2012 11:36 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag har en Rega Planar 3 som har fått ny kardas tonarmskabel ilag med en Linn black interconnect signalkabel, och en ny at-95 pickup.
Genom ett Wakonda försteg/riaa är den imo, mycket jämn med min Sneaky DS idag.

Tidigare vann Regan klart, men eftehand som mjukvaran upgraderats i Sneakyn, så har steget mellan dom krympt avsevärt tycker jag.
Dock har jag även updaterat nätverket med bättre router och kablage, vilket också kan ha en betydelse.

Jag tror att du med en Majik DS kommer ganska rejält förbi din Systemdek. Sannolikt redan med en Sneaky.

Många tycker att det inte helt rätt att jämföra ds mot vinyl. Men efter att cd förlorat slaget mot ds, så saknas numera referens för ds, (förutom vinyl), som ju är klart närmast.

PostPosted: Thu Feb 16, 2012 17:06 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Tack för alla svar hittills, alla hade intressanta synpunkter!

Slutsatsen är inte solklar, förutom att alla nog verkar överens om att jag bör testa innan jag kan veta.

Post new topic  Reply to topic  [ 7 posts ] 

All times are UTC+02:00