pekka71 wrote:
Ja vart ska man börja?
Börja med att läsa andras inlägg. Ta in, lär, försök förstå, släpp era låsningar. Även om ni ogillar skribenter som personer betyder det inte att de har fel.
pekka71 wrote:
Skriver detta inlägg efter Linnofil sista inlägg i tunedem tråden, vad jag reagerar mot är att han inte bryr sig inte i någon annans åsikt än sin egen, han läser inte trådarna utan väljer ut enstaka inlägg rycker de ur sitt sammanhang och spyr galla så mycket han orkar, bryr sig inte om det är ett missförstånd eller om det är utrett, han förstår inte heller att han själv har en stor del i det dåliga debbatklimatet på selleri med sin diktator stil, han dra alla över samma kamm oavsett deras åsikt eller ståndpungt, vi på den andra sidan har väldigt länge nu stått ut med att bli klappade på huvudet, själv har jag väldigt sällan varit otrevlig trots påhopp, men till sist märker man att det inte hjälper att vara civiliserad och försöka hålla sig inom ramarna när många rent av beter sig som svin.
Pekka, jag uppskattar att du inte varit lika otrevlig i tonen som jag, det är bra. Men om det är jag eller du som bidragit mest till den otrevliga stämningen får andra avgöra. Helt klart hade vi inte dessa problem innan det kom in folk som ville göra om tunedem till vad som passar dem. När du säger "vi på andra sidan", kan du då inte inse att de som skapade en "andra sida" också är de som har ansvar för klyftan? Forumet var ganska harmoniskt och homogent innan ni kom. Det var bara en medlem "x" som agerade narr och rev upp diskussionerna emellanåt, men han har hållt sitt löfte att lämna oss. (Inte som vi

) För mig känns det otrevligt att inte anpassa sig till det sällskap man ansluter sig till. När man därefter försöker ta över sällskapets inriktning och idéer så blir det bara fel. Hur trevlig man än försöker vara i tonen. Jag medger villigt att min taktik är den klassiska "rök ut dem" varianten. Det är väl ganska tydligt för läsarna, så det behöver jag knappast förklara. Men jag vill egentligen inte vara otrevlig (det är jag inte som person, hoppas jag). Jag provar bara olika metoder och hoppas att jag hittar en som fungerar för mitt mål att rädda forumet. Än har jag inte lyckats, det är ju ni som har vunnit gång på gång. Ni är envisare än jag, så grattis till alla återkomster, jag förstår att ni ser dem som stora vinster för er falang. Men, det är ju en Pyrrus seger! Ni har väl inget att hämta i ett forum som tömts på kunskap och vägledning (riktig tunedem). När inga nya erfarenheter längre tillförs, vad är ni då kungar över? Vi söker alla bekräftelse och erkännande, men är den verkligen värd så mycket när forumet har förändrats och tappar sin status? Vissa anser att Selleri en gång var världens bästa Linnforum. Jag håller nog med om den anlysen, men var är vi nu? Det är knappast några utlänninngar som Googleöversätter vårt forum längre i jakt på nya skatter i tunedem bygget. Så var det faktiskt förr...
pekka71 wrote:
han läser inte trådarna utan väljer ut enstaka inlägg rycker de ur sitt sammanhang och spyr galla så mycket han orkar
Efter att ha läst tråden och inlägget väljer jag oftast ut citat som jag anser är kärnan i budskapet (jag kan förstås tolka fel ibland). Då kan dessa diskuteras separat och direkt, jag tycker det ökar tydligheten. Jag tycker det är jobbigt med folk som citerar hela poster. Ibland koncentrerar jag citat genom att ta bort meningar (inne i citat) som bara upplevs (av mig) som utfyllnad och markerar detta med ... och har trott att det ökar tydligheten i vad jag vill besvara. Är det inte så, om alla tycker det är fel så har jag inga problem att ändra på det beteendet. Men tycker du verkligen att jag totalt misstolkat Archangels (och ditt) budskap? Hur kan jag vara en diktator när jag inte ens närvarar på forumet längre? Mina inlägg om ett radioprogram, räknas det som diktatordominas, jag måste ha missat något... Jag hoppade bara in för att ni så tydligt demonstrerat att ni inte använder tunedem, men kräver att andra ska kalla er metod för tunedem. Då kände jag att det här kan vara ett bra läge att avgöra detta en gång för alla. Fredrik valde istället att förklara metoden än en gång. Jag orkade inte det och kan ändå inte uttrycka mig bättre än honom. Jag är van vid att använda tunedem, Fredrik är van vid att utöver det även förklara metoden. Ni verkar mest vana vid att inte läsa hans förklaringar. Osämjan den sista tiden får ni ta på er själva, jag har inte varit del av den. Men hur kommer det sig att det alltid är den andra sidans fel. Jag upplever att jag ser min del. Ser ni och tar ni ansvar för att ha skapat klyftan genom att skapa en ny ö vid sidan av kärnan i forumet? Trots ert numerära underläge flödar ni över forumet med inlägg från denna nya "andra sida" för att ge intrycket att det är två lika stora sidor som står mot varann. Särskilt nu när många gamla tunedemare har försvunnit. Jag tror att andra lätt ser det iaf.
pekka71 wrote:
Jag har försökt att sträcka ut handen mera än en gång, vissa har tagit den medans vissa har stampat på den.
Du säger att du sträcker ut handen, men du vägrar samtidigt att ta emot något i den. Hur trevligt är det, egentligen? Det känns som att ni ogillar vissa så mycket att ni inte kan ta in deras kunskap. Själv har jag inte något emot några personer, bara deras åsikter. Jag är fortfarande övertygad om att du, Archangel, Haraldur och jag skulle kunna ha hur trevligt som helst tillsammans. Vi skulle kunna dricka öl (Norrlands väl?), snacka moppar, teknik och livet i stort, Vi skulle säkert ha hur kul som helst tillsammans (även om ni inte tror det

). Men vad vi inte skulle kunna göra är att installera ett Linnsystem tillsammans, det skulle inte fungera. I ett sådant fall skulle jag inte vara otrevlig alls, då gäller det bara ett system och jag har inga problem med att släppa det. Men nu gäller det Selleri och många entusiasters system. Då tar jag i från tårna, om jag tror att det hjälper.
pekka71 wrote:
Vad Lejonclue därimot har svårt med, det är att han utrycker sig på ett sätt i skrift som som gör att människor känner sig förnedrade och kränkta, jag tror verkligen inte att detta är hans mening utan mera att han vill förklara varför personerna i fråga har en annan syn på saken än han själv, i vissa fall tror jag att det är rena missförstånd
Jag (vi?) som befinner oss på andra sidan, i tunedem lägret, jag har svårt att se det. Lejonklou har försökt vara rak, tydlig och förstående i nästan alla fall. Några enstaka läckage av frustration har dock setts. Men har ni verkligen försökt förstå? Jag kan inte riktigt se det. Ni återkommer bara till er stampa takten metod hela tiden. Eftersom Fredrik har fel behöver ni inte ta in det han säger. Ni gör det för enkelt för er.
pekka71 wrote:
Sen skulle jag bara vilja fråga er som har något imot mig, vad har jag gjort er? vad är grunden till att man är otrevlig? jag hoppas verkligen att ni kan skilja på olika personer, för så vitt jag vet har jag väldigt sällan om ens någon gång varit otrevlig mot någon forummedlem.
Som sagt, du är inte otrevlig i orden, utan genom att skapa klyftan som leder till osämja. Din ovilja mot att inte bara lära dig vad som gäller här utan också din ständiga övertalning om att din metod ska gälla, att den är lika bra och lika mycket värd som någon annans. Det är opassande och otrevligt i sig. Det är åtminståne min förklaring, andra får stå för sin.
pekka71 wrote:
Sen en annan sak som jag ser på selleri är att man inte försöker förstå utan väljer att missförstå, detta är något som jag inte förstår meningen med, fråga igen istället om man är intresserad av att förstå vad personen igentligen menar
Jag tycker ni har varit tydliga nu på slutet. Jag ser inte att jag har missförstått ert nu mer utförligt formulerade angreppsätt. Det är bara att jag inte håller med. Jag väljer inte att missförstå, jag tycker ni har fel. Om ni inte får medhåll betyder det inte att ni fortfarande har rätt medans andra bara har missförstått er. Det kan också betyda att ni faktiskt har fel, överväg det.