selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 03:22

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
 Post subject: Placerings känslig.
PostPosted: Fri Jan 20, 2012 10:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hur placerings känslig är en DS-Spelare är det en försämring av prestandan om man placerar den på en annan apparat tex försteg,Radikal apparat istället för att stå på en egen hylla?Och försämras prestandan isf apparaterna man placerar DS-Spelaren på?

Minge

Post subject: Re: Placerings känslig.
PostPosted: Sat Jan 21, 2012 03:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har en Uphorik som står ovanpå min radikal. Jag provade att jämföra lite när jag körde LP12an direkt till en integrerad förstärkare med inbyggd riaa (alltså radikal används men inte Uphorik). Först provade jag radikal helt ensam på hyllplanet utan Uphorik ovanpå, sedan ställde jag dit Uphorik utan att koppla in strömsladden, den blev ingen försämring att tala om. När jag sedan satte på strömmen till Uphorik (fortfarande ej använd) så försämrades ljudet ganska mycket faktiskt.

Tyvärr verkar det alltså som att apparaternas "strålning" stör varandra. Det lät liksom mer "nervöst" eller "skramligt" med en påslagen Uphorik ovanpå radikal.

Jag kan dock också säga att jag innan Uphorik hade en Lejonklou Kinki riaa som också stog ovanpå radikal, men det upplevde jag inte som något problem, inte efter man hade lyssnat sig fram till en bästa platsen ovanpå radikal att ställa kinkin.

PostPosted: Sat Jan 21, 2012 11:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Efraim wrote:
Jag har en Uphorik som står ovanpå min radikal. Jag provade att jämföra lite när jag körde LP12an direkt till en integrerad förstärkare med inbyggd riaa (alltså radikal används men inte Uphorik). Först provade jag radikal helt ensam på hyllplanet utan Uphorik ovanpå, sedan ställde jag dit Uphorik utan att koppla in strömsladden, den blev ingen försämring att tala om. När jag sedan satte på strömmen till Uphorik (fortfarande ej använd) så försämrades ljudet ganska mycket faktiskt.

Tyvärr verkar det alltså som att apparaternas "strålning" stör varandra. Det lät liksom mer "nervöst" eller "skramligt" med en påslagen Uphorik ovanpå radikal.

Jag kan dock också säga att jag innan Uphorik hade en Lejonklou Kinki riaa som också stog ovanpå radikal, men det upplevde jag inte som något problem, inte efter man hade lyssnat sig fram till en bästa platsen ovanpå radikal att ställa kinkin.
Har testat lite RDS upp på Radikal blir helt klart sämre inte när man spelar DS spelaren men när man sätter på LP12an så försämras ljudet men flyttas RDS ner till nästa hylla upp på AK så händer ingen försämring nånstans ska testa och ha RDS på en egen hylla och höra om det blir en förbättring.
Mike

PostPosted: Sat Jan 21, 2012 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tror vägghyllor är att föredra så att man slipper stapla grejer över varandra och istället ha de på rad

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Jan 21, 2012 12:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej Minge, som svar på din fråga så är det mycket riktigt så, att alla apparater påverkas av vilket underlag de står på.

Dessutom så blir det lätt ringar/missfärgningar från gummifötterna på svepets ovansida på den apparat som agerar hyllplan :(

Spelar det någon avgörande roll för musik återgivningen?? Tja det beror ju på vilken nivå du siktar emot och på vilken nivå din nuvarande installation befinner sig på.

Ett exempel; Jag provlyssnade nyligen ett Linnsystem där ingen hänsyn/vikt lagts på underlagets betydelse, utan alla apparater stod staplade på varandra i en TV-bänk, av låg & bred modell, med en Platt TV ovanpå och det spelade på riktigt trevligt :wink:

Dvs om anläggningen bara kostat 25 tusen, hade det varit helt OK, men nu var det Linn prylar för en halv miljon, som stod för underhållningen ...... Många fina silvriga Klimax apparater fick plats inuti den TV-bänken och ägaren tyckte att det lät bra och det är ju tur, för det är ju han som har betalat kalaset :mrgreen:

Så det är ju bara du, som kan avgöra om du vill köpa elektronik tills plånboken är tom, eller om du vill prova ett annat sätt, att komma lite närmare nirvana för oss Hifi dårar.

Lycka till från Mvh MRTweak

PostPosted: Sat Jan 21, 2012 13:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

MRTweak wrote:
Hej Minge, som svar på din fråga så är det mycket riktigt så, att alla apparater påverkas av vilket underlag de står på.

Dessutom så blir det lätt ringar/missfärgningar från gummifötterna på svepets ovansida på den apparat som agerar hyllplan :(

Spelar det någon avgörande roll för musik återgivningen?? Tja det beror ju på vilken nivå du siktar emot och på vilken nivå din nuvarande installation befinner sig på.

Ett exempel; Jag provlyssnade nyligen ett Linnsystem där ingen hänsyn/vikt lagts på underlagets betydelse, utan alla apparater stod staplade på varandra i en TV-bänk, av låg & bred modell, med en Platt TV ovanpå och det spelade på riktigt trevligt :wink:

Dvs om anläggningen bara kostat 25 tusen, hade det varit helt OK, men nu var det Linn prylar för en halv miljon, som stod för underhållningen ...... Många fina silvriga Klimax apparater fick plats inuti den TV-bänken och ägaren tyckte att det lät bra och det är ju tur, för det är ju han som har betalat kalaset :mrgreen:

Så det är ju bara du, som kan avgöra om du vill köpa elektronik tills plånboken är tom, eller om du vill prova ett annat sätt, att komma lite närmare nirvana för oss Hifi dårar.

Lycka till från Mvh MRTweak
Har en Harmonihylla med 3st Mimer plan i Tor men det fattas ett tyvärr :D så jag vet inte hur jag ska göra kan inte bygga mer på höjden tyvärr.

Mike

PostPosted: Sat Jan 21, 2012 13:14 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Du menar att du har 3 Mimer och 1 Tor.. Men det är ju inga problem att bygga på med ett hyllan till om det inte är extremt låg takhöjd :D Eller har du en tolva på vägghylla rakt ovanför?

PostPosted: Sat Jan 21, 2012 14:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

[Naim]-(Linn) wrote:
Du menar att du har 3 Mimer och 1 Tor.. Men det är ju inga problem att bygga på med ett hyllan till om det inte är extremt låg takhöjd :D Eller har du en tolva på vägghylla rakt ovanför?
Problemet ligger i att jag har min Tv bakom på väggen så jag kan inte höja hyllan mer då kommer skivspelaren skymma min Tv.
Mike

PostPosted: Sat Jan 21, 2012 15:24 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Svaret är som andra har skrivit: Ja

Dessvärre mer än vad som känns naturligt, under intrimning med handlaren påpekade han att ADSèn stod lite sned på Harmoinihyllan (7mm) från exakt mitt.. och efter omplacering (uppmätt) rätt så var det enkelt att höra en klar förbättring.

--------------
ADS/1
KK/1/D
K320A/D
Silver
Harmonihylla (Mimer/oden)

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00