pekka71 wrote:
Klarar Klimax Kontrolen att driva hörlurar utan hörlursförstärkar?
Rätta mig gärna om jag har fel, men är det inte så att i många billigare förstärkare där det sitter ett hörlursuttag är det egentligen också bara en linjeutgång utan någon extra förstärkning. Det borde vartfall gå att driva ett par låg ohmiga hörlurar direkt från försteget. Märk väl att det är inget jag själv har provat, men de eventuella delar som behövs för att testa detta behöver inte kosta många kr.
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f ... kare+kinos
Citat från tråden där Logos skriver:
Min Kairn Pro har tre volymreglerade signalutgångar. Till en av dessa kopplar jag mina Grado-lurar via en adapter framställd medels ett par lämpliga kablar, två "sockerbitar", en sax och en skruvmejsel. Vet inte om denna lösning fungerar för alla hörlurar och volympreferenser, men själv kan jag alltid få till den ljudstyrka jag önskar. (Jag får i regel dra upp volymen cirka 20 punkter (av 100) högre än vid högtalarspel.)
Säkert kan man få ett bättre resultat med lödning i stället för sockerbitar, men redan min fulvariant klår i mina öron den 3000 kronors hörlursförstärkare från Musical Fidelity jag jämförde med.
SLut på citatet