Ok, det tog en stund för mig att harva mig fram till datorn (blev tvungen att gå till jobbet för det här eftersom jag är för snål för Bostadens internetavtal).
Det var en kul eftermiddag ute i Holmsund och jag är rätt så avundsjuk på Fredrik och Petra för deras mysiga lägenhet ute vid vattnet där. Bra lät det i rummet också, och även om Fredrik klagar på att rummet äter bas, så var det bara ibland som jag tyckte att det märktes (första låten som spelades på Genki lät väldigt tunn tyckte jag, men det mesta i övrigt lät bra).
Ikemi mot Genki. Utgången var förstås given, men för undertecknad var det ändå en viss aha-upplevelse att verkligen få höra hur pass mycket bättre Ikemi är. Jag vill också ha en sån ju!
Ikemi vs Freddes LP12: Ja vad ska man säga. Jag tror faktiskt att jag föredrog 12:an ändå, även om Ikemi hade sina poänger. Ikemin upplevdes ju helt klart som mer detaljerad, men jag är inte helt hundra på om den verkligen var mer detaljerad med tanke på att 12:an är mörkare i klangen och detaljerna inte blir lika framskjutna. Lite grötigare var dock 12:an. Däremot är det helt klart vilken jag hellre lyssnar på i längden. Det finns en naturlighet och avspändhet i 12ans återgivning som inte ens Ikemin hade, även om den kom oerhört mycket närmare än Genki. Sedan tillhör jag ju dom som inte stör mig nämnvärt på vinylknaster i måttliga mängder.
2*LK85 vs Ensam LK140: Eftermiddagens snabbaste jämförelse tror jag. Vid det här laget kände jag mig rätt slö och belåten efter att ha tryckt i mig en hel del av de chips som ingen annan rörde så jag lyssnade inte så noga. Det enda jag kan gå efter blir då känslan av att vara ännu mer belåten som infann sig när LK140 stod för högtalardrivandet. Mer avspänt.
Ninka vs Katan: Inte helt lätt. Varje gång jag hör Ninka så slås jag över att de uppenbart har något som Katan saknar...., pondus alltså. Fast när vi nu jämförde dem mot varandra så påmindes jag också om att Katan verkligen spelar tajtare också och i slutändan så diggade jag faktiskt mer när Katan lirade.
Det ska dock sägas att mina Katan inte presterar lika bra hemma i min uppställning som den ser ut nu, trots att vi ägnade makalöst kort tid åt Katanplaceringen. Det kan ju bero på att jag hemma bara har LK85 (och Genki

), men det beror lika mycket på rummet och placeringen tror jag. Vi har möblerat om rätt ofta på sistone också och nu står de så långt ifrån varandra att den där tajtheten som jag gillar så skarpt inte riktigt vill infinna sig.. Det finns dock en lösning som jag tror ska bli bra för mitt rum, men den innefattar en lång signalkabel mellan för- och slutsteg som jag då måste skaffa först. Efter den här träffen är det dock uppenbart att jag måste fixa det snarast.
En annan tankeställare var att jag (förutom att skaffa bättre förstärkeri till mina Katan) kanske borde fundera mer seriöst på Ikemi. Som det är nu så spelar jag mest LP eftersom Genkin inte låter så roligt i jämförelse, men jag vill helst inte att mediet ska styra musikvalet på det sättet. Å andra sidan kan man ju få riktigt snuskigt bra LP-ljud om man lägger pengar där istället... så ja, vad gör man egentligen? Glömmer allt och köper öl istället kanske...