Tack för att du förser oss med en intressant tråd och välkommen!
Mitt eget återfall grundades i princip på charmiga LK lådor. Köpte en trasig LK1 av en taxikille i luleå och bråkade på lediga stunder med den en hel vinter. Roade mig även precis som dig med att undersöka var som åldrandet gjort sig mest märkbart och hur det påverkade liret. Således byttes inte alla komponenter samtidigt. Tror som mest att jag hade fyra LK1 som jag jämförde och lekte med. I ärlighetens namn så var denna period i linneriet mest skoj. Att rodda ihop sådant som ingen modern linnist ville befatta sig och betala max en femhundring per pryl. Bästa LK1 an i samlingen är en prototyp med DIRAK och RCA kontakter i lite annorlunda låda. Är "bara" nere på tre ettor nu då Pekka behövde en han med:)
Slutsteget LK2 är en annan ungdomskärlek som skänkt mig många mysiga elektronikhörnetimmar. Underskattat och helt rätt i en moderat LK målbild.
På tal om elektrolyter och CD så var Lejonklou vänlig och sålde tre Karik till mig i samma veva som den första LK1 an. De hade stannat,visade det sig på grund av uttorkade elektrolyter i styrelektroniken till transporten. Nummer tre led av utsliten laser men schysst som han är Fredrik så fick jag med en ny laser på köpet.
Shoebox lådorna och retro displayerna är verkligen sanslöst trevliga. Föredrar LED före LCD på hifi och amatörradioriggar. Riktigt charmiga är föregångarna som är rörbaserade, typ som i Micromegorna så vanligt förekommande. Har tre Micromegor oxå bara just för dess charm i mörkret

I fall du behöver scheman så har jag några samt lite servicebullentiner från Linn. Kan vara skoj att skriva ut och ha i en pärm eller något:)
Bara PM'a i så fall..
Gillar din tråd då den så påpassligt dök upp samtidigt som jag tänkte starta en med lite samma tema fast ändå annorlunda. Litegrann om målbilder,självförverkligande och mentalisering.
Ett litet nätt LK1 LK2 system med en relativt enkel LP12 eller Karik,Sara eller KAN1/2, vägghängt med bara högtalarna på stativ och relativt nära varandra och en väl iordningställd lyssningsposition/fåtölj för egoistisk myslyssning under inverkan av en singelmaltare!
Nu kör jag ju med relativt enkla grejor mot för en del höjdare här inne men jag tvivlar starkt på att tillfredsställelsen är så mycket högre ändå till ett välspelande enklare. Närmast för mig nu är att gå på en overhaul på puppan och en dynamik till försteget,det betyder 10000:- ungefär i pengar. För tre år sedan köpte jag en komplett LP12 en hylla ett försteg för samma pengar och hade definitivt roligare för dessa slantar.
Det här med att skynda lagom eller att ha kul med enkla medel är helt klart en väg att gå.
Medan det börjar vara bra här hos mig så spelar det hos svågern med precirkus/ittok/K18/trampolin/Lingo kairn Klout kaber så pass övertygande att man har svårt att slita sig när man är där och det är skapligt betyg.
Billigt kan oxå leverera!
Åter till elektrolyterna så är det som du säger värmen som tär mest på lytar. Även fast toleranserna är vida så förefaller det som regel att nya kondensatorer alltid överstiger i kapacitans mot märkvärdet. I LK1 fanns det i princip ingen som höll måttet på Logikbordet.
Tack för att du startade tråden då den triggar mig positivt. Min egen elektronikhörna är utspridd över kanske 10 banankartonger i ett garage jag hyr. I en framtid blir det ett litet schack i en friggebod på tomten..