Hej!
Här kommer en lite medlemspresentation.
Häng förrästen med i mina övriga trådar....
Mimik renovering:
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=6&t=8489
LK100 renovering:
http://forum.selleri.de/viewtopic.php?f=6&t=8494
Emil heter jag och har precis hittat hit eller för att vara ärlig så har jag läst och bläddrat bland forumets många intressanta trådar en längre tid med stort intresse. Nu tänkte jag att det var dags för registrering och att bli medlem.
Bor i Limhamn nere i Skåne med min fru och Vovve. Har ett digert musik, Hifi och elektronik intresse som egentligen startade för runt 15 år sedan. På den tiden var det Cerwin Vega som stod på önskelistan och stora slutsteg, mycket bas var det viktigaste och höga ljudtryck.
Hifi intresset kom av en ren slump, Hificenter hade slått upp portarna i Lund och jag gled in där med lagom entusiasm. Tyckte mest det var dyrt, men när ägaren demade Dire Straits på ett par QLN högtalare och en Sugden förstärkare slogs jag av hur mycket mer man kunde höra på skivan i form av detaljer med mera. Rösterna fick en härlig dynamik och det kändes mer som om sångaren stod där och sjöng i rummet. Mitt dåvarande system lät i jämförelse som om man ställt 20 cm tjocka madrasser framför högtalarna, då förstod jag att det var så här det skulle låta.
Jag sommarjobbade som en galning på sommaren och efter mycket slit lyckades jag få ihopa till ett par QLN Qubic 222, en Cambridge CD-spelare och en Sugden förstärkare. Detta system följde mig sedan ett par år och jag var mycket nöjd. Genom åren har jag provat en massa olika prylar och i takt med att jag läste Analog och Digital Elektronik i skolan och sedermera fick jobb som Servicetekniker växte även ett DIY intresse fram. Sedan dess har jag byggt en massa lyckade och mindre lyckade högtalare samt Slutsteg/Försteg/Förstärkare i ett flertal olika varianter.
Visst har jag haft en hel del system som låtit otroligt bra jämförbara långt upp i prisklass mot kommersiella produkter men ändå aldrig hittat 100% rätt enligt mina egna lyssnings preferenser. Det var först för ett år sedan när en polare till mig lät mig byta laser pickup och spindelmotor i en Mimik CD-spelare som det första Linn begäret satte klorna i mig. Efter servicen kopplade jag in spelaren i min anläggning mest för att testa sen gick det av bara farten, jag spelade en hel massa skivor hela kvällen med öppen mun. Visst var spelaren färgad men den förmedlade musiken med entusiasm och glädje, det var helt enkelt roligt att lyssna på musik via den spelaren. Ett nytt sätt att lyssna på musik dök fram, nu satt jag inte och analyserade efter detaljer och blev inte trött efter att ha spelat 5 skivor utan fokuserade mest på musiken. Det var helt enkelt kul att lyssna på musik.
Det enda som jag egentligen har kvar av mitt gamla system är mina högtalare som jag har väldigt svårt att skiljas från, ett par Proac Respons 2.5 kloner. Jag älskar hur dessa högtalare förmedlar ljudet och tillsammans med Linn elektronik är dom otroligt dynamiska och spelglada.
Kör idag med en Mimik CD-spelare ihop med ett Kolektor försteg och ett LK100 slutsteg. Känner inga uppgraderingsbehov för tillfälligt. Det ända som jag eventuellt är sugen på är ett investera i ytterliggare ett LK100 slutsteg och köra Biamp. Det roligaste av allt är att elektroniken är förhållandevis billig att köpa in eftersom delarna har några år på nacken, men jag klagar inte
Kommer att lägga in fler bilder efterhand, ett bildreportage är också planerat då jag ska renovera mina Linn enheter. Ska ta tjuren i hornen och byta kondensatorer och annat som slits, vill gärna att elektroniken håller så länge som möjligt.
Här kommer en bild på mina högtalare, bilden är tagen strax efter färdigställande så fanéren har till dagens datum mörknat en del. Byggda av MDF och fanéren är körsbär som sedan vaxats.