Tjenare alla glada!
kort om mig själv och min hifibakgrund

Har varit stereointresserad sen jag var bäbis. Har hunnit med 4 år av discojokkande men nu är det lagt på is. Min första anläggning bestod av nån gammal NAD förstärkare med en pioneer cd. Högtalarna var små stativare som hette paradigm atom och till det hade jag en passiv sub från samma tillverkare som hette BS110 om jag inte minns fel. En tia var det iaf.
Efter nåt år bytte jag högtalare till ett par större Paradigm som hette titan och en större sub som hette PS1200. Nu kan man snacka disco@home. satan vilket tryck det var i den subben.
Men lessnade ganska snabbt på det också så jag bytte igen. Denna gång blev det elektronik från Denon som jag fortfarande tycker är helt ok.
PMA1500R hette stärkaren och DCD1450 cdn. Bra grejer för pengarna tycker jag. idag är samma grejer dock nästan dubbelt så dyra mot för vad jag köpte dom för. Högtalare blev denna gång ett par DALI suite 2.5 men dom såldes av fort. USCH! istället blev det ett par Wharfedale Emereld 97 ...dessa hade jag några månade...sen USCH.
Här börjar linn-delen. Lyssnade på ett par nyare KEILIDH och blev så himla glad att jag tog hem dom direkt! Tune dem (som ni kallar det) var så sjukt i jämförelese mot wharfedale så jag trodde knappt mina
öron!
Spelade på dessa tillsammans med Denonprylarna ett år kanske. sen åkte Denon all världens väg och en uppsättning bestående av KARIK, MAJIK och LK100 hälsade på istället. MYCKET prisvärd anläggning tyckte jag.
Nu blev ju dock högtalarna lite om åren tyckte jag så dom fick byta plats med ett par svarta NINKA med stenfötter som jag spelade på ett år ca. Mycket prisvärda högtalare- ojoj. Lycklig ägare till dessa blev Clyde Built som köpte dom av mig för nån vecka sen. Har nu sålt iväg all min gamla elektronik också och köpt nytt till viss del.
Nuvarande anläggning är:
GENKI
KOLEKTOR
slutsteg??
ESPEK
Har lirat med lite lånade senaste veckan för att utvärdera lite...senast gick Genkin en match mot Ikemi. Ganska likt sound i båda och duellen togs självfallet hem av Ikemin efter några timmars lyssnande.
Har även testat ett LK140 tillsammans med Espek och detta funkade riktigt bra. Synd att dom är så dyra att det blir jobbigt att köpa 3 av dom.
HUR SKA JAG GÖRA MED SLUTSTEG är nu min fråga till er...
alternativen:
1. Köpa ett LK140, köra på detta lääänge (flera år då annat måste prioriteras också) innan jag har råd att köpa två till + aktiva kort.
2. Köpa en klout av tidig modell, samma som alt1 resten...
3. Köpa ett LK85 imorron och köpa två till inom en snar framtid för att innan sommaren ha 3 st LK85 och köra espekarna aktivt. Detta alternativ kostar under 15000:- och då har man aktivt.
Det jag undrar över är hur högt dessa kan spela...vad tror ni?
LK140 har ju inga problem att spela kontinuerligt 50/60 på gamla skalan eller 85/100 på nya (testat båda). Kommer jag kunna spela lika högt och högre på 3 85or tror ni? H
En annan fråga...hur står sig 2st biampade 85or passivt mot 1st LK140 på espek? Dels ljudkvalite men även dunka dunka...?
Jaja, nu har jag pumpat er fulla med frågor så nu är det er tur.
Bilder kommer inom några dar...ska bara låna brorsans digitalkamera.