selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 23:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 29 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 18, 2004 10:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

don Tomaso wrote:
Känsliga öron lät som den bästa egenskapen/kunskapen hittills :D
Oh!
Du gjorde mig till en styck lycklig människa. :D *bugar och tackar*

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 18, 2004 10:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Empress wrote:
daniel.n wrote:
Hepp nu blev det titelrally :)
Civing teknisk datavetenskap med viss elektronik/högtalarkonstruktion/akustik-kunskap på hobbynivå.
Medhåller. Liknar titelrace här.
Tycker ni?
Jag ser ett ganska korfattat sätt att beskriva kompetensen? Och då kommer den SÅ TYPISKA jantelagen smygande.
Grabbar var stolta att ni KAN något!
En del är utbildade, en del är experter, en del är generalister, en del är inte utbildade lika mycket, somliga har andra gåvor (guldöron :wink: ) - alla behövs i ett bolag!
Kom ihåg att kompetens inte = utbildning, kompetens är att tillämpa gammal kunskap + nyvunnen erfarenhet.

Alltså analys/reflektion/kreativitet är det viktiga!
Tyvärr kan ökad utbildning vara hämmande för en del i dettta avseende... :wink:

Blev långt men är sverige skulle gå SÅ mycket bättre om alla vågade pröva nya ideer istället för "inte kan/vågar väl jag"...
Ibland misslyckas man, men det krävs kanske 10 försök! Hur många svenskar ger inte upp efter ett misslyckande?
Man tar inte fran Losec på första försöket....

Just det - jag har jobbat 15 år med tele/datakom/audio/video/WEB/internet-system integration/processer/kvalitet.
Har erfarenhet av att starta upp nya företag o få marknadsföring --> produktplaner --> utveckling --> tillverkning --> säljning att funka. = processer!
Se där - ingen titel/utbildningsnivå/nuvarande position eller lön - hahaha :lol:
(obs humor)

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 18, 2004 11:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Du sportbilen:

Betänk allt pikande behöver inte handla per defenation om "jantelags tänkande". :wink:

Det kan även handla om att det finns ANDRA kvalliteter (ja som du skrev upp) som kan var viltigare en än tjusig utbildning på pappret. *asg* Att det är därför man pikar.

Du vet det ena utesluter inte det andra. :wink:

*Visslar vidare på I'm Sining in the Rain*

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 18, 2004 12:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Empress wrote:
Du sportbilen:

Betänk allt pikande behöver inte handla per defenation om "jantelags tänkande". :wink:

Det kan även handla om att det finns ANDRA kvalliteter (ja som du skrev upp) som kan var viltigare en än tjusig utbildning på pappret. *asg* Att det är därför man pikar.

Det har du rätt i, o hoppas att det var så det var :D
Men tyckte det var läge att påpeka att "duktighet" har mer med hur man använder kunskap - än något annat.
Kompetens är SÅ mycket mer än formell utbildning. (inställning, sammarbetsförmåga, lojalitet mm mm)

Ang Jante, är det att större problem ju mer jag ser av arbetslivet!
Har tyvärr ofta upplevt att "duktiga människior" motarbetas. Speciallt de som är "bättre" än chefen!
(bara att läsa tidningen, se på nyheterna)

Ett exempel; när jag gick i gymnasiet fanns det en kille var BRA på alla ämnen, tom sport/teckning - rubbet.
Dessutom var han snygg, TREVLIG mot alla, populär hos tjejjerna.
Ja kort sagt GRYMT IRRITERANDE!
Varför, pga Jantelagen :twisted:

Efter att par år, när man tänkt efter lite - började jag uppskatta andra människors "duktighet".
Istället för att titta snett/snacka skit... började jag beundra dom o TA EFTER!
Lära av andra är ett BRA sätt att själv utvecklas.

Att focusera på de bra egenskaperna hos sig själv/andra är utmärkt...
Våga var duktig, men gör det smart är mitt råd.
HEJJA SVERIGE!

Nå - har vi några fler som vågar presenteras sig efter detta?:D :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 18, 2004 15:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det där var det klokaste jag läst på länge! Att kunna ta till sig/uppskatta/lära sig av sina medmänniskor är en enormt imponerande egenskap som tyvärr få har. I arbetslivet manifesterar detta sig i dom självutnämnda ofta lite sura "experter" som sitter på unik kunskap och till varje pris vill fortsätta ha det så, eller i allt annat än experter (dumskallar) som vägrar ta till sig tips/råd/kritik bara för att dom inte själv kom på det först och som dessutom rentav blir lite lätt upprörda av sådant.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 18, 2004 21:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Tja... I kronologisk ordning: Har jobbat med datorer, läst 70p elektronik/data, jobbat 5 år hos Linnhandlare, sadlat om och läst till sjukgymnast (med diverse tilläggskurser) och jobbar nu huvudsakligen som sjukgymnast.

Under den här tiden har jag också arbetat deltid som frilansskribent och audio/elektronikkonsult. Har tweakat, meckat och kopierat en del Linnelektronik i mestadels rent nöjessyfte. Och, tja, lärt mig en del utan att egentligen ha järnkoll på något enskilt område. Tror likväl att produktutveckling är min grej då jag med åren har utvecklat ett gott ömdöme och alltid haft en läggning åt det noggrannt systematiska. :)

Kom igen, jantar! :D

Vem hakar på bilstereoidén nu då? Verkar som att vi har de kunskaper som behövs här... akustik, elektronik, data, organisation. Nån försäljare?

Måste förresten nämna att det här med bilstereo dök upp första gången när jag jobbade med Linn på 90-talet och hörde Linnhögtalare i bil (först vad det nån som la Kan I-or på hatthyllan, sen gjorde jag egna med Linnelement). Det lät fantastiskt! Basavstämningen låg lite fel för det blev en markant puckel, men flytet var fantastiskt. Experimenterade med att driva förstärkare på bilbatterier, men det var för svårt för mig, jag fick inte till det. Erfor dock tillräckligt för att inse potentialen och när jag sedan började jobba med att testa bilstereoprodukter fick jag åter bekräftat att sambanden pris-prestanda och märke-prestanda är helt obefintligt i den branschen... Det går att plocka ihop en kanonbra anläggning av enbart lågprisprodukter om man bara har möjlighet att jämföra sig fram mellan massor av modeller.

Kort sagt: Vänder man sig till Linn- och Naimkunder finns det idag ingen aktör på den marknaden! :shock:

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 19, 2004 00:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Empress wrote:
Du sportbilen:

Det har du rätt i, o hoppas att det var så det var :D
Men tyckte det var läge att påpeka att "duktighet" har mer med hur man använder kunskap - än något annat.
Kompetens är SÅ mycket mer än formell utbildning. (inställning, sammarbetsförmåga, lojalitet mm mm)

Ang Jante, är det att större problem ju mer jag ser av arbetslivet!
Har tyvärr ofta upplevt att "duktiga människior" motarbetas. Speciallt de som är "bättre" än chefen!
(bara att läsa tidningen, se på nyheterna)

Ett exempel; när jag gick i gymnasiet fanns det en kille var BRA på alla ämnen, tom sport/teckning - rubbet.
Dessutom var han snygg, TREVLIG mot alla, populär hos tjejjerna.
Ja kort sagt GRYMT IRRITERANDE!
Varför, pga Jantelagen :twisted:

Efter att par år, när man tänkt efter lite - började jag uppskatta andra människors "duktighet".
Istället för att titta snett/snacka skit... började jag beundra dom o TA EFTER!
Lära av andra är ett BRA sätt att själv utvecklas.

Att focusera på de bra egenskaperna hos sig själv/andra är utmärkt...
Våga var duktig, men gör det smart är mitt råd.
HEJJA SVERIGE!

Då jag har haft DEN unika förmånen att se ur BÅDA perspektiven så är de utbildade och icke utbildade faktiskt lika goda kolsupare när det gäller att sparka på varandra. ( I shabligaste jantelag stil) Så jag försvarar INGEN av de båda "lägren". :wink:

Vad som gör mig mest arg är att LÄRINGSJOBB är borta. Och skola och teoretiskt att tillskansa sig kunskaper skall räknas. För att komma någonvart i sammhället. Men det skall man ju inte belasta enskild individ för utan hela systemet. Även om man har de ANDRA kvalliteterna så är det inte alltid det räcker bara för att man inte har "läshuvud" och kan springa och teoretiskt utbilda sig till högre befattningar (avancera sig). Nu stoppar jag här självmant så att det blir för politiskt.

Sen så är det faktiskt så himla bekvämt att skylla allt på jantelagen med av någon anledning. Vissa saker har faktiskt inte med jante att göra. För en sådan här grej som visades prov på här har de i andra länder oxå. Exvis Skottland och USA. De har ju som bekant inte jantelagen
:roll:

Att man kan bli irriterade på någons kunskaper kan faktiskt bero på annat med. Men det är så typsikt svensk att skylla ALLT på jante. :wink: Vad skall de skylla på tror du i länder som inte har jante lagen. *undrar*

Skit i det. Men man skall inte döma för snabbt ut något på väldigt FÅ grunder. Det är en blunder att göra det. Bättre att fråga först och döma sen. Det vet jag av indirekt erfarenhet. *ler* :wink:
Men visst tror jag att flera vågar presentera sig efter detta.

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 19, 2004 00:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Tja... I kronologisk ordning: Har jobbat med datorer, läst 70p elektronik/data, jobbat 5 år hos Linnhandlare, sadlat om och läst till sjukgymnast (med diverse tilläggskurser) och jobbar nu huvudsakligen som sjukgymnast.

/Fredrik
Japp sjukgymnaster är alltid bra att ha tillhands. :mrgreen:

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 19, 2004 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Empress wrote:
Sen så är det faktiskt så himla bekvämt att skylla allt på jantelagen med av någon anledning. Vissa saker har faktiskt inte med jante att göra. För en sådan här grej som visades prov på här har de i andra länder oxå. Exvis Skottland och USA. De har ju som bekant inte jantelagen
:roll:
Att man kan bli irriterade på någons kunskaper kan faktiskt bero på annat med. Men det är så typsikt svensk att skylla ALLT på jante. :wink: Vad skall de skylla på tror du i länder som inte har jante lagen. *undrar*
Det finns jantelag överallt, men det är väl bra vi svenskar som defienerat den... :wink:
Men du har rätt i att det är lätt att skylla ifrån sig. O icke svenskar skyller på något annat :cry:
Iallafall...Verkar som att vi har mycket av personalpolitiken/etiken fixad för det nya företaget - haha!

Post subject:
PostPosted: Tue Oct 19, 2004 16:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är begåvad med en bil ni gärna får testa era nya uppfinningar i :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 20, 2004 15:35 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tyvärr kan jag inte berätta vad jag jobbar med för det är
att bryta mot rikets säkerhet :lol:
Men jobbet som dörrvakt kan jag ta. Antagligen är vi flera
dörrvakter, och kan växla mellan lyssningsrummen och dörrvakten :wink:

Vem vill höra alla misslyckade experiment med nya produkter :?:

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 20, 2004 16:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjaå, gäller bara att få ihop ett teknikerlag som begriper vad det handlar om och sen få ett riskkapital stort nog för att göra nåt vettigt.

Problemet med de flesta "tekniker" eller elektroingenjörer är nog att de ofta är på tok för (b)låsta på teorin från deras böcker som beskriver saker under perfekta förhållanden. Så kablar har ingen betydelse, en förstärkare är perfekt osv osv.
Svårt att få tag på kunnigt folk vet ni ;).

Annars kan jag bli chefsekonom på företaget :D

Post subject:
PostPosted: Wed Oct 20, 2004 17:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klockrent Evert!

Post subject:
PostPosted: Thu Oct 21, 2004 14:49 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Klockrent Evert!