selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 09:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5
Author Message
 Post subject: Re: Songcaster!
PostPosted: Mon Dec 05, 2011 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Den har, vad jag vet, alltid hetat "Songcast".

PostPosted: Mon Dec 05, 2011 23:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

DelNaja wrote:
Enl. Linn sidan där man laddade ner hette den songcaster, ett klipp från gammla sidan.
"This page is now defunct as Linn Songcaster has changed its name to Linn Songcast. The new download page for Linn Songcast can be found here"

/T

PostPosted: Tue Dec 06, 2011 00:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Teuvo wrote:
DelNaja wrote:
Enl. Linn sidan där man laddade ner hette den songcaster, ett klipp från gammla sidan.
"This page is now defunct as Linn Songcaster has changed its name to Linn Songcast. The new download page for Linn Songcast can be found here"

/T
I stand corrected :)

PostPosted: Mon Dec 19, 2011 13:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har någon hunnit testa HI-res filer, blu-ray, Master Flac's, ja vad det nu kan var som har högre upplösning än CD/dvd. Då den information jag har hittat hos linn kan tolkas på flera sett undrar jag om någon testat och märkt eventuella skillnader. (helst uppkopplat via ethernet för att veta att hastigheten räcker till) Edit: ska lägga till att jag just nu inte helt vet om songcast klarar Hi-res eller inte från en dator, medans det vartfall ska fungera från DS - DS. Men jag efterlyser tester som är gjort via dator.

En intressant jämförelse också, de som nu skaffar DSM. Om det mesta går att göra både via ethernet eller tex hdmi eller varför inte optiskt från en dator. Vad ger bäst resulatat, detta kan förståss bero en del på vad songcast klarar och inte klarar. Men jag har tidigare jämfört Prossesorer med HD-ljud vs Kinos/Kisto med DTS, hemma och i butik och de gångerna har det varit fördel Linn. Det jag menar med det är att en underlägsen koppling eller prossesor kan vara sämre även om den får en högre kvalitet på insignalen jämfört med en bättre.

PostPosted: Tue Dec 20, 2011 14:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Har någon hunnit testa HI-res filer, blu-ray, Master Flac's, ja vad det nu kan var som har högre upplösning än CD/dvd. Då den information jag har hittat hos linn kan tolkas på flera sett undrar jag om någon testat och märkt eventuella skillnader. (helst uppkopplat via ethernet för att veta att hastigheten räcker till) Edit: ska lägga till att jag just nu inte helt vet om songcast klarar Hi-res eller inte från en dator, medans det vartfall ska fungera från DS - DS. Men jag efterlyser tester som är gjort via dator.

En intressant jämförelse också, de som nu skaffar DSM. Om det mesta går att göra både via ethernet eller tex hdmi eller varför inte optiskt från en dator. Vad ger bäst resulatat, detta kan förståss bero en del på vad songcast klarar och inte klarar..
När jag provat samt ställt frågan på linnforumet har det klarlagts att Songcaster (från dator) är begränsad till 16 bitar och 44/48 khz.
För DSM borde HDMI vara bäst då spdif inte stöder full hastighet. HDMI har även den fördelen att ljud och bild är syncat utan lip sync.

PostPosted: Tue Dec 20, 2011 15:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man kan ju hoppas att de utökar kvalitetskapaciteten för Songcast via dator så småningom.

PostPosted: Sun Feb 19, 2012 19:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hultin wrote:
Hultin wrote:
Jag har problem med att få det att fungera - men jag har antagit att det är WLAN:et som inte orkar med....

Jag har min DSI på nedervåningen och kör trådlöst mellan den och NAS:en på övervåningen. Det är inga problem att köra FLAC mellan dem, inte heller får jag problem med de få 24/96-filer jag har - så kapaciteten i nätet borde räcka.

Men när jag kör med Songcaster så får jag ljud i cirka 6-8 sekunder innan det dyker. Sedan kommer det tillbaka i 2 sekunder innan det dyker igen.... osv. Det blir lite jobbigt att lyssna så...
Förslag på åtgärder (fast jag vet att jag borde testa att köra en kabel mellan routern och DSI:n för att testa ordentligt om det spelar roll...)?

Uppdatering - uppdaterade till Davaar 4 och körde igång Airplay (eller vad man nu ska kalla det...). Funkar klockrent från iPaden till DSI:n. Får fortfarande inte Songcaster att strömma utan avbrott..... men nu kan jag i alla fall köra YouTube/Spotify/SVTPlay på paddan med bra ljud...
Update igen 20120219
Bytte router (från Linksys WRT54GL (g-nät) till Linksys E4200 (n-nät)) och det gjorde susen. Nu ska det lyssnas på Spotify under kvällen....

PostPosted: Mon Feb 20, 2012 16:23 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag får inte heller songcaster att fungera.
På kinsky dyker det upp som källa, och allt ser ut att fungera, men inget ljud alls..
Kan routern ha något med detta att göra?? (ny netgear n600) knappast ,eller?

:(

Post new topic  Reply to topic  [ 68 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5

All times are UTC+02:00