selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 21:03

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Fri Dec 02, 2011 11:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har ett DS-nät med ADS/D <-> GS105 <-> QNAP119P+ . Här har jag f n inkopplad en Zyxel router med Wifi som ger IP-adresser (DHCP) och via den kan man ju kommunicera med grejerna från Iphone/netbook.

På ovanvåningen har jag en Thomson 789 GW och där finns ju internet. Jag vill ansluta från switchen på DS-nätet dit i stället. Dra kabel blir väldigt besvärligt så jag behöver en trådlös lösning. D-Link DAP-1522 är ju en accesspunkt som jag sett flera använder. Fungerar det att ansluta en sådan till switchen och från den logga in på Thomsons trådlösa nätverk och därifrån få IP-adresser till Nas och DS ? Eller behöver man skaffa två sådana ? Homeplug kan ju vara en annan väg att gå. Tips på bästa lösning här mottages tacksamt.

PostPosted: Fri Dec 02, 2011 14:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har ett par Netgear homeplugs från Webhallen i mitt nätverk. Detta mellan internetmodem och ds-nät. Funkar helt problemfritt.

PostPosted: Sun Dec 04, 2011 10:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

Jag använder två stycken D-Link DAP-1522 (brygga och accesspunkt) för min dotters DS och själv använder jag en DAP-1522 tillsammans med DIR-855 för min DS.
Det fungerar utmärkt.

PostPosted: Sun Dec 04, 2011 11:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag kör via elnätet till mina Dreamboxar då det inte går att ansluta dem trådlöst. Funkar 100%-igt. Trådlöst i övrigt.

-Velodyne DD-18/PS Audio P1000 Power Plant Regenerator

PostPosted: Mon Dec 05, 2011 00:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skrev ju accesspunkt men vad jag menade var en brygga som kan logga in på Thomson. Att DAP-1522 fungerar som brygga mot en DAP-1522 accesspunkt eller en DIR-855 router vet man ju på förhand. Det finns ju billigare bryggor som på pappret verkar funka som t ex denna
http://www.netonnet.se/art/dator/natver ... 6723.4070/

Primärt så är det ju bara för att kommunicera med DS som jag behöver uppkopplingen men är ju bra att slippa bära upp NAS:en för att föra över filer. Att få igång Spotify och webradio kan ju kanske vara kul också. Man kanske inte skall vara dumsnål här, två DAP-1522 har fördelar som det verkar med 5GHz-bandet m m och verkar vara en stabil och bra lösning enl vad jag läst. Elnätet kan ju bli bra det med men jag vet inte om vi kommer att ligga på samma fas här. Sedan är ju DS-nät känsliga grejer, minsta lilla förändring kan ju ge tydliga ljudmässiga försämringar. Att dra direkt från eluttaget in i switchen känns liksom inte helt bra men jag kan ju ha fel här.

Man kan ju köpa en 1522 och ha som brygga och se hur det fungerar, blir det inte stabilt är det ju bara att köpa en till. Öppet köp är ju sånt man kan ta till om man inte får till det också. Tack för eran input.

PostPosted: Sat Dec 17, 2011 15:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fick hem en DAP-1522 igår och fick igång det hela på första försöket faktiskt. Bara att ställa den på bridge, koppla in den i en dator och söka upp nätverket och sedan knappa in lösenordet. Thomson 789 är ju Telias (mfl?) standardgateway så det finns säkert fler här som är intresserade.
Skall ju säga att ännu så länge har jag bara testat att styra DS med Kinsky från dom anslutna enheter vi har.

Men i routern ser man bara 1522's MAC-adress och där står det 192.168.1.72, DS och NAS syns inte där. Konfig hittar DS med dess MAC-adress och där har den 192.168.1.74, NAS:en finns med där också med 192.168.1.64. Kanske man skall konfigurera 1522 med Wireless Mac Cloning så den skickar paketen med anslutna enheters MAC-adress ? Men fungerar det så fungerar det. Skall testa med filöverföring till NAS över det här och se om man får igång att streama radio och Spotify.

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00