selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
PostPosted: Wed Nov 30, 2011 16:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag sitter på tåget från Göteborg med en nyservad LP12 i bagaget.
8 timmars restid för att sammanföra min skivspelare med min favorit Linn handlare
med min favorit skivspelare. Men det var det värt. En Ekos SE skulle monteras, spelaren servas med ny rem, ny Adikt nål och en sedvanlig finjustering av fjädringen. Vi lyssnade på resultatet i affären och jag känner mig mycket nöjd, men det är nog först när spelaren står på sin invanda plats som man kan sätta exakta ord på de upplevda förbättringarna. Innan det var dags att åka hann vi även med att jämnföra min tolva med butikens exemplar som var i den närmaste lika bestyckad, dock med det avgörande skillnaden att det sitter en Keel på den och en Rubikon på min. Utfallet var väl det förväntade, att Keelen spelade bättre, bättre tune, men Rubikonen behövde inte stå i skamvrån och skämmas efter jämförelsen. Ljudmässigt lät Rubikon mera ansträngt i de högre registren, vid mer komplicerade passager och där passerade Keeltovlan utmaningarna mer oberört. Hur mycket det råare ljudet från den oinspelade nålen bidrog in är svårt att uttal sig om, men det kan inte förklara skillnaderna helt. Anders justerade även dragningen av de skruvar som håller fast Radikalmotorn och det var en klart märkbarförbättring på melodin efter denna justering. Intressant. Hepcat dök upp precis lagom till provlyssningen och det var riktigt trevligt att träffa en forummedlem till i verkliga livet. Allt är bättre live. Tack än en gångför bärhjälpen när jag skulle irra mig tillbaka till järnvägstationen! Fyll gärna på med fler kommentarer.

PostPosted: Wed Nov 30, 2011 17:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Grattis!
Jag har beställt en Ekos SE på T&T så jag längtar tills man får lyssna och njuta av den. Är lite ambivalent angående pickup och RIIA-steg. Pickupen jag har nu låter grymt bra på akustisk musik men vet inte hur en Akiva låter (eller Urika).

-Velodyne DD-18/PS Audio P1000 Power Plant Regenerator

PostPosted: Wed Nov 30, 2011 18:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo det var roligt att träffas.

Ja RubiKonen behövde verkligen inte skämmas för sig. Men som sagts så kunde det bli lite rörigt när det kom komplicerade passager i de övre registren i jämförelse med Keel. det lät som att Keel är en mer förfinad produkt och att RubiKon presenterar musiken lite råare, men hur mycket detta beror på den oinspelade Adikten är svårt att säga. Men jag tycker verkligen att Rubikon är ett väldigt bra mellansteg eller om man nöjer sig med RubiKon i längden ifall man inte vill lägga ut pengarna för en Keel. Det är helt klart en bra prisvärd produkt.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

PostPosted: Wed Nov 30, 2011 18:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Just det när jag kom hem så lät inte min egen utrustning så där jätteroligt :cry: .

PostPosted: Wed Nov 30, 2011 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

..

Last edited by haraldur on Fri Feb 03, 2012 04:38, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Dec 01, 2011 18:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Kul och höra intrycken! Jag ska själv göra den resan snart... men jag tar nog bilen! 12:an ska på service och få en ny arm en beg. Ekos 2.

Var hittar man Rubikon? Är det någon pirat variant på Keel? Jag såg det fanns något som hette Kahn också.
Haraldur, intressant projekt du har på gång! Du har PM!

PostPosted: Fri Dec 02, 2011 01:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Freddy wrote:
Kul och höra intrycken! Jag ska själv göra den resan snart... men jag tar nog bilen! 12:an ska på service och få en ny arm en beg. Ekos 2.

Var hittar man Rubikon? Är det någon pirat variant på Keel? Jag såg det fanns något som hette Kahn också.
Haraldur, intressant projekt du har på gång! Du har PM!
På första frågan har du ett PM. Andra frågan det är inte en piratvariant av Keel utan en egen konstruktion med inspiration från keel. Du kan kolla på http://www.audioflat.co.uk/index.htm. Ja det finns något som heter Kahn med och det är en tredjepart topp-platta i aluminium.

PostPosted: Fri Dec 02, 2011 19:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

RubiKon hade jag fullständigt missat tack till detta forum. Keel är bra men kostar rätt mycket och den känns otroligt långt borta. Jag sökte en del igår kväll efter information och hittade en del intressant på både Lejonklous forum och på Linns egna. Lyssningsintrycken om man skall tro på dem är ungefär 70-80% av vad en Keel presterar och till halva priset. Dessutom kan rätt många tonarmar användas bla adikt, rega, naim.

Skulle så gärna höra mer lyssningsintryck jämfört med standard respektive Keel subchassi från er som använder tunedem som referens.

Konstaterade att ingen återförsäljare i Sverige finns men det kanske löser sig om RubiKon är så bra som den verkar. Skulle vara mycket intressant att göra jämförelser men åka till UK känns lite långt och då är priset snart uppe i samma som Keel.

PostPosted: Sat Dec 03, 2011 00:57 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Roger, du kan ju alltid fråga Anders på Tonläget om han är intresserad av ta hem Rubikon, nu när han hört på en.

PostPosted: Sat Dec 03, 2011 11:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Xanlin,

Om den nu är så bra kommer RubiKon säkert att börja säljas av någon i Sverige. Jag får höra med Anders när det blir aktuellt. Min första prioritet är dock en Radikal så det lär ta ett tag.

Jämförde du Keel och RubiKon innan du slog till och i så fall vad är det som skiljer dem åt?

PostPosted: Mon Jan 23, 2012 22:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Roger wrote:
RubiKon hade jag fullständigt missat tack till detta forum. Keel är bra men kostar rätt mycket och den känns otroligt långt borta. Jag sökte en del igår kväll efter information och hittade en del intressant på både Lejonklous forum och på Linns egna. Lyssningsintrycken om man skall tro på dem är ungefär 70-80% av vad en Keel presterar och till halva priset. Dessutom kan rätt många tonarmar användas bla adikt, rega, naim.

Skulle så gärna höra mer lyssningsintryck jämfört med standard respektive Keel subchassi från er som använder tunedem som referens.

Konstaterade att ingen återförsäljare i Sverige finns men det kanske löser sig om RubiKon är så bra som den verkar. Skulle vara mycket intressant att göra jämförelser men åka till UK känns lite långt och då är priset snart uppe i samma som Keel.
Hur bra är en Keel kopia? (För ca 7000:-) Är den bara en dålig kopia? Någon som provat?

http://www.greenstreetaudio.com/pages/s ... -Linn.html

Post new topic  Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC+02:00