Lejonklou wrote:
När jag ser din planlösning så tänker jag att den motsatta, obrutna väggen troligen låter jättebra att ställa högtalarna mot. Men det var nog inte vad du ville höra! 
Om man knackar och bankar på gipsväggen du nämner så hörs det om den skulle behöva stagas. Hur man stagar är nästa fråga, det beror på vilket stöd som idag finns bakom gipsskivorna. Kanske går det att skapa ett väggmonterat konstverk bestående av rejäla träreglar? 
Tack för synpunkter! Hm, nä du har helt rätt Fredrik, det var inte vad jag ville höra

även om jag såklart inser att det troligen är som du säger! Dock så blir det helknepigt estetiskt och trivselmässigt eftersom utsikten (som är rätt fin) och ljusinsläppet är åt andra hållet, m a o så kommer det nog bli svårt att ha "lyssnarsoffan" på annat sätt än längs väggen längst till vänster på ritningen (så att man kan titta ut i riktning klockan 4-6).
Var och knackade på gipsväggen igår, lät väl hyfsat stabil tycker jag - inget påtagligt "fladder". Tror tyvärr likaså konstverksidén har för låg WAF, men tanken är ju värd att tänka

. Det jag väl mest är inne på är att be hantverkaren som tar ner "röda väggen" passar på att - för säkerhets skull - om möjligt stärka upp "gula väggen" inifrån - om det är praktiskt möjligt att göra det från kortsidan. Antingen via en extra gipsskiva, extra reglar eller kanske nån plywoodhistoria. Vet inte riktigt vad som är praktiskt möjligt från kortsidan, men man kan väl alltid ha ett resonemang med hantverkarn antar jag... måhända dömt på förhand?
Stephan wrote:
Varför skall den röda delen tas bort?
Vad är det för utrymme? Sovrum?
Öppen planlösning, ljust och fräscht är helt ute
Det är väl skönt att ha ett rum att stänga in sig i.
Kan användas som sovrum, men vi ska väl ha det som nån sorts "allrum". Kan hålla med att väggar inte per definition i alla fall är till för att tas ner, men i det här fallet gör vi det gärna för att släppa in utsikten. Inte för att det är Berlinmuren direkt men känns ändå som att det även i detta fall är det naturliga att göra

.