selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 09:00

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Nov 10, 2011 19:50 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej, behöver lite råd från er experter.

Har Linn Akurate CD, Linn Akurate kontroll, Linn Akurate 4200, Linn Akurate 6100, Linn Ninka (aktiv drift), Linn silverkablar, Qudraspire sterorack.

Har ett rum på 19 kvadratmeter (relativt fyrkantigt), normal möblering, fönster på 2 väggar, bokhyllor, cd/dvd hyllor, prydnader.

Har provat med det mesta, flyttat högtalarna fram och tillbaka åt sidorna så att det snart är spår i golvet, provat med olika mattor och får till bas, mellanregister bra men diskanten upplevs ofta skärande/vass och tröttande att lyssna på i längden.

När jag ser på BIO/DVD så funkar det perfekt men om jag spelar på CD så blir diskanten nästan alltid för vass.

Har ni några tips hur jag skall få bukt med en vass diskant utan att klä hela rummet med mattor (hustru-faktorn sätter stopp för det)?

Tacksam för tips

Ettan47

PostPosted: Thu Nov 10, 2011 20:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ettan47 wrote:
Hej, behöver lite råd från er experter.

Har Linn Akurate CD, Linn Akurate kontroll, Linn Akurate 4200, Linn Akurate 6100, Linn Ninka (aktiv drift), Linn silverkablar, Qudraspire sterorack.

Har ett rum på 19 kvadratmeter (relativt fyrkantigt), normal möblering, fönster på 2 väggar, bokhyllor, cd/dvd hyllor, prydnader.

Har provat med det mesta, flyttat högtalarna fram och tillbaka åt sidorna så att det snart är spår i golvet, provat med olika mattor och får till bas, mellanregister bra men diskanten upplevs ofta skärande/vass och tröttande att lyssna på i längden.

När jag ser på BIO/DVD så funkar det perfekt men om jag spelar på CD så blir diskanten nästan alltid för vass.

Har ni några tips hur jag skall få bukt med en vass diskant utan att klä hela rummet med mattor (hustru-faktorn sätter stopp för det)?

Tacksam för tips

Ettan47
En fråga: Vad använder du 6100an till?

Ninka kan du ju köra helaktiv med fyra kanaler, alltså din 4200a. I det här fallet så tror jag det vore bättre. Men har inte prövat så jag kan absolut ha fel! Hur är det kopplat?

Från den tid jag själv hade ninka så måste jag säga att den ska ju inte alls upplevas vass (och jag körde hårt på aktiva ninka, så hårt att en lk140 brann och en lånad klout stängde av sig).

Däremot har jag märkt när jag gick från CD12 till akurate ds att ljudet har blivit lite skarpare och vassare. Körde ninkorna aktiva med cd12. Så det kan vara källan som gör det.

Har du prövat att justera filtren? För där har du ju injusteringsmöjligheter.

PostPosted: Fri Nov 11, 2011 13:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har själv aktiva Ninka och vid ett tillfälle var det en otroligt vass diskant i dom.Felet jag hade gjort var att jag hade spänt elementen (diskant) för hårt så det blev vasst.Bara att lossna lite på skruvarna så var det ok igen. Kan vara ett tips så gott som ngt?!

PostPosted: Fri Nov 11, 2011 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Står högtalarna stadigt på golvet/i skeetsen? Instabila högtalare låter skitdåligt.

PostPosted: Sun Nov 13, 2011 00:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Även om den står dåligt så ska inte diskanten helt plötsligt bli vass.

Men hur går det det då? Får vi nån uppdatering i tråden? Alltid spännande ju :)

PostPosted: Sun Nov 13, 2011 00:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Om problemet plötsligt dykt upp kanske det är något tekniskt problem annars kan det vara ett akustikproblem. Jag är verkligen ingen expert på området men jag har flyttat rätt många gånger och har noterat att varje rum låter olika. Väldigt olika faktiskt! Vissa rum är svårare att få till en andra tråkigt nog. Kanske är det värt att prova att flytta hägtalarn till en annan vägg! Diskantproblem brukar handla om att dämpa ljudet med tex mattor och gardiner så att ljudet inte studsar runt.

PostPosted: Sun Nov 13, 2011 01:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det kan vara ninkas egen karaktär som du har svårt för, varför inte prova att byta ut ninka mot ett par Katan som enligt mig är en roligare och mer balanserad högtalare. Jag hade också svårt för ninka. Tyckte också att diskanten kändes för vass. Nu var det i och för sig 2 eller 3 år sedan jag hade ett par ninka men det du beskriver är nog inte så ovanligt med dessa högtalare. Jag provade också att aktivera dom men kom aldrig överens med ninka, de blev i mina öron alldeles för bumliga vid aktivering. Även Keilid med den nyare diskanten var lättare och roligare än ninka. Men detta är min subjektiva åsikt och alla tycker väl inta så kan tänkas.

Rummets storlek och placering i rummet gör väl också sitt till. Du kan ju pröva att efterdra diskanten lite försiktigt för att se om de sitter som de ska, men endast de yttre skruvarna som elementet sitter fast i kabinettet. Och dra inte för hårt som sas i ett tidigare inlägg.

Har du råd så satsa på ett par majik 140 som enligt mig är en mycket-mycket bättre högtalare.

PostPosted: Sun Nov 13, 2011 10:45 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej och tack för era svar,

6100 använder jag för att driva centerhögtalaren Linn Trikan, den drivs aktivt samt att jag driver ett par bakhögtalare passivt med 6100. Men som sagt jag har inga problem med vass diskant när jag lyssnar på bio utan endast då jag lyssnar på stereo.

Jag glömde säga att jag gjort det mesta inklusive dragit en separat strömlina med dedikerad säkring frän elcentralen.

Ninkorna drivs som sagt aktivt via Akurate 4200 med Dynamik, två slutsteg per högtalare. Även jag kan tycka att Ninkorna kan låta bumliga. Jag har som sagt flyttat högtalarna oändliga gånger och den placering jag har nu ger den "bästa" helhetsbilden med undantag för en vass diskant.

Inte för att vara elak men om jag frågar Linnhandlare (taktoton Luleå) så har de bara en lösning och det är att uppgradera till ännu dyrare slutsteg/högtalare/kablar/aktiveringar etc. men jag tycker att en anläggning som man redan lagt ut över 200.000 Kr borde kunna låta bra. Jag har givetvis fått förslaget att uppgradera till majikhögtalarna och även till akuratehögtalarna men det handlar jämt om ytterligare pengar och varje gång jag uppgraderat så tycker jag att ljudet inte blivit något bättre, endast marginella förändringar. Jag är så less på att man hela tiden skall lägga ut enorma summor utan att få det "perfekta ljudet". För vad är det som garanterar att jag blir nöjd även om jag lägger ut 500.000-800.000 Kr, jag menar en anläggning för 200.000-275.000 Kr borde väl ändå kunna låta Ok även om det inte är det perfekta ljudet. Ibland så ångra jag mig att jag övergav Quad spåret och funderar att gå tillbaka till Quad. Quad hade en värme i ljudet som Linn inte har, upplever som sagt ljudet analytiskt och för vasst.

Jag har som ni säger efterdragit alla element men varit försiktig med att inte dra för hårt, bara se till så att det finns ett motstånd. Jag har provat att justera på "rattarna" på baksidan men tycker att det är oerhört svårt att på det sättet att finna en balans i ljudbilden. Får man ned det vassa i diskanten så tappar man i mellanregistret etc. så de är återställda i sina normallägen.

Ibland undrar även jag om det kan vara Akurate Cd spelaren eller att jag uppgraderade till silverkablar (som jag blev övertalad att köpa av Linnhandlaren, som skulle vara ett sånt lyft för ljudet).

Jag hade hört att man skall vara försiktig när man efterdrar skruvarna i högtalaren och var det. Men jag skall skall prova att lätta på skruvarna till diskanten (Ninkorna) och se om det kan minska den vassa diskanten. Tack för tipset.

Normalt så brukar det vara lättast att åtgärda en vass diskant med ljuddämpning, vilket jag gjort så gott jag kunnat pga. hustrufaktorn, men jag skall köpa en större och tjockare golvmatta och se om det kan minska den vassa diskanten. Jag kan ju inte bygga om rummet till en ljudisolerat rum.

Ni får ursäkta att jag har en kritisk ton om Linn i ett Linnforum men undrar ibland om hela grundproblemet kan vara att det är att Linnprodukter som helt enkelt är för analytiska. Om ni någon gång haft rörprodukter och lyssnat på det varma ljudet de levererar så förstår ni vilken ljudbild som jag eftersträvar dvs ett varmt och naturligt ljud.

Även jag har haft funderingar på att ändra i utrustningen men vad?
Lånade hem ett par Akurate högtalare men tyckte inte de gav den ljudförbättring som man kräva av en sån investering i kronor (de drevs aktivt). Funderar om man skall gå tillbaka till svarta kablar mellan CD-spelare och Akurate försteget. Eller helt enkelt prova en CD spelare av ett annat märke. Som ni minns ju har ju Linn alltid hävdat att man skall starta med kedjan.

Men innan jag ger upp Linn så skall jag försöka få fason på denna anläggning och tar därför emot alla tips.

Börjar därför med följande:

-Lätta på skruvarna till diskanterna
-Inhandla en större/tjockare golvmatta

Tacksam för fortsatta kommentarer och tips i denna tråd.

MVH
Ettan47

PostPosted: Sun Nov 13, 2011 15:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!

Först och främst, den setup som du har borde låta sjukt bra.
Ninka (som jag haft i flera år) är en högtalare som jag upplever som ganska allround, utan att sticka ut åt något håll.
Funkar bra passivt och aktivt. Det finns en del bas och den är ganska lättdriven.
Med din kringutrustning och aktiv drivning så borde det inte vara några problem att få till dem.

Det du behöver är en seriös installation tror jag, att byta kablar och annan hårdvara skall inte behövas.
Din handlare skall åka hem till dig och se till så att det låter riktigt bra, det har du faktiskt betalat honom för när du köpt grejjor av honom.
Linn ställer oxå detta krav på sina handlare.

En sådan här anläggning skall låta bra i ett normalmöblerat hem och om något måste åtgärdas i rummet så kan handlaren hjälpa till med det oxå.
Hur upplever du rummet rent allmänt?
Är det trevligt att sitta och prata i det eller ekar det som ett trapphus?

Sedan kan man naturligtvis byta högtalare, beroende på vad man gillar men det är nog inte det som är ditt primära problem, speciellt med tanke på att du testat A242 aktivt.

Ring din handlare på måndag! :)

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Sun Nov 13, 2011 16:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kanske missförstår dig, men för mig låter det som att du är på jakt efter ett ljudideal som kanske inte stämmer överens med Linns produkter. Att öht fokusera på "ljudet" (och inte "musiken") ligger inte i de argument som brukar användas av Linn eller de som gillar märket.

Jag har själv knappt lyssnat på rörförstäkare men har fått intrycket att de knappast stämmer överens med Linns filosofi av hur musik ska återges

Att du endast upplever problemen med vass diskant vid musiklyssning i stereo och inte i multikanal får mig också att tro att du är ute efter något annat ljudideal.

Själv har jag aldrig kommit överens med Ninka, var sig i stereo eller i multikanal, och håller med dig om att de upplevs som vassa i ljudet. Men om det vore så enkelt borde problemen med vass diskant vara kvar i multikanal och inte finnas vid byte till A242or (som jag fö äger själv och absolut inte upplever som vassa).

Slutligen skulle mitt råd vara att ta kontakt med andkan här på forumet som är erkänt duktig på installation (och inte bunden till ToT). Med tanke på hur mycket pengar du lagt på anläggningen i övrigt tror jag detta är det billigaste sättet att komma vidare, dessutom är han nog den som, med sin erfarenhet, är bäst lämpad att avgöra om det är knas med någon av din apparater.

PostPosted: Sun Nov 13, 2011 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

vad har du för singnalkablar? hemma gjorda eller? längd? varför jag frågar är för att med fel längd på singnalkablar kan man få en stickig topp specellt silverkabel, såg att det var silver nu, fellödda silver kan också ge ett påträngade karaktär i toppen, huvudtaget är jag lite osäker på att alls köpa hemgjord silverkabel eftersom de oxiderar väldigt snabbt

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Nov 13, 2011 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En fråga: har du lång väg till en linn handlare ? Takt o ton är säkert snälla nog att låta dig låna hem ett par andra Linn högtalare för att pröva. Att enbart ett byta av interconnecter skulle ändra allt så fatalt finner inte jag så troligt. Det behöver inte vara dyrare högtalare för att det ska falla på plats. Jag tyckte t ex att allt blev mycket roligare med byte till ett par Kan högtalare för 2500 kr. Ett par 109: or kan du få för 7000 kr. Ninkorna får du säkert sålt till samma pris eller strax under.

Är det ljudtryck du vill ha eller är det musikalitet ? Sedan för att svära i kyrkan, så finns det även andra märken av högtalare som fungerar bra till Linns elektronik. Pip finns ju

Kanske passar Keilidh högtalaren dig bättre ? Aktiverade Keilidh ska visst vara riktigt roliga.

men mitt tips är ändå ett par Majik 140 ( nytt eller beg, beror på tjockleken på plånboken )

:D

PostPosted: Sun Nov 13, 2011 23:14 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Majik 140 är betydligt snällare i diskanten rent allmänt och dom låter som man matar dom.

Jag har själv bekymmer med vass diskant (får ont i öron och huvud efter en stund) och är rent allmänt väldigt kritisk på just den punkten och där passar M140 mig som handen i handsken ärligt talat, det ska till väldigt hög volym och en extrem inspelning som riktigt skär sönder öronen för att jag ska avbryta musiken och då driver jag ändå bara med 2 kanaler i ett M6100.

CD12 ska inte kunna orsaka vass diskant, den har varit silkeslen dom gånger jag hört den. Om det inte är fel på den vill säga.

Testa med annan signalkabel, testa också klappa i rummet, hör du ett vasst eko som studsar så är rummet huvudorsaken till största delen och då måste man antingen byta högtalare till en som är _betydligt_ snällare i diskanten alternativt hänga upp lite mer textiler och försöka bryta av ljudstudsarna, finns rätt snygga diffusorer som en fru normalt sett inte bör klaga på.

Tycker du ska lyfta in din CD12a, ditt 4200 och signalkabeln osv (så mkt du egentligen kan bära med dig) och laborera runt med det hela inne hos din handlare alt. be dom felsöka problemet.

Dom akurathögtalare du lånade hem, var dom verkligen inspelade ordentligt?

En bra matta låter för övrigt som en bra ide.

PostPosted: Mon Nov 14, 2011 10:43 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Här är länken till en brochyr för en gammal högtalare som jag tidigare ägt. På sista sidan står det lite allmänt om lyssningsrummet som kanske är intressant. Lite kuriosa! Kolla hur dimensionerna på lyssningrummet rangordnas! Vet inte hur väl listan stämmer med verkligheten men lite intressant är det ändå!

http://www.responsaudio.com/history/bilder/broschyr.pdf

PostPosted: Mon Nov 14, 2011 11:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ettan47 wrote:
(...)

Tacksam för fortsatta kommentarer och tips i denna tråd.
Om du fungerar på att gå tillbaka till Quad så måste det låta katastrofalt :o

Skämt åsido: Min (vilda) gissning är att det är ett fel i stil med en dålig komponent någonstans - snarare än att installation är dåligt gjord. Din anläggning ska låta fantastiskt bra, varken mer eller mindre. Testa att felsöka genom att koppla bort en komponent i taget, till exempel kan du köra en Ninka passivt med de kanaler du har över i 5100 - om det låter bättre kan man misstänka korten eller i värsta fal 4200. Kräv aatt få låna hem annan CDspelare och försteg från din handlare. Stå på dig och kräv pengarna tillbaka om de inte kan hjälpa dig (förutsatt att du har köpt nya grejer). Linns policy har ju alltid varit att de byter ut dina grejer om du inte är "delighted". Köp ABSOLUT inte nya högtalare eller något förrän allt låter bra igen!

Ett av problemen här är väl också att du har accepterat situationen fast du egentligen inte har varit nöjd. Du borde ha reklamerat direkt.

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00