selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 11:55

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 126 27 28 29 3034 Next
Author Message
PostPosted: Sun Nov 06, 2011 20:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Stephan wrote:
Det verkar oxå finnas en viss geografisk konflikt, där de personer som bor i norra Sverige håller ihop och upplever
att vi i södra Sverige (söder om Östersund?) inte tycker att de är lika kompetenta och skärpta som oss (söderlänningar).

Jag känner att den här konflikten ligger latent i flera diskussioner.
Jag vet inte vad man kan göra åt det mer än att vara medveten om den.

Även jag faller naturligtvis ofta offer för fördomar.
Det är möjligt, men jag tror inte det handlar om vart man bor utan, utan vad man har jämfört.
Nu har jag hört skillnaden på 1x4200 vs. 2x2200 på A242,
utan att man gjort ett protokoll eller använt ett mätinstrument!
När Pekka påstår att han upplever något liknande på Keltik,
samt Archangel inte tycker att sina Komri rockar lös,
så har jag ingen anledning att misstro dessa.
Kan det vara så enkelt att 4200/D är helt enkelt för klen för att driva högtalare?
Och då kan man ju kanske tycka att dom SUGER/VÄRDELÖSA/KASSA,
förväntningarna var högt ställda med all rätt?

5x2200/D är och nosar på samma prislapp som 2xSolo, den jämförelsen skulle vara intressant!

/T

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 21:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har försökt fundera ut en snygg ekonomisk lösning men det är svårt.

Att köpa en komplett M2100 (20kkr, om den passar) och därefter montera in ett av A4200-korten skulle förstås vara en väg att gå, men det blir troligen dyrare än att byta sin A4200 mot 2st A2200.

Om man inte är nöjd med A4200 så är det nog enklast att lägga ut en bytesannons.

Förresten en liten tanke bara. Hur mycket kostar egentligen slutstegskorten?
En M2100 är ju i stort sett identisk med en A2200 förutom slutstegskortet.
Skillnaden mellan A2200 och A4200 är 20kkr
Det skulle ge en styckkostnad på ca 0kr för slutsteget i M2100 eftersom prisskillnaden mellan A2200 och M2100 är ca 20kkr.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 21:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Teuvo:

Jag ifrågasätter absolut inte resultaten. Tvärtom jag tycker denna tråd är extremt intressant.
Som jag tidigare skrev.
Köper man ett slutsteg för 60kkr då skall man bli positivt överraskad!
Det skall leverera öve förväntan.
Att då upptäcka att produkten kunde levererat mycket högre prestanda om Linn valt att klämma
in en nätdel till för några tusenlappar men inte gjort det, är surt.
Linn känner naturligtvis till detta bättre än någon annan.

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 21:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Teuvo wrote:
Det är möjligt, men jag tror inte det handlar om vart man bor utan, utan vad man har jämfört.
Nu har jag hört skillnaden på 1x4200 vs. 2x2200 på A242,
utan att man gjort ett protokoll eller använt ett mätinstrument!
När Pekka påstår att han upplever något liknande på Keltik,
samt Archangel inte tycker att sina Komri rockar lös,
så har jag ingen anledning att misstro dessa.
Är väl ingen som mistror deras slutsatser?
Att nätdelen är svag i ALLA chakrasteg debaterade vi när de kom för 6-7år sedan. Helt klart tog Linn genvägar där.
Iof var det rätt enl mig att fokusera på prestanda än kraft.
Att Linn använde samma nätdel i alla steg var troligen för att hålla nere kostnaden. SAMT att de då inte fixade att utveckla en starkare nätdel - något som jag var på dom om... Ingenjörerna svarade ärligt lite rodnande, "vi fixar det inte ännu".

Chakra --> Dynamik 300W --> Dynamik 1000W. Dvs först NU klarar Linn av att göra BRA och KRAFTFULLA nädelar.

Men det jag och många reagerat på är överdrifter enligt nedan.
Och att sprida nedan åsikter i diverse trådar och olika forum UTAN att förklara att det endast gäller MAXvolymer, det tycker inte jag är rätt.
Förstår att min hållning rör upp känslor men jag tycker att man ska vara noga med vad man skriver.
Teuvo wrote:
Kan det vara så enkelt att 4200/D är helt enkelt för klen för att driva högtalare?
Och då kan man ju kanske tycka att dom SUGER/VÄRDELÖSA/KASSA,
förväntningarna var högt ställda med all rätt?

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 21:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Att då upptäcka att produkten kunde levererat mycket högre prestanda om Linn valt att klämma
Jo det gör de.
De förstår tex att en till nätdel i flerkanalvarianterna inte får plats... :wink:

De hade valet att inte släppa flerkanalvarianterna av majik/akuratestegen.
Och hade valet att släppa monosteg.

Linn förstår även att allt handlar om prestanda vs kostnad och att maximera sin intäkt. De inser säkert även att begränsningarna i flerkanalvarianterna drabbar ett ytterst fåtal.
Jag håller med om att Linns nya strategi (pengar framför max prestanda är tragisk) men företaget hade med all säkerhet gått under med en annan hållning.

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 21:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men det är ju bara så att det är inte maxvolymer vi snackar om.

Vi snackar normala volymnivåer. Även där är det en enorm skillnad. Uppenbarligen är det speciellt framträdande på keltikarna.

Har kört på 60-65 här hemma idag, långt ifrån maxvolym. Men det är SÅ mycket bättre med extra nätdelar. Den klarar helt enkelt inte av fyra förstärkare.

Och om nu linn vetat om detta (vilket jag tycks kunna avläsa ur ditt inlägg), varför framkommer då inte denna infon av linn? Nä dom tystar bara ned allt och låtsas som att det inte är ett problem. Trots att folk betalar 20k extra för att få en förstärkare som inte klarar tillräckligt.

Det är klart att detta irriterar folk, samtidigt som andra stoppar huvudet i sanden och förnekar problem. Det är kanske enklare så.

Jag frågar igen: Har du själv gjort en direkt jämförelse 4x2200 mot 2x4200? Om du inte har det, då förstår jag inte varför du uttalar dig om denna fråga då du egentligen bara gissar. Du om någon uttalar dig väldigt tvärsäkert här om just denna förstärkare, utan att ha ett endaste test att hänvisa till.

Det är en sjuk skillnad om man verkligen jämför, vi 'är några stycken nu som har gjort jämförelsen.

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 22:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Stephan wrote:
Jo det gör de.
De förstår tex att en till nätdel i flerkanalvarianterna inte får plats... :wink:

De hade valet att inte släppa flerkanalvarianterna av majik/akuratestegen.
Och hade valet att släppa monosteg.

Linn förstår även att allt handlar om prestanda vs kostnad och att maximera sin intäkt. De inser säkert även att begränsningarna i flerkanalvarianterna drabbar ett ytterst fåtal.
Jag håller med om att Linns nya strategi (pengar framför max prestanda är tragisk) men företaget hade med all säkerhet gått under med en annan hållning.
Självklart ska företaget tjäna pengar, det är enda sättet att vi ska fortsätta med detta.

Men att få irriterade kunder är en dålig väg att gå. Man bör ju istället vara ärlig och helt enkelt säga att flerkanalerna är en budgetvariant och ingen bra lösning att använda sig av. Alternativt erbjuda en extra nätdel som tillval eller uppgradering. Men man verkar strunta i detta istället. Och det är väldigt tråkigt.

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 22:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Jag är också fullt medveten om att grejer inte presterar optimalt stående på varandra, dåliga underlag och felvända kablar, men med all respekt, de skillnader som det gör är inte ens jämförbara med de skillnader vi upplevt, det du pratar om är den sista procenten som gör att ett system går från bra till magiskt, lite som att tuna en formel1 bil får att vara 0,5 sec snabbare per varv, medans de skillander vi upplevt är som att gå från en blankslitna sommardäck på is mot spikdäck
Min erfarenhet är faktiskt att installation (inklusive rättvända kablar) KAN göra skillnader i samma storleksordning som ni anger.
Jag vet hur mycket mer tryck, ös mm man kan få med installation.
Det handlar inte om enstaka %.

Jag vet tex hur mina 4200 förbättrade ovanstående efter tuning/fix av Lejonklou. På samma sätt varje uppgradering fick både mina Keltik o Komri att spela högre och med bättre kontroll.

Om mina inlägg framstår som otrevliga ber jag om ursäkt, inte min avsikt!! Men tänk om en installation av Fredrik hade fått upp era system på en nivå där ni blivit tillfreds med tryck ös och volym?

Och om tidiga 4200 är bättre att spela högt (som mina), kan ni inte leta upp dessa då?

Har full förståelse över besvikelsen att grejjerna inte presterar som ni vill och det är dåligt av Linn att inte svara.
Men efter allt infekterat som skrivits våren 2010 på Linnforum, tror jag inte de svarar officiellt när ni tar upp liknande frågor ett år senare.
Dvs, som jag skrivit tidigare - ta det med er handlare eller direkt med ingenjörena. Känsliga saker tas bäst lite informellt.

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 22:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:

Men att få irriterade kunder är en dålig väg att gå. Man bör ju istället vara ärlig och helt enkelt säga att flerkanalerna är en budgetvariant och ingen bra lösning att använda sig av. Alternativt erbjuda en extra nätdel som tillval eller uppgradering. Men man verkar strunta i detta istället. Och det är väldigt tråkigt.
Ja, klart de ska vara ärliga! Alla förlorar annars.
Man får dock inse att det ÄR svårt att driva företag om man ska vara 100% ärlig.
Är därför man ska tala direkt med ingenjörerna i företag, de brukar säga som det är. :wink:

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:

Ja, klart de ska vara ärliga! Alla förlorar annars.
Man får dock inse att det ÄR svårt att driva företag om man ska vara 100% ärlig.
Är därför man ska tala direkt med ingenjörerna i företag, de brukar säga som det är. :wink:
Har du någon direktlinje där så tar jag gärna uppgifterna :). Hade ju underlättat livet en god bit.

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 22:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Men det är ju bara så att det är inte maxvolymer vi snackar om.

Vi snackar normala volymnivåer. Även där är det en enorm skillnad. Uppenbarligen är det speciellt framträdande på keltikarna.

Har kört på 60-65 här hemma idag, långt ifrån maxvolym. Men det är SÅ mycket bättre med extra nätdelar. Den klarar helt enkelt inte av fyra förstärkare.

Och om nu linn vetat om detta (vilket jag tycks kunna avläsa ur ditt inlägg), varför framkommer då inte denna infon av linn? Nä dom tystar bara ned allt och låtsas som att det inte är ett problem. Trots att folk betalar 20k extra för att få en förstärkare som inte klarar tillräckligt.

Det är klart att detta irriterar folk, samtidigt som andra stoppar huvudet i sanden och förnekar problem. Det är kanske enklare så.

Jag frågar igen: Har du själv gjort en direkt jämförelse 4x2200 mot 2x4200? Om du inte har det, då förstår jag inte varför du uttalar dig om denna fråga då du egentligen bara gissar. Du om någon uttalar dig väldigt tvärsäkert här om just denna förstärkare, utan att ha ett endaste test att hänvisa till.

Det är en sjuk skillnad om man verkligen jämför, vi 'är några stycken nu som har gjort jämförelsen.
Jag har ju skrivit otal gånger att jag inte misstro er på något sätt.
Har inte testat själv, har ni testat att låta Lejonklou justera era anläggningar :wink:
Tror ni mig det jag skriver om prestandaökningen? :wink:

Angående stegens förmåga, har ni testat passivt med ETT slutsteg på tex Komri? 2200 (äkta helst) mot de bästa 2 kanalerna i ett 4200 samt mot de två sämsta i 4200? Samt med alla 4kanaler drivande i 4200.
Sedan vore det kul om ni kunde testa mot ett Lejonklou (eller Kallemoddat) steg.

Dels prestanda (musilaliskt) men även maxvolym.

PostPosted: Sun Nov 06, 2011 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Har du någon direktlinje där så tar jag gärna uppgifterna :). Hade ju underlättat livet en god bit.
hehe :mrgreen:
Du får odla kontaker och bygga förtroende över tid.

Besök fabriken på deras event och visa att du är genuint intressead av deras produkter är en bra start.
Jag för dock inget vidare som inte är officiell information, alt ber om lov innan det förs vidare.

PostPosted: Mon Nov 07, 2011 09:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

1000Watt-Dynamiken antar jag sitter i twin och Solo?
Vet någon om en sådan nätdel skulle få plats i AV-chassit?
Kostnad?

PostPosted: Mon Nov 07, 2011 13:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Innan vi går vidare; vad sa linns tekniker om det hela då? Om vi nu ska vara hårda så tillförs ju inget till diskussionen om man bara säger att man har pratat med linn om det.
Fast det har ju jag redan skrivit om ju.
Sök på Selleri och ring mig sedan om du vill diskutera.
Hej! Jag blir väldigt nyfiken på vad du fått höra! Har sökt en hel del på forumet, men inte lyckats pricka in tyvärr... Det vore kanon om du kunde köra en liten favorit i repris :-)
Tack.

PostPosted: Mon Nov 07, 2011 14:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Min erfarenhet är faktiskt att installation (inklusive rättvända kablar) KAN göra skillnader i samma storleksordning som ni anger.
Jag vet hur mycket mer tryck, ös mm man kan få med installation. Det handlar inte om enstaka %.

Jag vet tex hur mina 4200 förbättrade ovanstående efter tuning/fix av Lejonklou. På samma sätt varje uppgradering fick både mina Keltik o Komri att spela högre och med bättre kontroll.

Om mina inlägg framstår som otrevliga ber jag om ursäkt, inte min avsikt!!
Både jag & MNn har haft "tuning/fix" av hela våran utrustning! (och det va MNn slutsteg vi testade på!)
Så vi känner till vilket lyft det blir av det, men det ena utesluter inte det andra!

Förresten tror inte att någon tycker att du har en otrevlig ton, absolut inte!
Det finns andra som klarar det mycket bättre än dig... hehe!

/T

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 126 27 28 29 3034 Next

All times are UTC+02:00