Ja som många kanske sett har vi ju efter många "om och män" fått dessa filter att spela ok, nu är det bara ett problem att Linn har valt en helt annan kurva på dessa filter, dels spelar de betydligt högre i frekvens(tror att det är detta som ställer till det för förstärkaren) och så har man skurit av frekvensen betydligt tidigare än äldre filter, det senare känns nästan som ett helgerån på keltik, vet inte vad man ville uppnå med detta, kanske att den skulle gå åt det nya Linn soundet som 3karray har, nu är det ett problem med Keltik när det gäller att efterlikna Linns nyare burkar, de har helt enkelt inte möjlighet att spela som ett par 242 eller för den delen 2k arrayen vilket gör keltiken till halvdan kompromiss mellan nyare Linnburkar och äldre generationen, kanske ska förtydliga att detta gäller mellanregistret
Det som gör det riktigt svårt detta är att om man vill ha kvar Keltik karaktärn (om man kör med nya chakrasteg) så har man två val antngen väljer man att köra med gammla monofilter i en LK tunebox vilket kommer att bli ett riktigt nerköp i ljudkvalitet och även sväng eller köper svindyra Klimaxboxar som nästan är omöjliga att få tag i samt att det känns konstigt att investera så mycket pengar i en så gammal högtalare, det man därimot får med en billig Lktunebox eller Klimax box är rätt instrumentklang, elbas,elgittar,orglar,mm har rätt sound och låter inte som att någon glömde plugga i förstärkaren, eller att sångaren i Budgi låter som en jättebebis(stal Haraldurs utryck) lite som att se den stora feta jänkarn med 8 pipor som sticker ut och så när han varvar till låter det som en nissan micra, vet inte hur man tänkte här Linn?
Det jag undrar är om det skulle gå att fixa kurvan så att den blir som de gammla filtren, förstår att detta inte är lätt, men kanske någon har denna kunskap på selleri(blink lejontassen) bistår gärna med mina kort som försökskaniner, skulle detta gå att ordna tror jag det finns en bra affärside att fixa keltik chakrakort
_________________ källa:LP12,Keel,Ekos 2, Lingo 1/Troika
SneakyDS
Försteg:Kairn
Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,
|