selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:48

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Oct 15, 2011 23:42 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej!

Min första tråd så "bare with me" :wink:

Jag har eventuellt fått napp på en Melodik-subba, men säljaren vet inte riktigt vad han ska ta för den och jag är lite osäker på vad jag vill bjuda. Varken för lite eller för mycket förstås. Så vad anser experterna, vad är en Melodik värd? Skicket är helt ok men inte som ny. Dock låter den som den ska, dvs möblerar om rummet om man vill.

Begade Melodik, eller 5150 för den delen, är ju hopplösa att hitta nånstans så jag har ingen större lust att låta chansen gå mig förbi.

Attachments:
product_shot_linn_melodik.jpg
product_shot_linn_melodik.jpg [ 33.62 KiB | Viewed 1480 times ]

PostPosted: Sun Oct 16, 2011 12:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

För att besvara frågan måste man veta hur gammal Melodiken är, och vad den kostade i inköp. Jag vet inte när Melodiken togs ur produktion. Jag vet att chakratekniken infördes i subbarna när den tiden begav sig. Tydligen är det inte helt ovanligt att chakraförstärkaren i subbar lägger av efter lite drygt 5 år. Det är dock relativt enkelt att byta förstärkaren.
Även om Linns begagnatpriser generellt sett har gått ner har Linns högtalare fallet lika mycket, vilket kanske pga av att de ökat marginalerna och höjt priset på de nya högtalarna. En Akurate-sub kostade 19000 för några år sedan, idag kostar den 33 000! :evil:

PostPosted: Sun Oct 16, 2011 19:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

bofredrik wrote:
En Akurate-sub kostade 19000 för några år sedan, idag kostar den 33 000! :evil:
Har A221 kostat 19000 kr? Sizmik Kostade väl ca. 15' och A221 (Akurate) ca. 32' !?

Idag kostar Majik 126 ungefär som Sizmik gjorde och är ju också ungefär samma produkt (samma element som Akurate A226, men utan servostyrning). Akurate (av idag) A226 är klart bättre än A221 och kostar ungefär samma som föregångaren. Trist att de kostar så mycket, men man får en dj-a bra musiksubb för pengarna. Klimax (K345) subben är nästan dubbelt upp mot A226, vilket är ännu mera synd för den är ännu bättre.

Har tyvärr dålig koll på andrahandspriser på de äldre subbarna.

PostPosted: Sun Oct 16, 2011 21:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Musiksubb är jag inte ute efter, jag vill ha film-muller och åska i första hand. Därför känns en 8" inte aktuellt och en 10" känns som gränsfall även om det säkert skulle "duga" med en 226:a. Dock blir det för dyrt. En Melodik skulle sitta finfint. :)

PostPosted: Sun Oct 16, 2011 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ralph wrote:
Musiksubb är jag inte ute efter, jag vill ha film-muller och åska i första hand. Därför känns en 8" inte aktuellt och en 10" känns som gränsfall även om det säkert skulle "duga" med en 226:a. Dock blir det för dyrt. En Melodik skulle sitta finfint. :)
Håller med. Linns subbar är inte några mullersubbar. Melodik funkar kanske bra även för sådana behov, även om det nog är att skjuta över målet med en linn-subb om man bara söker muller. Finns billigare pjäser för det.

PostPosted: Sun Oct 16, 2011 23:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Melodik är som namnet låter en rätt melodisk sub. Rätt installerad spelar den djupa, rena toner. Dock saknar den lite "klipp" i jämförelse med nyare subar från Linn.

Det är inget Chakrasteg i Melodik, däremot kan det vara bra att veta om den fått kondingarna bytta i den 'safety recall' som Linn gjorde på slutstegen 5105 och LK240 samt subbarna 5150 och Melodik. De har alla samma slutstegskort och två kondingar visade sig kunna gå sönder, eller i värsta fall explodera, efter några år i bruk.

PostPosted: Sun Oct 16, 2011 23:39 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Nåväl, musikalisk får den förstås också vara även om det inte är det primära. Jag har lyssnat på några mullerochbrak-subbar och samtliga har levererat bra med tryck, men musikaliteten har varit _för_ dålig. Framledes kommer det att bli en DS hemma så den baslåda jag väljer ska inte enbart framhäva jordens undergång.

Bra info om kondingarna, det ska jag kolla upp!

PostPosted: Wed Nov 02, 2011 23:21 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Du kan hitta dem från 8,000-14,000kr

Men som du sa de är ju inga subbar som är ute på marknaden så ofta så hittar du en
så får du prata på väldigt bra om du ska få det billigt !

PostPosted: Mon Nov 07, 2011 12:10 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Im0n wrote:
Du kan hitta dem från 8,000-14,000kr

Men som du sa de är ju inga subbar som är ute på marknaden så ofta så hittar du en
så får du prata på väldigt bra om du ska få det billigt !
Jag slog till och det har jag inte ångrat. 8) Jag trodde inte att en så pass stor sub kunde låta så detaljerat samtidigt som den flyttar såna mängder med luft.

Post new topic  Reply to topic  [ 9 posts ] 

All times are UTC+02:00