selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 17:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 123 24 25 26 2734 Next
Author Message
PostPosted: Wed Nov 02, 2011 01:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Comstedt wrote:
Min upplevelse är att det tar upp mot kanske 300 timmar innan Chakra/Dynamikstegen är helt inspelade och presterar maximalt. Om man då inte väljer mellan beggagnade slutsteg, hur ska man veta vilket som kommer prestera bäst när det är inspelt. Är det alltid mest troligt att det steg som spelar bäst som helt nytt kommer göra det även när alla är inspelade?
Bra fundering. Helt klart gör inspelning att apparater ändrar karaktär. Jag tycker att fenomenet blivit allt tydligare i takt med att prestandan blivit högre.

Jag vet inte om det är möjligt att med säkerhet välja ut det bästa exemplaret/den bästa kanalen innan alla är inspelade. Men det går fint att snabbt (nåja, det tar förstås en stund) jämföra tio helt nya kanaler med varandra och konstatera att alla svänger. I de fall något inte låter bra är mitt intryck att det oftast varit så sedan apparaten var ny.

Det finns nog en risk att många blir oroliga helt i onödan över prestandan på sina system efter den här typen av diskussioner. Därför vill jag poäntera att de flesta apparater jag stöter på presterar helt normalt, som man förväntar sig. Diskussionen om skillnader mellan olika exemplar tog jag upp vad gäller passiv multiamping, för att de i det fallet lätt äter upp vinsterna med fler slutsteg. Dessutom är det bra att komma ihåg att vi rör oss på nivåer av hög prestanda, där små skillnader blir tydliga och vi blir experter på att detektera dessa skillnader. Jag vet inte hur det är med till exempel bilar, men jag kan tänka mig att det är samma sak när det gäller skillnader mellan motorer, växellådor och hjulupphängningar. Kanske det inte märks på billiga vardagsbilar, men när sportbilsägare jämför olika exemplar av exakt samma bilmodell skulle det inte förvåna mig om de tycker att det är tydliga skillnader mellan exemplaren.

Dessutom tycker jag att om det är musikaliska upplevelser hemma framför anläggningen som man är ute efter, är en noggrann installation mycket viktigare än att försöka jaga rätt på perfekta exemplar av varje komponent. Det finns många enkla system som är förbluffande roliga att lyssna på när de fått en dos "tender, love and care".

PostPosted: Wed Nov 02, 2011 09:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

pekka71 wrote:
för att undvika alla spekulationer hur jag kommit över nätdelarna, vill jag bara tala om att de är inhandlade på ebay.......vill inte att detta ska drabba någon handlare negativt
Varför skulle detta drabba någon handlare? Reservdelar och uppgraderingar säljs väl till marknadspris? Om Linn får sälja många Dynamiknätdelar så tjänar dom ju bara en massa pengar på det....

PostPosted: Wed Nov 02, 2011 13:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

TMV wrote:
pekka71 wrote:
för att undvika alla spekulationer hur jag kommit över nätdelarna, vill jag bara tala om att de är inhandlade på ebay.......vill inte att detta ska drabba någon handlare negativt
Varför skulle detta drabba någon handlare? Reservdelar och uppgraderingar säljs väl till marknadspris? Om Linn får sälja många Dynamiknätdelar så tjänar dom ju bara en massa pengar på det....
jag har ingen anning hur policyn på Linn är, men det krävs ett serenr när du ska beställa dynamik till produkten samt att den ska monteras av Linn certiferad handlare, något säjer mig att Linn inte vill att det ska cirkulera en massa hem tweak som gör deras förstärkare bättre till ett lägre pris än köpa den färdiga produkten

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Wed Nov 02, 2011 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
[N]ågot säjer mig att Linn inte vill att det ska cirkulera en massa hem tweak som gör deras förstärkare bättre till ett lägre pris än köpa den färdiga produkten
Heh. Testa att beställa en Dynamik till Majik Kontrol...

PostPosted: Wed Nov 02, 2011 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har ni rett ut ännu vari problemet verkligen ligger ännu? Bland allt svammel tycker jag mig kunna läsa ungefär att en 4200 med två kanaler bortkopplade/oanslutna (vilket var det?) går det spela typ. 75 (med ny KK) utan nämnvärd dist., men med samtliga kanaler drivna så kroknar nätdelen redan vid volym 65.

Ursäkta(!), men det är något som inte stämmer rent tekniskt/logiskt. Nätdelen klarar alltså att mata två kanaler så att de kan leverera bortåt 400 W (toppeffekt, eller nåt åt det hållet), men med fyra kanaler igång så räcker plötsligt inte nätdelen till mer än 40 W utan att låta pressat. Hur hänger det ihop? Eftersom de inte blir säskilt varma på tomgång så kan det ju inte vara att tomgångsströmmen som resp. slutsteg drar dränerar nätdelen och så länge som man kör passivt så är ju högtalarlasten densamma.

Att döma av era slutsatser så är 4200 felkonstruerad så att det blir något som inte funkar som det skall (och gör när man kopplar bort två kanaler). Om ni kunde ta reda på vad som verkligen händer i.st.f. att svammla om kraftlösa nätdelar (drivandes fyra kanaler), som när de matar en två kanaler plötsligt klarar att leverera bortåt 10 ggr så mycket effekt. Jag har tidigare ställt frågan om ni inte skulle kunna mäta vad som verkligen händer. Ni konstaterar vad som funkar bra för er och vad som inte duger enl. era mått, men jag saknar förklaringen.

Att 2x2200 generellt sett är klart bättre än 4200 lär ingen tveka på och jag håller med om att prisskillnaden till 2x2200 är väl liten (kändes vettigare före prishöjningen).

Komri verkar vara svåra att driva om de nu dippar ner mot 1.7 ohm som lägst. Inte mycket att orda om där. Krävs mycket pulver för att spela högt då. Att två kanaler klarar uppgiften bra, men inte fyra tycker jag verkar mycket helvrickat. Förklaringen att nätdelen inte räcker till är inte rimlig. Det krävs en felkonstruktion/felkoppling/individfel för att förklara det ni upplever.

BTW; Ni som var med när Keltik var som hetast kommer säkert ihåg att den allmänna åsikten var att inget annat än 4xKlout eller möjligen 2xKlout+4xLK240 riktigt mäktade med att driva dom riktigt bra. 3xKlout var en tydlig kompromiss. Kanske inte konstigt om 4200 därmed också blir en kompromiss även om man kan tycka att den inte borde klappa ignom så som ni beskriver. Lika konstigt som drivningen av Komri. Det krävs enl. min mening felkonstruktion/felkoppling/individfel för att förklara det ni upplever.

PostPosted: Wed Nov 02, 2011 23:00 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

HCL wrote:
Har ni rett ut ännu vari problemet verkligen ligger ännu? Bland allt svammel tycker jag mig kunna läsa ungefär att en 4200 med två kanaler bortkopplade/oanslutna (vilket var det?) går det spela typ. 75 (med ny KK) utan nämnvärd dist., men med samtliga kanaler drivna så kroknar nätdelen redan vid volym 65.

Ursäkta(!), men det är något som inte stämmer rent tekniskt/logiskt. Nätdelen klarar alltså att mata två kanaler så att de kan leverera bortåt 400 W (toppeffekt, eller nåt åt det hållet), men med fyra kanaler igång så räcker plötsligt inte nätdelen till mer än 40 W utan att låta pressat. Hur hänger det ihop? Eftersom de inte blir säskilt varma på tomgång så kan det ju inte vara att tomgångsströmmen som resp. slutsteg drar dränerar nätdelen och så länge som man kör passivt så är ju högtalarlasten densamma.

Att döma av era slutsatser så är 4200 felkonstruerad så att det blir något som inte funkar som det skall (och gör när man kopplar bort två kanaler). Om ni kunde ta reda på vad som verkligen händer i.st.f. att svammla om kraftlösa nätdelar (drivandes fyra kanaler), som när de matar en två kanaler plötsligt klarar att leverera bortåt 10 ggr så mycket effekt. Jag har tidigare ställt frågan om ni inte skulle kunna mäta vad som verkligen händer. Ni konstaterar vad som funkar bra för er och vad som inte duger enl. era mått, men jag saknar förklaringen.
Nu har ju inte jag varit med denna diskussion förrän alldeles på slutet men eftersom jag arrangerade testet du hänvisar till vill jag säga;
Du har ett fruktansvärt otrevlig tonläge ovan :-(

LP12 Troika/Karma Ekos2 Keel Karousel Lingo1
Naim SuperLine+SuperCap
Naim NDS+555PSDR, Naim Unity Core,
Naim NAC52+52PS Naim XO Snaxo 362+SuperCap
Six-pack Naim NAP135CB med Briks
Mana

LP12 Naim NAC32, Naim NAP140, Kan I

PostPosted: Wed Nov 02, 2011 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:

Att 2x2200 generellt sett är klart bättre än 4200 lär ingen tveka på och jag håller med om att prisskillnaden till 2x2200 är väl liten (kändes vettigare före prishöjningen).

Komri verkar vara svåra att driva om de nu dippar ner mot 1.7 ohm som lägst. Inte mycket att orda om där. Krävs mycket pulver för att spela högt då. Att två kanaler klarar uppgiften bra, men inte fyra tycker jag verkar mycket helvrickat. Förklaringen att nätdelen inte räcker till är inte rimlig. Det krävs en felkonstruktion/felkoppling/individfel för att förklara det ni upplever.

BTW; Ni som var med när Keltik var som hetast kommer säkert ihåg att den allmänna åsikten var att inget annat än 4xKlout eller möjligen 2xKlout+4xLK240 riktigt mäktade med att driva dom riktigt bra. 3xKlout var en tydlig kompromiss. Kanske inte konstigt om 4200 därmed också blir en kompromiss även om man kan tycka att den inte borde klappa ignom så som ni beskriver. Lika konstigt som drivningen av Komri. Det krävs enl. min mening felkonstruktion/felkoppling/individfel för att förklara det ni upplever.
Läs hela inläggen så kommer du se att det finns fler faktorer som spelar in med keltik, vad jag vet är jag varken avlönad av selleri eller Linn för att bedriva någon faktaupplysning utan det jag skriver är hur vi upplever systemet, jag är inte nog kunning för att ge mig in på hur switchade nätdelar är uppbyggda men det jag fått förklarat för mig så är de bra på att leverera effekt under korta stunder, men de har väldigt lite strömreserv som t.e.x en klout har vilket kanske gör den olämplig för t.e.x Keltik

Känner du att du vill mäta vad som händer är du välkommen att göra så, bara du har koll på vad du gör så inget går sönder

PostPosted: Wed Nov 02, 2011 23:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

MNn wrote:
HCL wrote:

Nu har ju inte jag varit med denna diskussion förrän alldeles på slutet men eftersom jag arrangerade testet du hänvisar till vill jag säga;
Du har ett fruktansvärt otrevlig tonläge ovan :-(

Så här är det väl mest hela tiden ;), mig rinner det av medans Haraldur lackar ur mellan varaven sen blir han tillrättavissad av alla på forumet att han beter sig illa

PostPosted: Wed Nov 02, 2011 23:43 
Moderator
Moderator

HCL wrote:
Ursäkta(!), men det är något som inte stämmer rent tekniskt/logiskt.
Det är väl mycket i vår hobby som inte stämmer rent tekniskt/logiskt? Och här om någon stans ska man väl inte mötas av skepticism som är på gränsen till spydig, om man verkligen provar, och med öppet sinne försöker dra slutsatser av de erfarenheter man tillgodogör sig? Den här tråden är en av de intressantaste på länge, och följer man den noga så framgår det ganska tydligt vad och hur som har provats. Alla tester som gänget i norr har ställt till med är inte så lätta att få till.

PostPosted: Thu Nov 03, 2011 00:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

HCL wrote:
Vi kom fram till prexis det, efter vi jämfört.
Fast jag skulle nog ta bort "generellt sett", utan att svamla!

/T

PostPosted: Thu Nov 03, 2011 01:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

även om tonen kanske ibland blir lite otrevlig, så för allas skulle, tänk lite innan ni skriver så kanske vi kommer fram till något konstruktivt istället för pajkastning

PostPosted: Thu Nov 03, 2011 08:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mitt problem med det som skrivs i den här tråden inte går ihop i slutändan och att tekniska förklaringar baserade på i mitt tycke bristfälliga undersökningar om orsaken och att de presenteras som fakta. I och för sig spelar det mindre roll vad orsaken är eftersom det är slutresultatet som räknas, men; jag tycker det presenteras raljerande och på fel sätt! Bristfälliga tekniska förklaringar presenterade av amatörer är störande.

Om det är den här nivån som gäller på selleri må så vara. Frustrerande tycker jag.

PostPosted: Thu Nov 03, 2011 09:17 
Site Admin
Site Admin

Tråden är full av spekulationer, fattas bara annat med 25 sidor inlägg kring ett problem som man inte känner igen och som det inte är helt enkelt att förstå orsak och verkan kring. Och som för all del inte alla ens uppfattar som ett problem.

Tycker det är imponerande att ni bland mycket annat lyckats få ihop 5x2200 för att jämföra med, det är ändå löjliga summor på slutsteg vi pratar om. Ändå hjälps man frikostigt åt att 'samla ihop' slutsteg och kort osv. för att efter bästa förmåga utröna vad som är problemet.

Runt 5-10 sidor ytterliggare framåt kanske det finns korta och koncisa resultat som man till och med kan vara överens om(!)

PostPosted: Thu Nov 03, 2011 09:30 
Site Admin
Site Admin

HCL wrote:
Mitt problem med det som skrivs i den här tråden inte går ihop i slutändan och att tekniska förklaringar baserade på i mitt tycke bristfälliga undersökningar om orsaken och att de presenteras som fakta. I och för sig spelar det mindre roll vad orsaken är eftersom det är slutresultatet som räknas, men; jag tycker det presenteras raljerande och på fel sätt! Bristfälliga tekniska förklaringar presenterade av amatörer är störande.

Om det är den här nivån som gäller på selleri må så vara. Frustrerande tycker jag.
Kan inte tänka mig att någon misstycker om du kan bidra med att undvika felaktiga slutsatser.

PostPosted: Thu Nov 03, 2011 13:32 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu får ni väl ge er :roll: Ibland känns diskussionerna man haft med dagisbarn genom åren riktigt vuxna relativt vissa inlägg på Selleri. Hur orkar ni?

Jag tror det finns många som läser riktiga kontentan av denna tråd med stort intresse - men allt detta j*vla trams? :roll:

Per

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 123 24 25 26 2734 Next

All times are UTC+02:00