Comstedt wrote:
Min upplevelse är att det tar upp mot kanske 300 timmar innan Chakra/Dynamikstegen är helt inspelade och presterar maximalt. Om man då inte väljer mellan beggagnade slutsteg, hur ska man veta vilket som kommer prestera bäst när det är inspelt. Är det alltid mest troligt att det steg som spelar bäst som helt nytt kommer göra det även när alla är inspelade?
Bra fundering. Helt klart gör inspelning att apparater ändrar karaktär. Jag tycker att fenomenet blivit allt tydligare i takt med att prestandan blivit högre.
Jag vet inte om det är möjligt att med säkerhet välja ut det bästa exemplaret/den bästa kanalen innan alla är inspelade. Men det går fint att snabbt (nåja, det tar förstås en stund) jämföra tio helt nya kanaler med varandra och konstatera att alla svänger. I de fall något inte låter bra är mitt intryck att det oftast varit så sedan apparaten var ny.
Det finns nog en risk att många blir oroliga helt i onödan över prestandan på sina system efter den här typen av diskussioner. Därför vill jag poäntera att de flesta apparater jag stöter på presterar helt normalt, som man förväntar sig. Diskussionen om skillnader mellan olika exemplar tog jag upp vad gäller passiv multiamping, för att de i det fallet lätt äter upp vinsterna med fler slutsteg. Dessutom är det bra att komma ihåg att vi rör oss på nivåer av hög prestanda, där små skillnader blir tydliga och vi blir experter på att detektera dessa skillnader. Jag vet inte hur det är med till exempel bilar, men jag kan tänka mig att det är samma sak när det gäller skillnader mellan motorer, växellådor och hjulupphängningar. Kanske det inte märks på billiga vardagsbilar, men när sportbilsägare jämför olika exemplar av exakt samma bilmodell skulle det inte förvåna mig om de tycker att det är tydliga skillnader mellan exemplaren.
Dessutom tycker jag att om det är musikaliska upplevelser hemma framför anläggningen som man är ute efter, är en noggrann installation mycket viktigare än att försöka jaga rätt på perfekta exemplar av varje komponent. Det finns många enkla system som är förbluffande roliga att lyssna på när de fått en dos "tender, love and care".