Hejsan länge sedan jag var här.
Men skall försöka reda ut sakerna för dig.
Om du skall ta en 12a från staterna så beror det på vilken motorstyrning den har haft har den haft valhalla så har den 60Hz pulleyen vilket gör att du måste använda en 60 Hz motorstyrning såsom Herkules 60 har den haft Lingo så har den troligtvis en 50Hz pulley på motorn då kan du använda vilken motorstyrning som helst.
Så jag skulle väl säga som så att har den en 60Hz motor så rekommenderar jag dig att byta till en 50hz'are då det gör livet så mycket enklare framöver.
Det du skriver om med att det omvandlas till DC i apparaterna stämmer för det mesta (men inte i LP12ans fall om du inte har radikal) hastigheten bestäms nämligen av frekvensen på 12ans motor.
Vad det gäller att titta på 12an själv så tycker jag inte det är så adekvat då du troligen inte kan bedöma det själv utan får vända dig till en handlare för att få den genomgången vilket du bör göra då den troligen kommer att behöva en service när du får den. så det jag rekommenderar är att kolla vad den har i form av uppgraderingar och vilken årsmodell (serienummer) som den har för att ta reda på om det är värt det.
Själv köpte jag min tolva från England.