Lejonklou wrote:
Ok, nu tror jag att jag förstår.
Att nätdelen inte orkar med de volymer ni spelar på verkar inte så allvarligt, tycker jag. Ni ligger ju runt klippgränsen.
Att det låter illa redan vid lägre volymer när det sitter aktiva kort monterade, det låter däremot som ett problem!
Att det låter bättre med en nätdel för varje par slutstegskanaler är känt sedan länge. Ännu bättre blir det med en nätdel per kanal. Därför gjorde Linn Spark till LK280 och monostegen LK240 och Solo.
Summa summarum: Ni behöver biffigare grejer för era krav!
I aktivt mode är det hissmusik man ska ha systemet till ifall man vill ha behållning av sina Keltik med A4200. Givet att slutsteget är den del i systemet man promt vill behålla i framtiden så är högtalare med högre känslighet nog ingen dum ide,helst körda passivt och som jag och Pekka brukar skoja om hornhögtalare..
Kanske något för dig att titta närmare på filterfrågan? Jag menar att i fall inte Linn har något intresse i att fullända(slutföra) produkten så har du en gyllene chans här..
Även gällande en kanal per nätdel så håller jag med om att det bästa alltid förefaller en nätdel en kanal. Det är min ursprungliga orsak till att det ligger ett tiotal LK2 i garaget.
Vill man mixtra med billigare Linn och ha kul i början av sinn Linntid så kan man gärna testa att köra en kanal från varje LK85 på ett passivt högtalarpar eller valfritt bättreaktigt slutsteg. Du tappar en del "finess" men vinner så mycket annat som är viktigt för att du ska få det där du vet.. Sist jag hörde ett sådant exempel var hos Keltikmannen I Haparanda på Kaber och LK240.
Åter till 4200 och Keltik,med separata filter av äldre sort så finns snabbheten kvar i liret men topparna och dalarna smetas ut.
Sätter man tillbaka filtren fast i Klout(med allt vad det innebär av fördelar och nackdelar VS tunebox)så tappar du massor av finess,hissmusiken på låg volym blir helt ointressant men du får ett helt annat drag. Det finns dalar och toppar och puls i innehållet.
Pekka kom med ett förslag, som om det inte hade varit så tidsödande, varit något som jag nappat på direkt. Nämligen att föreslå Arcangel att få låna mina Klout en helg. Experimentslysten som jag är så kan faktiskt flitren demonteras,måste bara få njuta lite till av tolvan först!
Tråden är för övrigt intressant och jag är övertygad om att den läses av betydligt fler än de som skriver,varav några säkert "är drabbade" förlåt,har sådana slutsteg utan att få det att lira ordentligt.