selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 20:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 117 18 19 20 2134 Next
Author Message
PostPosted: Thu Oct 27, 2011 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Har det du beskriver något samband med bilderna ovan? Jag tycker det är svårt att hänga med på vad ni egentligen menar.

A: 4200 kopplas med fyra kanaler till vä array (1), vä midbas (2), hö array (3) och hö midbas (4) på passiva Komri. Interna kopplingar av signal från 1 till 2 och från 3 till 4.

B: 4200 kopplas med två kanaler till passiva Komri, vä (1) och hö (2).

Jag förstår inte varför B skulle gå att spela högre med än A.
Det gör det bevisligen..

Men det är imte bättre. Blir mer anträngt.

Med alla kanalerna inkopplade kan man inte spela högre trots att man vill, med två kanaler kan man spela högre men vill inte:)

PostPosted: Thu Oct 27, 2011 21:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Lejonklou wrote:
pekka71 wrote:
ja man får mera effekt över om man kör2 istället för 4 kanaler, ganska stor skillnad
Kan du eller Archangel beskriva exakt hur det kopplas med 2 respektive 4 kanaler?
Man använder helt enkelt bara en sida av 4200, sitter ju 2 st 2200 i en 4200 så man använder bara det ena kortet vilket gör att nätdelen endast behövs till 2 kanaler istället för att alla 4 ska dela på den
detta exempel funkar ju endast i passiv konfig, annars blir man ju tvungen att använda det kanaler som går åt......

För att endast använda en förstärkardel så kopplar du antingen höger/vänster på höger sida om nätbrunnen eller vänstersida om nät brunnen, använder man steg på båda sidor om nätbrunnen kommer du använda 2 förstärkarkort istället för ett

Ex Keltik drivs aktivt i basen, väljer man att köra 4 kanaler kommer man att få mindre effekt än om man endast använder 2 kanaler kopplat till 4 basar låter konstigt med så är faktiskt fallet, samma sak händer med nya isobarik använder man endast 2 kanaler istället för 4 i passiv drift så får man mera effekt över, på volymkontrollen med isobarik kan man spela med 4 steg ca 73-74 innan steget slår ifrån, använder man endast 2 kanaler kan man utan problem höja till 77 utan att steget slår av, därmot kan man spela så mycket högre att man hör steget börjar klippa istället för att nätdelen slår ifrån

Multiampning med samma nätdel, är inte att rekomendera, därimot med en extra nätdel kan nog resulltatet bli ett halt annat

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Thu Oct 27, 2011 21:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Lejonklou wrote:
Har det du beskriver något samband med bilderna ovan? Jag tycker det är svårt att hänga med på vad ni egentligen menar.

A: 4200 kopplas med fyra kanaler till vä array (1), vä midbas (2), hö array (3) och hö midbas (4) på passiva Komri. Interna kopplingar av signal från 1 till 2 och från 3 till 4.

Det gör det bevisligen..

Med alla kanalerna inkopplade kan man inte spela högre trots att man vill, med två kanaler kan man spela högre men vill inte:)
nja här vet jag inte om jag håller med, mera anstängt blir det inte så länge man inte väljer att spela högre än vad som går med alla 4 kanaler, därimot kanske dynamiken blir större och man hamnar närmare klippgräns med 2 kanaler

PostPosted: Thu Oct 27, 2011 21:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller inte med. Tyckte mycket musik blev ansträngd och jobbigt för öronen med två kanaler. Ville aldrig dra upp volymen. Med alla kanaler blev det mycket bättre. Som jag skrev ovan. Med alla kanaler vill man dra på mer, med två kanaler -kan- man dra på mer:)

Har en till nätdel nu. Ska lämna rapport snart.

pekka71 wrote:
The Archangel wrote:
Lejonklou wrote:

Det gör det bevisligen..

nja här vet jag inte om jag håller med, mera anstängt blir det inte så länge man inte väljer att spela högre än vad som går med alla 4 kanaler, därimot kanske dynamiken blir större och man hamnar närmare klippgräns med 2 kanaler

PostPosted: Thu Oct 27, 2011 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HerrJanzon wrote:
Men resten, dina erfarenheter med LK140 och 4200, alltså liksom, måndagsexemplar har man ju hört talas om men snackar vi måndag hela veckan i Linnfabriken? Eller gäller detta andra märken också?
Jag vill påstå att det gäller allt, i varierande grad. Ju högre prestanda man har på apparaterna, desto mindre toleranser måste man ha vid tillverkningen. Och ju högre kvalitet vi får på återgivningen, desto lättare är det att höra skillnad. Det är som med riktigt bra högtalare, där det finns mycket mer att vinna med en exakt placering än det gör med sämre högtalare. Och när man letar efter den optimala positionen så upplever de flesta att ju närmare man kommer, desto lättare blir det att höra skillnaden.

Därför tycker jag att uttrycket "the law of diminishing results" är helt fel. Det är snarare tvärt om. Nedåt i kvalitet gäller däremot "the law of diminishing differences".

Ett problem för företag som Linn är att det kan bli väldigt dyrt att ha små toleranser. Då krymper vinstmarginalen. Och den provlyssning som tidigare gjordes av varje Linnprodukt slutade de med, märkligt beslut.

Frågan vad gäller multiamping (och även vad gäller multiwiring) är hur små skillnaderna behöver vara för att det INTE ska bli bättre att enbart köra de två bästa kanalerna (eller kablarna). Det kan vi nog debattera en del, tror jag. I början av 90-talet så konstaterade jag att det inte funkade så bra att blanda olika modeller av förstärkare vid passiv multiamping. LK100, LK280 och Klout, till exempel, det blev alltid bättre med enbart Klout. Sen märkte jag att det räckte med att kanaler av samma modell lät olika för att det skulle bli konstiga resultat, första gången var hemma med LK140 och Tukan som jag nämnde ovan. Sedan har tillståndet tydligen förvärrats, för nuförtiden tycker jag aldrig att det blir bra med multiamping och sällan med multiwiring. Den upplevda separation av elementen som sker vid multiwiring, och ännu mer vid multiamping, imponerar inte längre på mig, för jag bryr mig inte om hur snyggt ljudet är. Jag vill bara åt känslan som musiken förmedlar.

Det är lite knepiga jämförelser, för det är liksom både bra och dåliga saker som händer, samtidigt.

PostPosted: Thu Oct 27, 2011 23:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Ex Keltik drivs aktivt i basen, väljer man att köra 4 kanaler kommer man att få mindre effekt än om man endast använder 2 kanaler kopplat till 4 basar låter konstigt med så är faktiskt fallet, samma sak händer med nya isobarik använder man endast 2 kanaler istället för 4 i passiv drift så får man mera effekt över, på volymkontrollen med isobarik kan man spela med 4 steg ca 73-74 innan steget slår ifrån, använder man endast 2 kanaler kan man utan problem höja till 77 utan att steget slår av, därmot kan man spela så mycket högre att man hör steget börjar klippa istället för att nätdelen slår ifrån
De A och B jag skrev ovan, var det vad ni testade? Bekräfta gärna. Om det var något annat så specificera gärna.

I citatet ovan handlar det om när nätdelen slår av, är det vad diskussionen handlar om? Det tycker jag inte är konstigt alls, för driver ni stegen till klippning så blir lasten värre när fler kanaler ska klippa samtidigt. Vad jag trodde ni diskuterade var hur högt man kunde spela innan klippning. Och att nätdelen då ger upp, INNAN stegen klipper. Var det inte vad ni påstod?

PostPosted: Fri Oct 28, 2011 00:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

det är som du beskriver i din a och b jämförelse missförstod när jag läste första gången

nätdelen är för svag för att man ska komma till en nivå när man når maxgränsen för vad slutsteget kan prestera om man använder alla 4 slutsteg

Använder man därimot endast 2 steg så räcker nätdelen till att spela närmare vad slutsteget klarar av, kanske till och med mera än steget klarar av

I keltik fallet med för få nätdelar ser det ut som att för lite ström påvärkar filtret väldigt illa vilket ser ut att bli fallet när 4 slutsteg används, används tunebox så blir det mycket bättre, kanske p.g.a filtret har egen spänning. används endast 2 kanaler så har man inga filterproblem med chakrafilter utan allt blir bättre

Igentligen spelar det ingen roll vad som gör vad, summa är 4x2200 på keltik spelar mycket bra,2x4200 på keltik är i stort sett kasst, lika bra att välja en helt annan högtalare óm man inte ger den det den behöver

När vi i helgen använde 2x4200 på en Komri(mono) 2 kanaler från varje, så fick vi liknande resulltat, nästan så stor skillnad att jag nästan hellre skulle köra mono än stereo

PostPosted: Fri Oct 28, 2011 00:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok, nu tror jag att jag förstår.

Att nätdelen inte orkar med de volymer ni spelar på verkar inte så allvarligt, tycker jag. Ni ligger ju runt klippgränsen.

Att det låter illa redan vid lägre volymer när det sitter aktiva kort monterade, det låter däremot som ett problem!

Att det låter bättre med en nätdel för varje par slutstegskanaler är känt sedan länge. Ännu bättre blir det med en nätdel per kanal. Därför gjorde Linn Spark till LK280 och monostegen LK240 och Solo.

Summa summarum: Ni behöver biffigare grejer för era krav!

PostPosted: Fri Oct 28, 2011 02:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:

Att nätdelen inte orkar med de volymer ni spelar på verkar inte så allvarligt, tycker jag. Ni ligger ju runt klippgränsen.

Att det låter illa redan vid lägre volymer när det sitter aktiva kort monterade, det låter däremot som ett problem!

Att det låter bättre med en nätdel för varje par slutstegskanaler är känt sedan länge. Ännu bättre blir det med en nätdel per kanal. Därför gjorde Linn Spark till LK280 och monostegen LK240 och Solo.

Tja de flesta tycker väl att dynamik är viktigt i musik, detta försvinner också även på lägre nivåer, hifi snyggt spelar det men ingen boggifaktor, plat men rätt, alla är vi olika vad vi vill ha

PostPosted: Fri Oct 28, 2011 03:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
HerrJanzon wrote:
Men resten, dina erfarenheter med LK140 och 4200, alltså liksom, måndagsexemplar har man ju hört talas om men snackar vi måndag hela veckan i Linnfabriken? Eller gäller detta andra märken också?
Jag vill påstå att det gäller allt, i varierande grad. Ju högre prestanda man har på apparaterna, desto mindre toleranser måste man ha vid tillverkningen. Och ju högre kvalitet vi får på återgivningen, desto lättare är det att höra skillnad. Det är som med riktigt bra högtalare, där det finns mycket mer att vinna med en exakt placering än det gör med sämre högtalare. Och när man letar efter den optimala positionen så upplever de flesta att ju närmare man kommer, desto lättare blir det att höra skillnaden.

Därför tycker jag att uttrycket "the law of diminishing results" är helt fel. Det är snarare tvärt om. Nedåt i kvalitet gäller däremot "the law of diminishing differences".

Ett problem för företag som Linn är att det kan bli väldigt dyrt att ha små toleranser. Då krymper vinstmarginalen. Och den provlyssning som tidigare gjordes av varje Linnprodukt slutade de med, märkligt beslut.

Frågan vad gäller multiamping (och även vad gäller multiwiring) är hur små skillnaderna behöver vara för att det INTE ska bli bättre att enbart köra de två bästa kanalerna (eller kablarna). Det kan vi nog debattera en del, tror jag. I början av 90-talet så konstaterade jag att det inte funkade så bra att blanda olika modeller av förstärkare vid passiv multiamping. LK100, LK280 och Klout, till exempel, det blev alltid bättre med enbart Klout. Sen märkte jag att det räckte med att kanaler av samma modell lät olika för att det skulle bli konstiga resultat, första gången var hemma med LK140 och Tukan som jag nämnde ovan. Sedan har tillståndet tydligen förvärrats, för nuförtiden tycker jag aldrig att det blir bra med multiamping och sällan med multiwiring. Den upplevda separation av elementen som sker vid multiwiring, och ännu mer vid multiamping, imponerar inte längre på mig, för jag bryr mig inte om hur snyggt ljudet är. Jag vill bara åt känslan som musiken förmedlar.

Det är lite knepiga jämförelser, för det är liksom både bra och dåliga saker som händer, samtidigt.
Nu börjar du låta som Ingvar Öhman på INO audio.
Jag är beredd att hålla med här. Jag föredrar att bara lyssna till toppen på Keltik om jag inte har vettiga slutsteg till att driva hela burken. När mellanregisterelementet spelar klockrent så förvånas man över vad ett element kan förmedla ensamt.

PostPosted: Fri Oct 28, 2011 03:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:

I aktivt mode är det hissmusik man ska ha systemet till ifall man vill ha behållning av sina Keltik med A4200. Givet att slutsteget är den del i systemet man promt vill behålla i framtiden så är högtalare med högre känslighet nog ingen dum ide,helst körda passivt och som jag och Pekka brukar skoja om hornhögtalare..

Kanske något för dig att titta närmare på filterfrågan? Jag menar att i fall inte Linn har något intresse i att fullända(slutföra) produkten så har du en gyllene chans här..

Även gällande en kanal per nätdel så håller jag med om att det bästa alltid förefaller en nätdel en kanal. Det är min ursprungliga orsak till att det ligger ett tiotal LK2 i garaget.

Vill man mixtra med billigare Linn och ha kul i början av sinn Linntid så kan man gärna testa att köra en kanal från varje LK85 på ett passivt högtalarpar eller valfritt bättreaktigt slutsteg. Du tappar en del "finess" men vinner så mycket annat som är viktigt för att du ska få det där du vet.. Sist jag hörde ett sådant exempel var hos Keltikmannen I Haparanda på Kaber och LK240.

Åter till 4200 och Keltik,med separata filter av äldre sort så finns snabbheten kvar i liret men topparna och dalarna smetas ut.

Sätter man tillbaka filtren fast i Klout(med allt vad det innebär av fördelar och nackdelar VS tunebox)så tappar du massor av finess,hissmusiken på låg volym blir helt ointressant men du får ett helt annat drag. Det finns dalar och toppar och puls i innehållet.

Pekka kom med ett förslag, som om det inte hade varit så tidsödande, varit något som jag nappat på direkt. Nämligen att föreslå Arcangel att få låna mina Klout en helg. Experimentslysten som jag är så kan faktiskt flitren demonteras,måste bara få njuta lite till av tolvan först!

Tråden är för övrigt intressant och jag är övertygad om att den läses av betydligt fler än de som skriver,varav några säkert "är drabbade" förlåt,har sådana slutsteg utan att få det att lira ordentligt.

PostPosted: Fri Oct 28, 2011 10:15 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kan bekräfta att jag följer tråden med stort intresse, särskilt nu när den kommit in i en "andra och lite mer postiv och konstruktiv andning"! :)

Stort tack till alla Er som testar samt också sprider kunskap och erfarenhet.

Har ju själv tidigare haft Isobarik, Keltik (m fl. Linn högtalare) och f n lyssnar jag på Komri. Har även testat div. slutsteg (även icke Linn). F n passivt m Solo som är det bästa jag testat på Komri. Hittade tyvärr aldrig riktig 100% i mål med mina Keltik och tror att jag helt enkelt inte hade rätt slutsteg för att få ut max prestanda.

Själv vore jag mycket intresserad av ett i relation till 8xSolo mer prisvärt alternativ.... Lejonklou!? :wink:

Trevlig helg till Er alla Keltik-lovers!

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Fri Oct 28, 2011 12:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
Kan bekräfta att jag följer tråden med stort intresse, särskilt nu när den kommit in i en "andra och lite mer postiv och konstruktiv andning"! :)

Har ju själv tidigare haft Isobarik, Keltik (m fl. Linn högtalare) och f n lyssnar jag på Komri. Har även testat div. slutsteg (även icke Linn). F n passivt m Solo som är det bästa jag testat på Komri. Hittade tyvärr aldrig riktig 100% i mål med mina Keltik och tror att jag helt enkelt inte hade rätt slutsteg för att få ut max prestanda.

Själv vore jag mycket intresserad av ett i relation till 8xSolo mer prisvärt alternativ.... Lejonklou!? :wink:

intressant, vilka slutsteg använde du till dina keltik?

PostPosted: Fri Oct 28, 2011 12:30 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

pekka71 wrote:
Komri wrote:

intressant, vilka slutsteg använde du till dina keltik?
Började på förslag av min handlare med 4xLK140 och sedan 2x5125. 5125 mycket bättre, men lite klent och ingen riktig dynamik...

Därefter bytte jag högtalare (med facit idag skulle jag testat mer med andra slutsteg till Keltik, då Klout eller 2250) till Quad ESL-2905 och där testade jag olika slutsteg Linn 5125, Twin, EAR 509 (rör /mono), Plinius SA -250 MkIII (ett riktigt monster) och till sist Solo som var bäst. Därefter Komri...

PS! Sportis körde väl under många år med en Keltik / Klout rigg som jag uppfatat var riktigt "ösig"...

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Sat Oct 29, 2011 16:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klout kommer inte hem till mig:). Även om det vore roligt att se hur de presterari ett nutida system. Men har haft tre lk140 och kört på tidigare. Funkade men akurate är såpassmycket bättre att inte vill gå tillbaka. Senare Lk140 är också i mitt tycke bättre än klout rentmusikaliskt.

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 117 18 19 20 2134 Next

All times are UTC+02:00