selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sat Oct 15, 2011 19:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ny DS-I inköpt och musik har den spelat på bra det lilla jag hunnit prova - inga större frågetecken. Däremot blev det första filmen idag.

Popcorn Hour kopplat analogt med Black Interconnect till Analog I-ingången på DS-I:n. Var tvungen att ha volymen på ~60 och redan vid 55 hörs ett konstant brumm från högtalarna i de tystare partierna. Så pass högt att det stör vid filmtittandet.

* Jag slog av Popcorn Hour och provade att ha Analog I på voymen 60 och då hörs brummet.
* Jag drog ur sladdarna ur DS-I:n som gick till Popcorn Hour. Efter det är det tyst...
* Brummet hörs återigen då Popcorn Hour inte har i sin strömsladd utan endast har HDMI (TV:n avslagen) och interconnect till DS-I:n

I mitt nästa test så satte jag i lakritssnöret från ett Wii till Analog II. Wii:et har inte sin strömkabel i, utan endast komponent-kabel till TV:n. På samma sätt börjar det brumma på Analog II ~volym 55 nu...

Nåt jag missat?

PostPosted: Sat Oct 15, 2011 20:17 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jordfel? Har du en analog antennkabel matad till TV:n? Kopplat strömkablar till samma eluttag?

En fråga - varför inte koppla digitalt till DS-I? Omvandlingen borde vara bättre än i Popcorn Hour...

PostPosted: Sat Oct 15, 2011 20:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har kört som jag haft det tidigare helt enkelt. Bytt ut Kolektorn mot en DSI och det runt omkring är som det är... men visst är det läge att köra digitalt mellan Popcorn och DSI:n.

Det stämmer att det är en vanlig antennkabel i TV:n. Är en separat kabel från proppskåpet till ett el-uttag dit stereoprylarna, TV och Popcorn är kopplad.

Får prova att dra ur antennkabeln och se vad som händer. Är ett gammalt hus och jag gissar att uttaget för antennkabeln monterades ungefär när TV:n uppfanns :)

PostPosted: Sun Oct 16, 2011 11:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hultin wrote:
Jordfel? Har du en analog antennkabel matad till TV:n? Kopplat strömkablar till samma eluttag?

En fråga - varför inte koppla digitalt till DS-I? Omvandlingen borde vara bättre än i Popcorn Hour...
Även om brummet kanske försvinner med byte till digital koppling så kan det hända att DSi:n påverkas negativt av jordströmmarna (låter sämre än den skall helt enkelt), men det går ju enkelt att testa genom att lyssna med (antennkablen kopplad eller inte - då det troligen är den som ställer till det). Om det blir bättre med antennkalen ur så kan du prova att även koppla loss Popcorn:en från DSi:n helt (även om den skulle vara digitalt kopplad). Skulle inte bli förvånad om det låter bättre om den kopplas ur helt, men skillnaden bör vara liten (ignorerbar). Om skillnaden är betydande kan det vara värt att skaffa någon form av isolationsgrunka mellan Popcorn:en och DSi:n.

PostPosted: Sun Oct 16, 2011 19:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

om det slutar brumma när du drar ut antennen (vilket jag misstänker det kommer göra) så köper du Mantelströmfilter på kjell & Co för 99kr, borde lösa problemet.

PostPosted: Wed Oct 26, 2011 14:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Antennkabeln utdragen = inget missljud...

Får kolla in mantelströmfiltret vid tillfälle. Undertiden går det ju bra att dra ur antennkabeln. Skönt iaf att det inte var nåt större fel.

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00