selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 10:02

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Thu Oct 20, 2011 22:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag införskaffade ett par M140 för en tid sedan. I stort är jag rätt nöjd! Det skulle vara kul att höra era erfarenheter om att få ännu bättre ljud ur dessa burkar. Hur ska de t.ex. placeras för att spela optimalt? Ger verkligen uppgraderingsfoten en prisvärd förbättring? Hur gör man momentdragning av element?

PostPosted: Fri Oct 21, 2011 07:57 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Freddy wrote:
Jag införskaffade ett par M140 för en tid sedan. I stort är jag rätt nöjd! Det skulle vara kul att höra era erfarenheter om att få ännu bättre ljud ur dessa burkar. Hur ska de t.ex. placeras för att spela optimalt? Ger verkligen uppgraderingsfoten en prisvärd förbättring? Hur gör man momentdragning av element?
Hej! Det finns några bra trådar under Teknik som handlar om tunedem/installation m.m.
Ang moment dra dina högtalare så får du nog ta hjälp av någon som vet vad han gör.
Jag har själv M140 men har tyvärr inte hört 140s med andra foten så det kan jag inte uttala mig om.
/Mogge

PostPosted: Fri Oct 21, 2011 09:12 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tyckte att 140:orna var reativt enkla att ställa in. Ett tips dock är att placera dem ganska långt från väggen. Länge än rekommenderat alltså. Blev bättre i.a.f. hos mig.

PostPosted: Fri Oct 21, 2011 11:22 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag håller med att de ska ut från väggen, mina står 30 cm från väggen. Jag upptäckte också att det blir en förbättring om dom står mycket svagt utåtvinklade. Ljudet blir "större" och det blir lättare att följa enskilda instrument. Jag misstänker att det är viktigt att dra åt skruvarna för högtalarelementen men hur kommer man åt dom?

PostPosted: Fri Oct 21, 2011 11:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Freddy wrote:
Jag håller med att de ska ut från väggen, mina står 30 cm från väggen. Jag upptäckte också att det blir en förbättring om dom står mycket svagt utåtvinklade. Ljudet blir "större" och det blir lättare att följa enskilda instrument. Jag misstänker att det är viktigt att dra åt skruvarna för högtalarelementen men hur kommer man åt dom?
Ang momentdra skruvarna så får du nog anlita en linnhandlare eller liknande.
dom ska inte dras åt allt som går utan till ett visst läge vilket vet jag inte.
Rätt installerat gör det nog ett lyft.

PostPosted: Sat Oct 22, 2011 11:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Tråkiga nyheter :D För mig var uppgraderingsfoten en klar förbättring.

PostPosted: Sat Oct 22, 2011 15:01 
Site Admin
Site Admin

Grattis till köp av fina högtalare! Den bästa nästa uppgraderingen är om du kan få hjälp av någon att ställa in högtalarna, mina hamnade 18 cm ut här men 30 cm från bakväggen i förra lägenheten. I de flesta fall brukar det inte vara någon fördel att vinkla in/ut Linns högtalare så grundregeln är avstånd till bakvägg, avstånd mellan högtalarna, ev. invinkling, i den turordningen.

Jag har uppgraderingsfot på mina men svårt att avgöra om det är bästa nästa val för dig, vill du ha kvar LK-lådor eller kan du tänka dig att byta dem mot annat? Spelar du på LP12:an mest och vill behålla LK-lådor är stenfoten något att överväga framöver, spelar du mest CD är nog elektroniken före på listan.

Men börja med att njuta av dina nya högtalare ett tag, uppgraderingar hinner man med ändå!

PostPosted: Sat Oct 22, 2011 23:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för tipsen! Jag spelar 50/50 cd och lp. Lp går mest när jag lyssnar aktivt men det är ingen plåga att lyssna på kariken heller. Någon gång blir det väl en DS. Mest funderar jag på att skaffa en bättre arm till LP12 eller en radikal. Jag blev väldigt imponerad av radikalstyrningen i en demo nyligen. Jag tror det är en av de största förbättringarna av LP12.

Det borde gå att låta tillverka en aluminiumfot billigare hos bysmeden. Det är väl bara en metallplatta som liknar orginalspånplattan? Det skulle ju också se snyggt ut om den liknade 242 foten. Är det ingen som gjort det?

Nya Majik I har jag inte blivit superimponerad av. Låter den inte lite tråkigt? Jag kan ha fel då jag inte gjort någon riktig jämförelse med LK förstärkarna.

PostPosted: Sun Oct 23, 2011 22:31 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Jag gjorde en ritning av träfoten och skickade till "bysmeden". Fyra tusen pix för att bygga mall/modell, och sedan kanske en dryg tusing per fot. Skrinlades - kluringarna i skotland kan sina prissättningsmodeller!

PostPosted: Mon Oct 24, 2011 08:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn har en dålig vana att släppa uppgraderingsfötter som rimlighetsmässigt borde varit standardfot redan vid produktsläpp med tanke på förbättringen. Då M140 är hyfsat lätt är det dock enkelt att byta fot för att dema, gör det.

PostPosted: Mon Oct 24, 2011 11:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ok, ingen idé med bysmeden. Jag får väl gå och be om en demo av foten.

PostPosted: Mon Jan 09, 2012 23:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu har jag skaffat ett par uppgraderingsfötter! Man känner att högtalaren står stadigare på golvet. Jag kan bekräfta att det blir en rätt tydlig förbättring! Håller med om att foten borde varit där från början.

Nu funderar jag på att gå aktivt! Kan man gå delvis aktivt? Det känns ju nästan larvigt att ha ett helt slutsteg till superdiskanterna. Vad tror ni om ett par begagnade 5125? Är jag på rätt spår eller ska jag byta försteget först? Andra idéer?

PostPosted: Tue Jan 10, 2012 12:55 
Site Admin
Site Admin

Aktivt blir dyrt så jag skulle i ditt fall absolut börja med försteget. Och sedan om du fortfarande har pengar kvar på nöjeskontot testa med A2200 passivt också, eller varför inte kommande Lejonklouslutsteget? Kör själv aktivt men skulle kanske ha bytt försteg före med facit i hand. Men ibland dyker man på erbjudanden som man inte kan tacka nej till :D

PostPosted: Tue Jan 10, 2012 14:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har själv uppgraderingsfoten till mina M140. Basen blev mycket mer tydlig, men jag tycker att ljudbilden blev lite mindre efter bytet. Allt som allt blev M140 lite mer lika A242 i karaktär med den nya foten.

Jag tycker att det är bra att uppgraderingsfoten är ett tillval. Om man utgår från rådande prissättning så skulle den nya foten öka priset med ca 25% för ett par nya M140. Blir högtalarna 25% "bättre" med foten.. tveksamt.

Nu kan man först köpa ett par M140 (fantastiska högtalare pris/prestanda) och senare uppgradera med nya foten om intresse och resurser finns.

PostPosted: Thu Mar 01, 2012 01:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tog av fronterna till bas och mellanregister idag och drog åt skruvarna. Jag drog hårt men inte stenhårt vilket jag hört att man ska göra (rätta mig om jag har fel)! Det stora problemet är att få av fronterna utan att göra märken! Jag tog en ca 1,5 cm bred japanspackel som försiktigt lirkades ner mellan trä och gummi. Det funkade rätt bra och det blev inga märken!

Jag kan bara säga att ljudförbättringen var stor! Det blev ett mycket tajtare ljud! Skillnaden var nog större än uppgraderingsfoten! Man bör nog kolla skruvarna någon gång om året!

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00