gråter bara vid tanken på sprejburksfärg.
<Raderat.> Det mördar det sista andrahandsvärdet om inte annat. En sliten originallack är nästan alltid bättre än en omlackerad produkt. betänk att den inte bara har en kulör utan ett glanstal och troligtvis någon form av effektlack också. Sprejburksfärg är riktigt medioker överlag om du inte köper den hos en av de stora lackfirmorna som blandar till en burk just innan du ska använda den och dessutom kan bryta den till rätt kulör.Min 5105 har bara frun sagt en snäll sak om och det är att den skiftar riktigt snygg som om det vore pärlemor när solens strålar lyser in på morgonen.
Jag sitter lite i samma sits med mitt 2250 som också besitter den där mindre estetiskt tilltalande kulören. Min låda har dessutom en repa på ovansidan. Jag överväger prata med Micke på Piteå Kök och sprutmåleri som jag har haft väldigt bra erfarenheter av när det gäller finna igen det där lilla extra som gör att detaljerna ser tilltalande ut men samtidigt inte för mycket.
Det gäller att man inte får ett "övergjort" resultat heller. Om det du ska lackera är av metall så kan du pulverlacka chassiet och då få ett resultat som är lika bra eller bättre än det som Linn åstadkommit. Pulverlack är billigt snabbt och enkelt. Det som krävs är att detaljen tål värme och är tillverkad av metall,den bör helst vara rensad på sin originalfärg också. Sedan man "sprutat" eller snarare dammat på pulvret så gräddas lacken i ugn-därav namnet. Mindre ojämnheter fylls igen bra när lacken flyter. detta ger så bra resultat att det blir bättre än ny produkt.
Ett annat alternativ är 2-komponentslack vilket är seriöst och ger dig en enorm uppsjö av kulörer att välja på.
Den är genomhärdande och alltså lika hård rakt igenom,därtill kan du erhålla högre glanstal i fall du vill ha riktigt blankt. Har du inte möjlighet att strippa chassiet på färg eller om det finns plastdetaljer som inte tål värmen som pulvret behöver så är det här det enda seriösa alternativet. Jag gissar att en lackfirma tar en femhundring för att göra 2K lackjobbet och pulvret kanske en trehundring om du gjort förarbetet eller samma femhundring ifall de måste ut till blästern och ta bort färgen. Ofta så finns det någon intresserad på sådana ställen,på sagda lackfirma som exempel finns det en de kallar "linn token" som har varit in och gjort liknande jobb vet jag,kanske någon som brukar läsa här på selleri?

och det brukar vara lite intressant för killarna att vara lite delaktig i passionerade människors projekt!
Jag vet att det finns pulverlacker som ser ut som den linn har på min svarta låda,det har killen på sprutmåleririet visat mig. Kolla runt där du bor ifall inte du kan få det där gjort innan du sabbar lådan med sprejburk. jag vet att det förekommer sådant taflligt måleriarbete som att spreja arrayer eller lådor men det är snudd på kriminellt enär det blir ett resultat som dels inte är vidare beständigt eller ger ett tillräckligt gott resultat. Om du vill så kan jag snacka lite med Micke här på sprutmåleriet,jag ska lika så be honom kolla upp det här hur som helst då mitt chassie har en repa. Om inte annat så kan du få en färgkod eller RAL nummer ifall du vill.
Edit: Jag har tagit bort en mening med stötande formuleringar, vilken kunde uppfattas som hets mot folkgrupp. /per