Och nu var det förstegslöst än en gång.. Börjar bli fånigt detta

Skickade AKn neråt uppsala idag till en ny ägare..
Har en Kisto på gång till helt rätt kurs, annars hade jag nog behållt AK'n ett tag till.
Kopplade än en gång in RDS direkt i slutsteget och konstaterar att det låter sanslöst bra kopplat på det viset.. Sålänge man spelar på rätt volum :p
Testade för en kort tid sedan en integrerad stärkare också, en Hegel H200, jädrars vilket urmonster rent kraftmässigt sett, riktigt riktigt strömstarkt och det hörs verkligen.. Majiksteget får storstryk på denna punkt, just när det handlar om att ta tag i högtalarna och domdera runt dom som källan vill ha det, sanslöst bra stärkare på många punkter men Majiken svänger lite bättre medan Hegeln var bättre på detaljnivå och ren kraft, den är nääästan i hamn i mitt tycke. Klart positiv överraskning

Jag skulle klassa den som väldigt neutral i sin framtoning med enorm kraft och väldigt hög detaljnivå.
Det jag lärde mig var att, M140 vill ha mer kraft, det var en rent bizarr skillnad i kontroll med Hegeln inkopplad och Majiksteget ter sig som en liten skolpojke kraftmässigt i jämförelsevis (jag höll på att smälla av när jag drog på lite tyngre grötigare musik). Hade inte riktigt koll på att Majik var såpass klen så nu går jag i funderingar kring aktivt eller A2200.. Vad jag mer lärde mig var att, M140 är en ruskigt potent högtalare om man ser till vad den kan prestera om den bara matas på med tillräckliga strömresurser, detaljmässigt så är den också fruktansvärt bra

Det jag tidigare tolkat som brister hos M140 är inte brister, det är slutsteget som inte orkar med. Än en gång har kedjan med Källa > stärkeri > högtalare bekräftats vilket är kul

Antingen kör jag M140 aktivt och M112 aktivt (om jag finner filter till vettig kurs till den) med majiksteg eller så försöker jag rota fram ett A2200 eller kanske Klimax Twin.. Osäker på hur tusan man ska göra, aktiva M140 med majik eller passivt med A2200 eller
Renew DS är jag ganska nöjd med, rejäl upgrade från ADS ljudmässigt men, irriterande med problemet med för liten trafo på utgångsteget så den distar så inåt till vissa låtar med mycket lågnivåinformation.. riktigt irriterande och jag tycker Linn borde erbjuda en lösning på problemet (ni som har renew DS eller gamla Klimax, testa lyssna på Ellipse från 2009 med Imogen Heap t.ex.. det är rent bedrövligt). Nya KDS lider ju inte av samma problem då dom drog lärdom från KDS/0. Funderar på om man skulle kunna modifiera detta själv eventuellt mha en duktig tekniker.. Men i övrigt är Renew Klimax DS en otroligt bra produkt till ett väldigt bra pris, troligen Linns bästa erbjudande någonsin faktiskt.
Ska bli klart intressant att se hur Kisto presterar, räcker inte den till så blir det väl en KK så småningom, eller nåt.. Just nu är det slutstegsfrågan som gör mig fundersam