selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 21:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 1634 Next
Author Message
PostPosted: Mon Oct 17, 2011 05:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag börjar detta inlägg med att förtydliga att jag strikt resonerar elektronik nu och gör därför inget anspråk på "spela rätt eller musikaliskt" utan för tydlighetens skull rent tekniskt. Eventuellt kanske inlägget passar bättre under teknikavdelningen.

Pekkas vedermödor har orivit mig av och till och stundvis funderat på vad det ger egentligen att hålla på med det här. Det jag skulle vilja dela med mig av och även diskutera är den här Dynamik nätdelen som sitter i flera av Linns slutstegskonstruktioner. Det jag frågar mig är ifall den kan "degenereras" utan att gå sönder helt? Kan en nätdel tappa "schwunget" och bara leverera så slutsteget låter "sådär" men tappat det där lilla extra som ger magin eller att det spelar rätt om grejorna?

För mig så är elektronik oftast antingen helt eller trasigt men hur är det egentligen? Jag har hört talas om x200 slutsteg som dels gått sönder eller tappat gnistan, börjat låta tråkigt eller köps in begagnade men sålts vidare då de inte varit några höjdare medan andra fungerat bra. De gånger jag lyssnat och blivit imponerad så har de suttit i aktiva system, lättdrivna högtalare och oftast på moderata nivåer. Keltik är nog som Pekka uttryckte det en bödel för slutsteg som inte håller måtten,något som tycks vara fallet med 4200. Den är väldigt avslöjande!

Mitt 2250 har försetts med samma nätdel som Pekkas,alltså exakt den som kroknar då det ska drivas fyra kanaler. Jag testade den på mina keltik i mellanregistret och fann dels att mer menlöst och tråkigt har det inte varit förr,de LK85 som drev före hade inte samma finess men betydligt mer värme och driv. Nu sitter kloutarna i diskant och mellanregistret och 2250 och en 5105 i basen. Det blev en helt annan sak! Hursomhelst,jag undviker "svängpratet" och kommer till värmeutvecklingen. 2250 med dynamik blir bra varm när den sköter mellanregistret,så varm att fläktarna jobbar skapligt ofta. Till saken hör att vi talar måttliga till svaga nivåer. När 2250 sitter i basen betydligt svalare men fortfarande betydligt varmare än klout.

I mina kläder så vore en 4100 lämpligt. Det skulle kanske funka,spela hyggligt och "rätt" MEN jag känner mig inte bekväm över den oro som jag känner över de här nätdelarna. De sitter vad jag förstår i alla hundrawattarna och tvåhundrawattarna men tenderar mest skapa bekymmer i fykanalsutförandet av tvåhundringarna och hos en del med sexkanals hundringar, det sistnämnda förståeligt.

Oron för min egen del är att de funkar tills man överbelastar och därefter just tappar gnistan. På nya högtalare så ger "när det spelar fel" symptomen sig till känna på ett lite annat sätt och man spelar nog sällan i häraden av för högt mer än någon enstaka gång så problemet kanske är mindre där eller rättare sagt,det brister vi hittat kanske de flesta inte vet om att de lider av ännu. Jag hörde den där obehagliga skarpa skiljelinjen på Takt & Ton för en tid sedan då det från ha spelat riktigt bra blev något helt annat på ett par 242 mk1.

Jag vill med detta inlägg inget annat än: dels uppmana till kritiskt lyssnande till er som använder produkter som är försedda med denna nätdel,gärna med energirikt innehåll på lite kraftigare nivåer,därmed inte sagt partyhögt utan inom vettig gräns. Jag skulle även vilja fråga om någon kört sönder slutsteg främst i tvåhundrawattsserien eller upplevt att systemet tappat gnistan? Jag förstår att risken är stor att inlägget möts med tystnad och jag kan mycket väl vara ute och cykla. Å andra sidan om mina ramblings innehåller ett uns sanning så är det ingen annan än Linn som vinner på att vi är nöjda med mindre. De behöver inte sträcka på sig mer än nödvändigt,och tänk så onödigt att sitta halvnöjd när det kanske skulle kunna bli klockrent i stället och både kund och linn får känna sig nöjda.

PostPosted: Mon Oct 17, 2011 13:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

haraldur wrote:
Jag vill med detta inlägg inget annat än: dels uppmana till kritiskt lyssnande till er som använder produkter som är försedda med denna nätdel,gärna med energirikt innehåll på lite kraftigare nivåer,därmed inte sagt partyhögt utan inom vettig gräns. Jag skulle även vilja fråga om någon kört sönder slutsteg främst i tvåhundrawattsserien eller upplevt att systemet tappat gnistan? Jag förstår att risken är stor att inlägget möts med tystnad och jag kan mycket väl vara ute och cykla. Å andra sidan om mina ramblings innehåller ett uns sanning så är det ingen annan än Linn som vinner på att vi är nöjda med mindre. De behöver inte sträcka på sig mer än nödvändigt,och tänk så onödigt att sitta halvnöjd när det kanske skulle kunna bli klockrent i stället och både kund och linn får känna sig nöjda.
Halloj!
Driver mina A212 passivt med C2200/D utan att "gnistan" saknas.
Innan drev jag ett par Ninka utan problem.
Då Ninka & A212 är tämligen lättdrivna så är det ju inga problem för C2200/D.

/T

PostPosted: Mon Oct 17, 2011 15:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja min ena nätdel var ju rent trasig, som skrivits om tidigare.

De nya versionerna slår av tidigare än de äldre versionerna också, vilket jag tror beror på att man insett att nätdelen snabbt överbelastades så att den nu stänger av istället för att fortsätta på nivåer den egentligen inte klarar av. Annars fanns tendens till att den kroknade när det blev tyngre partier, den tappade dynamiken helt enkelt.

Akurate kan leverera spänning men inte ström. Så fort den måste vara strömstark så dör den.

Och som jag skrev i det engelska forumet så är jag besviken på Linn att dom inte informerar om att akurate-stegen (fyrkanaliga framförallt) verkligen inte klarar av att leverera när det gäller på nutida passiva högtalare då k-arrayerna (iaf på komri och klimax) är för tung last med för låg impedans.

Har till och med blickat mot krell och mark levinson för att Linn helt enkelt inte klarar av att hålla detta på en vettig nivå. Dom måste veta om problemen själv så det känns väldigt oschysst mot kunder att inte förklara läget, att nätdelen egentligen inte håller när det körs passivt.

FÖrhoppningsvis hinner jag dock få tag på passiva filter innan dom tas ur produktion.

Dock väldigt tråkigt att man ska bli besviken på linns nya grejer, när jag började kändes allt väldigt robust och man var tydlig alltjämt med infon om aktivt/passivt-infon och att om man skulle spela högt var det bara att köra aktivt. Nu kör man flerkanalsförstärkare och låtsas som att dom är lika starka som separata. Trist av ett bolag som linn att göra så.

PostPosted: Mon Oct 17, 2011 16:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Och jag tycker det är konstigt också, för dom är så jäkla bra på allt annat. Och man vill samtidigt ha musikaliteten som förstärkarna faktiskt har, tråkigt att det ska falla på mållinjen då.

PostPosted: Tue Oct 18, 2011 09:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
För mig så är elektronik oftast antingen helt eller trasigt men hur är det egentligen? Jag har hört talas om x200 slutsteg som dels gått sönder eller tappat gnistan, börjat låta tråkigt eller köps in begagnade men sålts vidare då de inte varit några höjdare medan andra fungerat bra.
Elektronik kan absolut "tappa gnistan", i betydelsen inte prestera ljudmässigt som den borde. Ju bättre våra anläggningar presterar, desto tydligare framstår sådana fel. Och min erfarenhet är att när en kund känner att något inte står rätt till, så har han/hon i stort sett alltid rätt. Då behöver anläggningen felsökas tills man hittar vilken apparat som trilskas.

I särklass vanligast är att en apparat - eller en kanal - underpresterar redan från början, när apparaten är nytillverkad.

Ett fåtal gånger (på två decennier) har jag varit med om att en apparat plötsligt blivit klart sämre.

Att slutsteg däremot "tappar gnistan" av att drivas för hårt, det kan jag inte minnas att jag någonsin varit med om.

Post subject: Effektförbrukning A4200
PostPosted: Tue Oct 18, 2011 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det intressanta med 4200 är att den spelar rätt tunedem mässigt när nätdelen har gått sönder, men dynamiken försvinner och så börjar den låta distat om den pressas hårt med tyngre last, detta hände ett av mina 4200 aktivt med M140, inget spelade fel men glädjen och dynamiken försvann, har man inte hört en frisk 4200 kan man säkert tro att allt är ok

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Tue Oct 18, 2011 12:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lite svårt att hänga med i alla svängar här, så jag frågar:

Vad kom du fram till om chakra-korten för Keltik? Var det bara mellanregister-kortet som var dåligt?

(Jag kör chakra-kort på diskanten i en LK100 (med adapter) till Keltik, eftersom kortet följde med när jag köpte nya diskanter. Har inte tänkt på att det låtit dåligt, men å andra sidan installerades kortet samtidigt som jag fick en injustering av hela systemet, inklusive högtalarplacering, så det är inte konstigt att jag tyckte att allt blev bättre då.)

PostPosted: Tue Oct 18, 2011 18:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min åsikt är att chakrakorten är bättre på alla register, men 4200 får inte driva mer än 1 register om det ska funka, så slutsatsen är att de chakrakorten är bra bara de får nog
Med ström

PostPosted: Tue Oct 18, 2011 18:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Detta är bara en teori, men varför har det inte släppts chakrakort till komri?

Kanske just för att man vet att strömen inte räcker till med en sån tung last som komri

PostPosted: Tue Oct 18, 2011 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hejsan!
Jag tycker detta låter intressant som fenomen. Jag har ju själv en C6100 till mina Espek och har inte märkt av detta fenomen, men jag har inte Dynamik-nätdelen.

Gäller detta enbart slutsteg med Dynamik?
Är problemen störst på K-arrayerna? Dessa borde ju inte vara speciellt svårdrivna, kan man tycka.

Jag har funderat på att uppgradera till Dynamik men detta gör att man tvekar, åtminstone angående slutsteget.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Tue Oct 18, 2011 20:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Hejsan!
Jag tycker detta låter intressant som fenomen. Jag har ju själv en C6100 till mina Espek och har inte märkt av detta fenomen, men jag har inte Dynamik-nätdelen.

Gäller detta enbart slutsteg med Dynamik?
Är problemen störst på K-arrayerna? Dessa borde ju inte vara speciellt svårdrivna, kan man tycka.

Jag har funderat på att uppgradera till Dynamik men detta gör att man tvekar, åtminstone angående slutsteget.
Du har aktiva espek, det är lättdrivet, så det funkar nog fint. Du ska absolut skaffa Dynamik!

K-arrayen passiv är svårdriven, iaf 4k och 3k. Komri går ner till 1.7ohm, inte rolig last och kräver mycket ström. Ström som akurate inte har. Dom levererar spänning, och bra spänning, men när impedansen går ner krävs mer och mer ström för att uppehålla spänningen, och då viker sig akurate-stegen. De flerkanaliga iaf.

PostPosted: Wed Oct 19, 2011 11:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men att driva diskant och mellanregister på Keltik kan väl inte kräva så där jättemycket ström, eller? Då borde A4200 funka.

PostPosted: Wed Oct 19, 2011 11:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mellanregistret gör att stegen går varmare än om de sitter i basen, sen om man kan använda det som ett mått på last vet jag inte

PostPosted: Wed Oct 19, 2011 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det vi därimot märkt är att mellanregistret är det som låter illa när det delar kraft med ett annat register, låter rent illa

PostPosted: Wed Oct 19, 2011 13:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Det vi därimot märkt är att mellanregistret är det som låter illa när det delar kraft med ett annat register, låter rent illa
Tycker allt att du ska vara tydligare. Detta gäller ju bara på hög volym eller hur?
Denna tråd är grymt svårläst då det är hart när omöjligt att förstå vad som är testat och hur.
Lätt att dra fel slutsatser som läsare.

Är inte säker på att felet verkligen ÄR filtret och/eller slutstegets stömmatning - kommer att utveckla i nästa inlägg

Önskar dig pecka lycka till! Trist med alla problem. Tror Klimaxfilter är rätt väg att gå. Klimax är alltid rätt väg ju.

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 112 13 14 15 1634 Next

All times are UTC+02:00