selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 03:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Majik 112 eller Ekwal...
PostPosted: Wed Oct 12, 2011 08:04 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

...det är frågan? Håller på att fixa ett dedikerat hifirum i källaren men skulle vilja ha möjlighet att köra flerkanaligt också då jag har en Unidisk SC (samt en outnyttjad LK140 stående i garderoben). Kör Espek aktivt och undrar lite hur Majik 112 skulle matcha mina Espek eller om det är Ekwal som gäller? Såg att Tonläget har haft en begagnad Ekwal i körsbär ett tag och igår lades det upp en svart Majik 112 på hifimagasinet.com. Har iofs mina Espek i körsbär men skulle nog vilja ha centern i svart. Kan ju dock inte köpa en Majik 112 bara för att den är svart om den blir helfel tillsammans med mina Espek :)

Är det någon som har erfarenhet av Espek/Ekwal/112?

mvh Clas

PostPosted: Wed Oct 12, 2011 10:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag använder min center mest(95%) till film och har alltid föredragit den center som har bäst tune och som förmedlar dialog bäst. För mig har det varit viktigare att just centern förmedlar övre registren bättre än behov av att den ska gå djupt. Har därför flera gånger haft center i serie över frontar även om det inte är så nu pga Ekonomi.(har A225 nu)
Jag skulle inte vilja ha en center utan 2k eller 3k

Har inte gjort något för att undersöka om matchning är viktigare vid konserter och liknande.

PostPosted: Wed Oct 12, 2011 21:06 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Comstedt wrote:
Jag använder min center mest(95%) till film och har alltid föredragit den center som har bäst tune och som förmedlar dialog bäst. För mig har det varit viktigare att just centern förmedlar övre registren bättre än behov av att den ska gå djupt. Har därför flera gånger haft center i serie över frontar även om det inte är så nu pga Ekonomi.(har A225 nu)
Jag skulle inte vilja ha en center utan 2k eller 3k

Har inte gjort något för att undersöka om matchning är viktigare vid konserter och liknande.
Tack för input. Får nog ta mig en tur till en Linnhandlare för lite provlyssning helt enkelt.

PostPosted: Thu Oct 13, 2011 10:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det allra bästa hade varit om du kunde låna hem dem över en helg eller liknande!

Är det samma diskanter i Ekwal som Trikan? jag hade en Trikan ett tag och tyckte (dialogen vart mycket) bättre med en K104 som Center. Dock kändes det tunnare. När det gäller äventuella volymskillnader brukar man kunna skysstera per kanal(det är ju inte helt omöjligt att det är olika kännslighet på olika högtalare)

Jag har inget minne av Ekwal så jag vet tyvärr om den är ett superköp eller inte. Det kanske påverkar ändå mer om du i framtiden tänkt byta högtalare någon gång till 2k eller 3k, men du kan såklart älja och byta igen då.

PostPosted: Thu Oct 13, 2011 22:42 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Comstedt wrote:
Det allra bästa hade varit om du kunde låna hem dem över en helg eller liknande!

Är det samma diskanter i Ekwal som Trikan? jag hade en Trikan ett tag och tyckte (dialogen vart mycket) bättre med en K104 som Center. Dock kändes det tunnare. När det gäller äventuella volymskillnader brukar man kunna skysstera per kanal(det är ju inte helt omöjligt att det är olika kännslighet på olika högtalare)

Jag har inget minne av Ekwal så jag vet tyvärr om den är ett superköp eller inte. Det kanske påverkar ändå mer om du i framtiden tänkt byta högtalare någon gång till 2k eller 3k, men du kan såklart älja och byta igen då.
Är lite osäker, men det kan nog vara samma diskant i Ekwal och Trikan.

Ja, man borde nog låna hem dem. Alternativt sikta på Majik 112 och skulle den matcha mina Espek illa så får jag helt enkelt byta upp mig senare. Får se vad det landar :)

Post new topic  Reply to topic  [ 5 posts ] 

All times are UTC+02:00