selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 17:56

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 111 12 13 14 1534 Next
Author Message
PostPosted: Fri Aug 12, 2011 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tune dem

Last edited by haraldur on Fri Aug 26, 2011 01:53, edited 1 time in total.

PostPosted: Fri Aug 12, 2011 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan man inte punktera dammskydden med en tunn synål, suga ut dem med en dammsugare och sedan försluta med en droppe tunt (lätt) lim?

/ B

PostPosted: Fri Aug 12, 2011 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

tune dem

Last edited by haraldur on Fri Aug 26, 2011 01:54, edited 1 time in total.

PostPosted: Sun Aug 14, 2011 23:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rent teoretisk... kommer inte dammskyddet åka in och ut beroende på om det är högtryck eller lågtryck utomhus, eller om temperaturen ändras?
Detta borde gälla alla riktigt täta högtalarkonstruktioner.
Jag har dock aldrig hört talas om fenomenet tidigare.

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Mon Aug 15, 2011 08:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Rent teoretisk... kommer inte dammskyddet åka in och ut beroende på om det är högtryck eller lågtryck utomhus, eller om temperaturen ändras?
Detta borde gälla alla riktigt täta högtalarkonstruktioner.
Jag har dock aldrig hört talas om fenomenet tidigare.
Men är dammskyddet verkligen helt tätt?

/ B

PostPosted: Mon Aug 15, 2011 20:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen aning faktiskt... men varför skulle man annars punktera dammskyddet för att kunna suga ut det?

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

PostPosted: Mon Aug 15, 2011 21:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Stephan wrote:
Ingen aning faktiskt... men varför skulle man annars punktera dammskyddet för att kunna suga ut det?
Bra fråga. Tänkte inte så långt... men det är väl bara att prova? Lägg något tunt tyg mellan munstycket och dammskyddet så det inte blir några repor på den.

/ B

Post subject: Effektförbrukning A4200
PostPosted: Sun Oct 02, 2011 15:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nu var problemen lösta med keltik och nya slutsteg/chakrakort, ingen tvekan om att de nya chakrakorten är bättre än de äldre korten

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sun Oct 02, 2011 16:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

pekka71 wrote:
Nu var problemen lösta med keltik och nya slutsteg/chakrakort, ingen tvekan om att de nya chakrakorten är bättre än de äldre korten
Yay, skönt som tusan att det har fixat sig! :D

Post subject: Effektförbrukning A4200
PostPosted: Sun Oct 02, 2011 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det har inte fixat sig men nu vet jag vad som är problemet

PostPosted: Sun Oct 02, 2011 18:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

pekka71 wrote:
Jähä, jag trodde du hade skaffat dom nya filtrena och fått allt att lira ordentligt nu :)

PostPosted: Sun Oct 02, 2011 19:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Snälla berätta! :-)

PostPosted: Thu Oct 06, 2011 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Ja, berätta gärna vad ni kom fram till! Det kan vara till stor nytta för andra.

PostPosted: Thu Oct 06, 2011 23:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Klimax och chakra filter skurna olika i mellanregistret

A4200 är inte klent -Dynamiknätdelen som försörjer den är det däremot

När orken tryter blir filtren lidande

Med filter med egen försörjning köper man några dB innan man får andra problem,återstår gör faktum att man bara nått toppen på isberget av Keltiks potential.

Adderar man en till en nätdel i 4200 så blir den riktigt bra

Men då är den egentligen två 2200ór..

Och utan att börja tjafsa om metoder som jag inte behärskar så kanske Pekka vill berätta vad fyra tvåkanalssteg gjorde med Deep Purple "Burn" plattan? Skramligt ointressant,skränigt och obegripligt får plötsligt en innebörd,blir intressant,serveras med tryck och energi. -Äre jazzkomp,jam session?-vicka killar på att lira!

PostPosted: Sun Oct 09, 2011 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ok here we go,

Till att börja vill jag be om ursäkt till de som jag kanske har förargat här på selleri, känns tråkigt med allt som varit och att vara långsint hjälper ingen, tänker själv vända blad och hoppas även att ni andra kan göra det.

Många har sagt att något inte stämmer i mitt system, vilket också har varit rätt, därför kan vi ha fått konstiga utfall av vissa tester t.e.x att iphone var mera lättlyssnad än Ads, men faktum är att det faktiskt har varit så i vissa fall, detta däremot gör att source first kan bli rubbat om inte allt är rätt.

Vi har testat följande elektronik under resan gång: Radikal LP 12, ADS, KK mk2 sen har vi haft en drös slutsteg, 2xklout/5105/3x4200/4100/2250, chakrafilter, Lk tunebox, Stereofilter

En sak som har varit ett problem i mitt system som ökat på problemen speciellt med chakrafiltren är fel längd på mitt silverkablage, även om det låter konstigt så fel längd på dessa ger ett skramligt och aggresivt ljud, ju närmare källan dessa sitter desto värre resultat.

Det har varit väldigt svårt att lägga detta pussel, med många delar som kan vara felkälla och det har varit lätt att gå vilse när man får en förbättring av saker man inte räknat med, vilket har lett en i fel riktning.

Ok, ska sammanfatta lite; det hela började med 2x4200 chakrakort, vilket jag inte kan rekommendera någon som spelar över volym 50. Systemet låter rent ut sagt illa på högre volymer, här drar vi våra slutsatser att iphone t.o.m är mera lättsmält än Ads. Idag har jag en teori om varför, tror detta beror på att iphonen skickar mindre info i signalen vilket gör att keltiken inte behöver spela lika högt eller lågt i registren vilket ger en lägre last till stegen och ett mera lättsmält sound.

Testerna går vidare med 2xklout i basen, ett 4200 till diskant/mid, chakrafilter används i 4200 medans monofilter används i klout. Detta ger ett lyft, men inte på alla sätt. Basen spelar mycket mindre musik fast det spelar ändå bra, däremot så låter mellanregistret fortfarande illa, vasst och dist. Här börjar vi misstänka att chakra mid filtren är trasiga och börjar fundera i andra banor att testa Lktunebox.

Tuneboxen snörs in i systemet med äldre steg, och nu spelar keltik helt plötsligt som man förväntar sig. Här kommer däremot något som gör att vi tappar tråden: 2x4200 in i lk tuneboxen spelar bra mycket bättre än det vi tidigare hört med chakrafiltren, vilket gör att vi dömer ut chakrafiltren som trasiga. Helt plötsligt känns 4200 inte så orkeslösa längre. Jag spelar ganska länge på denna combo(4200/tunebox) och det funkar, men monoboxen har helt klart sina begränsningar, vilket en dag gör att jag testar att peta in chakrafiltren i alla stegen igen utom i mid, den tar jag genom tuneboxen. Detta ger ett stort lyft och breddar min skivsamling ganska radikalt, (vid detta tillfälle är chakra mid hos Linn för kontroll vilket sen visar sig att det inte är något fel på kortet).

Vid senaste testet lånade jag ett till 4200 där jag körde enbart mid i ett steg och bass/diskant på de 2 andra stegen. Nu försvinner plötsligt problemen med mellanregistret (att det låter vasst och distat även på högre nivåer), men återgivningen är inte rätt. Det är ändå helt klart det största framsteget hittills. Senare denna helg så kommer Haraldur förbi för att lyssna på mina framsteg. Han blir inte lika övertygad som jag är, utan vi börjar labba lite. 2250 testas i mellanregistret med stereokort vilket tyvär är sämre än chakramid. Vi testar att köra en 4200 till mid/diskant och 2x 4200 i basen. Här får vi resultatet att det låter fel, man får dist i mellanregistret vilket gör att det inte känns bra. Klockan börjar nu närma sig 12 på natten och jag frågar om vi inte kan göra ett sista test att sätta in 2250 i basen och låta 4200 endast driva ett register var. Detta kräver en hel del kopplande eftersom vi inte har något stereobaskort utan måste ha in tuneboxen för att få basdelningen till 2250.

Jag kan bara beskriva detta som förlösande. Som keltikarna började spela var helt otroligt! Nu kunde man spela på volym 85 utan att man fick dist eller att det lät vasst, och charkakorten är helt överlägsna de gamla filtren, men även på lägre nivåer spelade det mycket bättre. Här är nog svaret till varför chakrafiltren inte låter bra. De blir lidande när de blir för lite ström vilket ger konstiga fenomen. Mycket av den problematiken slipper man när man använder tunebox då filtren har egen strömförsörjning. En annan reflektion är att x100 stegen ser inte ut att få samma problem med filtren, kanske beror detta på att x100 inte dränerar nätdelen på samma sätt som x200 vilket ger stabilare ström.

fortsättning följer................

Post new topic  Reply to topic  [ 506 posts ]  Go to page Previous 111 12 13 14 1534 Next

All times are UTC+02:00