selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 09:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
PostPosted: Thu Sep 29, 2011 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

peoplesandschmidt wrote:
Bengt wrote:
Vilket skulle ni valt? (Om ni inte fick göra några uppgraderingar efter valet)...

Alt 1: ADS - Majik-i - M4100 - M109 aktivt

el

Alt 2: ADS - Kikkin - A2200 - M109 passivt
Om vi gå tillbaka till början av tråden och original frågan (se ovanför) Jag skulle kört Allt 1. 'Gå-aktivt' är prioritet för mig menar jag!
Med ett mycket sämre försteg :?: Lustigt.

PostPosted: Thu Sep 29, 2011 14:23 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

henriklh wrote:
[Naim]-(Linn) wrote:
This is a very complicated case. You know, a lotta ins, a lotta outs, a lotta what-have-yous.
:lol:
It's so easy!! Just buy, well not ''just'' ... that's allot of money but would be well spent on: ADS, a great source with aktiv 109's, M-I, 4100 = :) .... who mentioned KDS? Now even I am confused and introducing that into the equation opens up a whole world of interesting combinations like KDS, Majik-I + M109's ... would that be better ... lol ... probably?

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Thu Sep 29, 2011 15:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

peoplesandschmidt wrote:
henriklh wrote:
[Naim]-(Linn) wrote:
This is a very complicated case. You know, a lotta ins, a lotta outs, a lotta what-have-yous.
:lol:
It's so easy!! Just buy, well not ''just'' ... that's allot of money but would be well spent on: ADS, a great source with aktiv 109's, M-I, 4100 = :) .... who mentioned KDS? Now even I am confused and introducing that into the equation opens up a whole world of interesting combinations like KDS, Majik-I + M109's ... would that be better ... lol ... probably?
Klimax blev ett sidospår, ber om ursäkt för det (det är absolut inte aktuellt!!!). ADS är nog bra för mig.

PostPosted: Thu Sep 29, 2011 16:24 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bengt wrote:
...
Absolut, visst är det så att om det låter bättre så är det bättre. För mig blir det billigare att köpa ett A2200+kikkin då jag samtidigt säljer Majik-i. Om jag ska köra aktivt blir det således slutsteg+kort+högt.kablar. Plus krånglet med så mycket högtalarkablar som ska döljas och dras. Jag skulle välja ADS-Kikkin-M6100/d aktivt om plånboken tillät, men har börjat inse att jag får nöja mig med uppgraderingen till ADS/kikkin/A2200 och det känns som ett väldigt smidigt och renodlat musiksystem. Jag har inget intresse av att blanda in en LP-spelare, tv eller dylikt i ekvationen. Vill att det ska vara så enkelt och minimalistiskt som möjligt. Aktivt låser jag mig något till mina M109:or (man kanske slår till på 212:or en vacker dag).
...
Här tycker jag du har fel, skillnaden i pris mellan M6100 aktivt och A2200 passivt kan inte vara många tusenlappar, varför lägga ut 50000 men inte 52000? (som exempel)

PostPosted: Thu Sep 29, 2011 17:47 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mrdn wrote:
Bengt wrote:
...
Absolut, visst är det så att om det låter bättre så är det bättre. För mig blir det billigare att köpa ett A2200+kikkin då jag samtidigt säljer Majik-i. Om jag ska köra aktivt blir det således slutsteg+kort+högt.kablar. Plus krånglet med så mycket högtalarkablar som ska döljas och dras. Jag skulle välja ADS-Kikkin-M6100/d aktivt om plånboken tillät, men har börjat inse att jag får nöja mig med uppgraderingen till ADS/kikkin/A2200 och det känns som ett väldigt smidigt och renodlat musiksystem. Jag har inget intresse av att blanda in en LP-spelare, tv eller dylikt i ekvationen. Vill att det ska vara så enkelt och minimalistiskt som möjligt. Aktivt låser jag mig något till mina M109:or (man kanske slår till på 212:or en vacker dag).
...
Här tycker jag du har fel, skillnaden i pris mellan M6100 aktivt och A2200 passivt kan inte vara många tusenlappar, varför lägga ut 50000 men inte 52000? (som exempel)
Nä det är sant, senaste försäljningen av C6100/D samt kort till 109:orna verkar har gått för 18500 kr här på selleri. Det är ungefär samma som ett A2200/d (gick för 17500 på ebay idag). Det som får mig att vilja gå på 2200 är att då låser jag mig inte lika mycket för framtida uppgraderingar.

Last edited by Bengt on Fri Sep 30, 2011 07:25, edited 1 time in total.

PostPosted: Thu Sep 29, 2011 19:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tycker att du har gjort en bra val när du valde Kikkin och den står sig säkert den dagen du uppgraderar till en Klimax DS. Jag hoppas att du får till installationen bra.

PostPosted: Fri Sep 30, 2011 12:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

JNordh wrote:
Jag tycker att du har gjort en bra val när du valde Kikkin och den står sig säkert den dagen du uppgraderar till en Klimax DS. Jag hoppas att du får till installationen bra.
Mycket kan hända innan nya lådor landat hemma, men som det känns nu lutar det mot kikkin och A2200.

PostPosted: Wed Oct 05, 2011 10:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Bengt wrote:
Enligt Anders (andkan) som hjälper mig med installationen så är biwire bättre. Jag måste väl helt enkelt låna hem en kabel och testa innan det blir några lödningar. På vilket sätt är single bättre?
Effekten av multiwiring varierar med högtalare. Men det är alltid samma typ av förändring som sker: Ju fler kablar, desto mer separeras registren, på gott och ont. Ljudet upplevs större, men det blir även mindre homogent och mer disintegrerat. På 109 har jag testat många gånger och hittills har singlewire varit musikaliskt bäst varje gång.

Prova gärna själv, men se till att ha ett par bra lödda K400 med Knekt. Dåliga lödningar och Deltronkontakter (som låter lätt distat jämfört med Knekt) kan sabotera jämförelsen på så sätt att det blir svårare att höra vad man förlorar på multiwiring. Om det spretar musikaliskt från början så märker man kanske främst att multiwiringen låter MER.

Nätverksoptimering finns/fanns det några riktiga proffs på här på Selleri. Kolla in Jans och Linnofils alla tips, till exempel Jans rekommenderade nätverkskablar - jag har aldrig hört bättre. Notera att det som är en "bra" specifikation rent elektriskt inte behöver ha något samband med vad som får en DS att spela bäst musik. Det handlar om trial and error, vad som praktiskt funkar och inte.
Den skillnad jag upplever är, precis som du skrev; att ljudet upplevs större och registren separeras mer. Jag upplever samtidigt ett varmare och lugnare ljud. För mig är allt detta mycket trevliga förbättringar. Skall väl tilläggas att jag hade Deltronbananer i förstärkaränden innan och nu Linns knekt. Anders (Andkan) har, som alltid, stått för mycket bra service!

PostPosted: Wed Oct 05, 2011 11:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag gick från single-wire till bi-wire på A242 kopplade till Klimax Twin.

Ljudet blev som ni beskriver "större" och häftigare. Det kändes lugnare och mindre hårt. Lätt att uppskatta förändringen till en början. Tyvärr blev det otydligare och spretigare - musiken blev lidande. Istället för att gå tillbaka till single-wire valde jag att aktivera systemet.

/ j

PostPosted: Wed Oct 05, 2011 13:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jajo wrote:
Jag gick från single-wire till bi-wire på A242 kopplade till Klimax Twin.

Ljudet blev som ni beskriver "större" och häftigare. Det kändes lugnare och mindre hårt. Lätt att uppskatta förändringen till en början. Tyvärr blev det otydligare och spretigare - musiken blev lidande. Istället för att gå tillbaka till single-wire valde jag att aktivera systemet.

/ j
Verkar råda delade meningar i den här frågan. Nåväl, jag är nöjd med förändringen än så länge.

PostPosted: Wed Oct 05, 2011 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Julian Veriker hade många fasta åsikter varav två var att single wire alltid är bättre och att det inte är någon idé att aktivera innan man har de bästa slutstegen. Lite kontroversiellt idag kanske med femvägs-högtalare men själv har jag hört passiva Solo vara bättre än aktiva 2250 på 242 när det gäller allt! Någon säger säkert att dagens slutstegen är bättre och givetvis måste man prova. Själv tror jag på Klimaxsteg och singlewire då det dessutom är enkelt att få till installationen.
Source First.......

Erik

PostPosted: Fri Nov 25, 2011 18:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Trots att jag inte tänkte göra det så blev det c6100, som är på väg med posten. Det går inte att internkoppla, men det gör inget att det bli lite fler kablar. Är sugen på aktivt.

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00