selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 09:06

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Tue Sep 27, 2011 14:41 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Den känns som Majik-I, en fantastisk produkt har fått dålig kritik!

Jag har installerat båda Aktiv drift Majik och Akurate (212, DS men Majik-I + Majik slutsteg) systemen och gång efter gång jag har besökt kunden jag har blivit super imponerade och nöjda med resultat. I min åsikt aktivt drift är bättre en passiv, om du vill köpa Akurate steg för att du vet du vill ha Aktiv drift från Akurate stegor i framtiden, det är nått annat! Att satsa på passiv med dyrare steg eller desamma pengar på aktiv steg (billigare för att få upp mer kanaler) ger en sämre resultat ,,, i min åsikt! Bi-wire är bättre en single-wire ,,, i min åsikt! Att kör K400 och sen sett links mellan allt (single wire) på högtalarna, för mig ... låter ... hokus pokus!

Jag har en kommersiellt intresse i LINN, andra har kommersiellt intresse i deras ägna produkter ... Majik-I är bra och med +2 summer offerten slut, en prisvärd vägg att gå aktivt och få en bra analog försteg utan att förlora mycket med prestanda om du hade köpt separata försteg/slutsteg. Majik-I har Dynamik ... en fantastisk nätadel plus ,,, inte minst phono steg ... Majik-I är värde nått när man ska uppgradera i framtiden!

Det är en sak som är alltid sant ,,, om det låter bättre, det är bättre! Jag träffat Andkan ,,, båda trevligt och troligtvis duktiga kille ,,, om du kan inte lita på sig själv på testet, lita på honom!

Det är min sista kommentar på den här tråd när det gäller ljud ... det är vad jag tror ... som sagt jag tror i LINN och hålla en kommersiellt intresse men jag skulle köpt Majik-I för att den är bra, gör mycket på vägg till aktivt, har en inbyggt bra försteg, kan tar aktiv kort och helt enkelt är riktigt bra!

Hoppas verkligen du hitta rät produkter för dig och att du njuta av fantastiska musik hemma från din system för många år ,,,

www.linnhifi.blogspot.com

Last edited by peoplesandschmidt on Tue Sep 27, 2011 15:28, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Sep 27, 2011 15:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

peoplesandschmidt wrote:

Jag har installerat båda Aktiv drift Majik och Akurate (212, DS men Majik-I + Majik slutsteg) systemen och gång efter gång jag har besökt kunden jag har blivit super imponerade och nöjda med resultat. I min åsikt aktivt drift är bättre en passiv, om du vill köpa Akurate steg för att du vet du vill ha Aktiv drift från Akurate stegor i framtiden, det är nått annat! Att satsa på passiv med dyrare steg eller desamma pengar på aktiv steg (billigare för att få upp mer kanaler) ger en sämre resultat ,,, i min åsikt! Bi-wire är bättre en single-wire ,,, i min åsikt! Att kör K400 och sen sett links mellan allt (single wire) på högtalarna, för mig ... låter ... hokus pokus!

Jag har en kommersiellt intresse i LINN, andra har kommersiellt intresse i deras ägna produkter ... Majik-I är bra och med +2 summer offerten slut, en prisvärd vägg att gå aktivt utan att förlora mycket med prestanda om du hade köpt separata försteg/slutsteg. Majik-I har Dynamik ... en fantastisk nätadel plus ,,, inte minst phono steg och den är värde nått när man ska uppgradera i framtiden! Det är min sista kommentar ...

Det är en sak som är alltid sant ,,, om det låter bättre, det är bättre! Jag träffat Andkan ,,, båda trevligt och troligtvis duktiga kille ,,, om du kan inte lita på sig själv på testet, lita på honom! Det bli ingen mer kommentar i tråden från mig!

Hoppas verkligen du hitta rät produkter för dig och att du njuta av fantastiska musik hemma från din system för många år ,,,
Absolut, visst är det så att om det låter bättre så är det bättre. För mig blir det billigare att köpa ett A2200+kikkin då jag samtidigt säljer Majik-i. Om jag ska köra aktivt blir det således slutsteg+kort+högt.kablar. Plus krånglet med så mycket högtalarkablar som ska döljas och dras. Jag skulle välja ADS-Kikkin-M6100/d aktivt om plånboken tillät, men har börjat inse att jag får nöja mig med uppgraderingen till ADS/kikkin/A2200 och det känns som ett väldigt smidigt och renodlat musiksystem. Jag har inget intresse av att blanda in en LP-spelare, tv eller dylikt i ekvationen. Vill att det ska vara så enkelt och minimalistiskt som möjligt. Aktivt låser jag mig något till mina M109:or (man kanske slår till på 212:or en vacker dag).

För visst borde väl Kikkin vara bättre än försteget i Majik-i? och att Akuratesteget ett bättre slutsteg råder väl inget tvivel om... Det borde helt enkelt bli ett lyft. Jag har inte möjlighet att dema, utan får satsa på grisen i säcken och hoppas på det bästa :). Ska försöka få till en demo på taktoton, men det blir utan kikkin.

Jag tar alla råd om singlewire och biwire till mig, men jag kommer att avgöra det genom mina egna intryck. När jag ändrade från single till bi på mina Katan upplevde jag ett öppnare och större ljud, en förbättring helt klart.

PostPosted: Tue Sep 27, 2011 15:36 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

En analog volym i en ADS skulle blivit perfekt för dig ... ;)

PostPosted: Tue Sep 27, 2011 16:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

peoplesandschmidt wrote:
(...)
Tror du att Aktivt med Majik-I och 4200 skulle bli bättre än Kikkin och 2200? Har du jämfört Kikkin med något försteg från Linn?

Det är väl ingen som har sagt att det skulle vara "fel" på Majik-I? Frågan här är väl vilket alternativ som låter bäst.

/Henrik

PostPosted: Tue Sep 27, 2011 17:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

peoplesandschmidt wrote:
Bi-wire är bättre en single-wire ,,, i min åsikt! Att kör K400 och sen sett links mellan allt (single wire) på högtalarna, för mig ... låter ... hokus pokus!
Tack för svaret, Martin! Jag har inte varken kritiserat andras förstärkare eller rekommenderat min egen, så jag håller mig till single- kontra multiwiring. Kanske missförstår jag din kommentar ovan, men det kan inte skada med ett klargörande:

När man singlewirar med K400 så använder man halva kabeln (om en K400 delas på mitten kallar jag den för K200). Och man använder länkarna på baksidan av högtalarna. Att använda fler kablar (till exempel båda paren i K400) och förena dem i båda ändar låter klart sämre än att använda endast ett par.

Jag har noterat att jämförelser ofta sker slarvigt, om de överhuvudtaget görs. När man singlewirar ska man inte använda ena halvan av en biwirekabel (till exempel K400) som är ihoplödd i förstärkaränden. Man ska använda endast ett par kablar, optimalt terminerade i båda ändar.

Termineringen i sig ger upphov till vissa problem, då Linn har valt att endast ha en utgång per kanal på sina nyare slutsteg. Att ansluta två individuella par kablar fungerar rent praktiskt, men det låter vanligtvis bättre om det paret som ansluts i bananhonan (rakt bakifrån) än det par som man kan sätta i öppningen som går att skruva upp (anslutning uppifrån eller nedifrån). Det här är till multiwiringens nackdel.

Det går också att löda ihop biwirekabeln i förstärkaränden, men om man strävar efter perfekta termineringar så blir dessa lödningar inte lika välljudande som när man förenar endast en kabel med en banan. Massan blir stor och därmed är det svårt att få optimal temperatur. Det här är till multiwiringens nackdel.

Blecken som förenar de olika registren på baksidan av högtalaren är inte optimala. Det låter bättre när alla register löds till ett par kontakter, alltså utan några skruvade kontaktytor. Det här är till singlewiringens nackdel.

Rent tekniskt är single- kontra multiwiring intressant, då det faktiskt påverkar det passiva filtrets impedans och frekvensgång. Och effekterna kan teoretiskt sett vara både bra och dåliga. Det enda vettiga är därför att utvärdera med musik, som vi brukar göra.

Jag har ingenting ekonomiskt att vinna på att förorda singlewiring, tvärtom förlorar jag på det eftersom jag säljer en del kablar. Vad som intresserar mig är vilket som ger bäst musik.

PostPosted: Tue Sep 27, 2011 17:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Skulle helt klart gå på ett Aktivt alternativ.

PostPosted: Tue Sep 27, 2011 22:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

peoplesandschmidt wrote:
En analog volym i en ADS skulle blivit perfekt för dig ... ;)
Det närmaste man kommer det är väl ADS+Kikkin!? En utmärkt kombination(!), inte för alla i.o.m. att man inte enkelt kan ha mer än en källa, men för de som klarar sig med ADS så är det en mycket bra kombination till rimliga pengar.

PostPosted: Tue Sep 27, 2011 22:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Har inga planer på mer än en källa. Är mer än nöjd med ADS. Efter A2200 och kikkin kan jag tänka mig en senare (långt senare) uppgraderingsväg, typ akurate kontrol och 212:or... i'm a dreaming man, yes that's my problem.

PostPosted: Wed Sep 28, 2011 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

I den långt senare uppgraderingsplanen lyssna i så fall på.

KDS-Kikkin-A2200-M109 vs ADS-Akurate Kontroll-A2200-212

Man får inte underskatta source first.

Slutsteg: LK100 x3
Högtalare: AV5140 (Aktiva K600)
Möbel:Quadraspire Q4 Bamboo vägghylla , WOG bänk till resten.

PostPosted: Wed Sep 28, 2011 12:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Mindrunner wrote:

Det ska jag absolut göra om det blir aktuellt,. Men det lär nog dröja några år. KDS är en otroligt bra källa.

PostPosted: Wed Sep 28, 2011 16:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mindrunner wrote:

Skulle sätta mina vitala organ på att alt 1 är bäst. Tyvärr underskattar de flesta source first.

/Erik

PostPosted: Wed Sep 28, 2011 16:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja, båda systemen kostar väl ca 200' i nypris? Jag tror också alternativ 1 totalkrossar alternativ 2 enligt den givna budgeten!

Men jag antar att vi nu hamnar rätt offtopic i just denna tråd...? :-)

PostPosted: Thu Sep 29, 2011 10:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bengt wrote:
Vilket skulle ni valt? (Om ni inte fick göra några uppgraderingar efter valet)...

Alt 1: ADS - Majik-i - M4100 - M109 aktivt

el

Alt 2: ADS - Kikkin - A2200 - M109 passivt
Om vi gå tillbaka till början av tråden och original frågan (se ovanför) Jag skulle kört Allt 1. 'Gå-aktivt' är prioritet för mig menar jag!

PostPosted: Thu Sep 29, 2011 12:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

This is a very complicated case. You know, a lotta ins, a lotta outs, a lotta what-have-yous.

PostPosted: Thu Sep 29, 2011 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[Naim]-(Linn) wrote:
This is a very complicated case. You know, a lotta ins, a lotta outs, a lotta what-have-yous.
:lol:

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00