selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed May 14, 2025 12:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 152 53 54 55 56109 Next
Author Message
 Post subject: Re: Vad lyssnas det på?
PostPosted: Sat Sep 10, 2011 09:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

DelNaja wrote:
HCL wrote:
Image

Grym platta (!) och vilket lyft med KDS /1.
Va trevligt med en annan som gillar DT :)

Awake var min absoluta favorit under lång tid och ligger än idag nära hjärtat. Många minnen har jag av plattan, t.ex. när jag under skoltiden kom hem vid sextiden på lördag-/söndagmorgonen efter att ha delat ut morgontidning, och lyssnade på bl.a. denna innan sömnen greppade taget. Jag gillar stilen i lyriken från den eran, texterna var mer poetiska då. Från Falling Into Infinity och framåt blev de mer direkta, verklighetsnära. Det var på ett sätt mer inspirerande då, man kunde drömma bort och tolka texterna lite mer.

Har du nån(gra) favorit(er) på plattan?
Måste jag välja (det är svårt!), så skulle jag säga Lifting Shadows Off A Dream och Scarred. John Myungs verk är få till antalet, men alltid guldkorn :)
Kul att du också gillar DT och jag instämmer till fullo att Awake är en klar favorit och det var 6:00 som fick mig att fastna för DT då min kompis Daniel plockade med sig skivan en kväll när vi skulle avnjuta lite grillat, malt och musik i trädgården. Innocence faded är inte så dum den heller :-) Gillar du Paradise Lost?

PostPosted: Sat Sep 10, 2011 17:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Image

PostPosted: Sat Sep 10, 2011 18:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Delvis lite udda men rätt kul musik som den lokala skivhandlaren i Chania (http://www.korkidi.gr/) rekommenderade mig.
Jag tycker att det är kul att få lite nya intryck av musik som man normalt inte hittar här hemma.
Attachment:
Folder.jpg
Folder.jpg [ 54.7 KiB | Viewed 830 times ]
Attachment:
Folder.jpg
Folder.jpg [ 56.88 KiB | Viewed 830 times ]

Attachments:
Folder.jpg
Folder.jpg [ 54.82 KiB | Viewed 830 times ]

PostPosted: Sun Sep 11, 2011 00:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JNordh wrote:
Kul att du också gillar DT och jag instämmer till fullo att Awake är en klar favorit och det var 6:00 som fick mig att fastna för DT då min kompis Daniel plockade med sig skivan en kväll när vi skulle avnjuta lite grillat, malt och musik i trädgården. Innocence faded är inte så dum den heller :-) Gillar du Paradise Lost?
Innocence Faded är bra, ja hela skivan är faktiskt solid. Inte många skivor man kan säga det om :)

Paradise Lost gillar jag skarpt! Draconian Times var det första jag hörde med dem, i mitten av nittiotalet. Oj, vad den skivan slog mig då. Sen kom One Second, toppenplatta den med. Även DM-klingande Host var bra, men sen tappade jag intresset lite. De senaste skivorna har jag, men tyvärr är PL lite ojämna nuförtiden IMHO, med undantaget skivan Paradise Lost från 2005 (solid!). Favoriter från de senaste plattorna: Don't Belong, Accept The Pain, Never For The Damned (solot från 3:51 och outrot ger mig ståpäls varje gång :) ) och As Horizons End (tung!).

PostPosted: Tue Sep 13, 2011 19:06 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Depeche Mode-Personal jesus 2011 på vinyl! Grymt sväng,ett måste i samlingen....
Hade varit kul att lyssna på den med fullmaxad Lp 12!!!
Blir glad bara man tittar på denna platta-illila!!!! Ha ha :D

PostPosted: Wed Sep 14, 2011 19:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Depeche Mode lyssnade jag aldrig speciellt mycket på. Under 80-talet lyssnade jag en hel del på spansk synth såsom Azul y Negro, Casal, Mecano mfl. Det blev även en del spansk hårdrock och jag kan lugnt rekommendera Baron Rojo. De har ett par bra LP och jag gissar att man kan hitta dem på begagnatmarknaden. Tyvärr finns det inga Baron Rojo kvar då det flyttade samtidigt som mitt X :-(

PostPosted: Sat Sep 24, 2011 10:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Idag 20 år sedan den släpptes.
Attachment:
nevermind.jpg
nevermind.jpg [ 113.42 KiB | Viewed 676 times ]
Förändrade hur mycket musik lät under lång tid.

PostPosted: Mon Sep 26, 2011 01:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lyssnade faktiskt lite otippat på Nevermind för några dagar sedan då en vänn plötsligt ville höra på "About a girl" vi började med Bleach och lyssnade sen på Nevermind efteråt.

De håller fortfarande lika bra som när jag lyssnade på dem när skivorna kom. Skulle nog säga att det faktiskt låter betydligt bättre :wink:

Det är förståss en del nostalgi i mycket musik men, med tanke på att de flesta här antagligen har hunnit införskaffa betydligt bättre anläggningar med tiden så är det kanske inte konstigt att de faktistk låter lika bra som man mins om inte bättre. Det borde inte bero på bara nostalig. Själv kommer jag inte ihåg högtalarna jag hade då de byttes ut mot ett par dali efter en tid men en philips CD från 1984 om jag minns rätt samman med en stor tung reciver från Yamaha, båda fungerar fortfarande och står i källaren hos mina föräldrar. Dagens anläggning hedrar Cobain något mer.

PostPosted: Mon Oct 03, 2011 12:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har USA-pressen (original) på vinyl och undrar vad som kan bli bättre på den nyligen släppta 4 cd-boxen. Har aldrig hört plattan på cd... Lp'n låter absolut fantastiskt bra.

PostPosted: Sun Oct 09, 2011 12:10 
Ny Medlem
Ny Medlem

180g vinyl Nirvana tips

http://www.jbhifionline.com.au/music/po ... nyl/654824

Countryhouse: Majik Kaber passive Valnut

PostPosted: Sat Oct 29, 2011 14:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vill slå ett slag för Pink Floyd "The Dark Side of the Moon" att lyssna på live versionen av skivan är skoj. Det påminner nästan om att vara på plats när det begav sig.Skivan är inspelad på Wembley Arena 1974 och den är remastrad 2011 och den är BRA! :mrgreen:

PostPosted: Sun Oct 30, 2011 08:50 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tendaberry wrote:
Jag har USA-pressen (original) på vinyl och undrar vad som kan bli bättre på den nyligen släppta 4 cd-boxen. Har aldrig hört plattan på cd... Lp'n låter absolut fantastiskt bra.
Kanske den här - https://www.hdtracks.com/index.php?file ... 2527805641

// j o h n

PostPosted: Mon Oct 31, 2011 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

..

Last edited by haraldur on Mon Feb 06, 2012 07:32, edited 1 time in total.

PostPosted: Tue Nov 08, 2011 22:48 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Image

Köpte nyligen en skivspelare så de första jag lyssnade på var en gammal EP av Fallen Angel jag inte hört på 20 år
sjukt bra ös att detta band försvann är ju riktigt trist.

Just nu lyssnar jag på Rush - Animate mmmm grymt skön låt !

PostPosted: Tue Nov 08, 2011 23:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Doors: Morrison Hotel
Deep Purple: Burn
Metallica: The good the bad and the live

Post new topic  Reply to topic  [ 1633 posts ]  Go to page Previous 152 53 54 55 56109 Next

All times are UTC+02:00