selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:42

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Wed Sep 21, 2011 10:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Vilket skulle ni valt? (Om ni inte fick göra några uppgraderingar efter valet)...

Alt 1: ADS - Majik-i - M4100 - M109 aktivt

el

Alt 2: ADS - Kikkin - A2200 - M109 passivt

PostPosted: Wed Sep 21, 2011 11:51 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Det är nog snarare försteget i Majik-I som blir flaskhalsen i alternativ 1. Jag jämförde min Kikkin mot Majik Kontrol, det var stor skillnad till Kikkins fördel. Jag hade alltså valt alternativ 2.

PostPosted: Wed Sep 21, 2011 12:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lemmy wrote:
Det är nog snarare försteget i Majik-I som blir flaskhalsen i alternativ 1. Jag jämförde min Kikkin mot Majik Kontrol, det var stor skillnad till Kikkins fördel. Jag hade alltså valt alternativ 2.
Håller med föregående! Varför inte Kikkin2.2 och ett 6100/D(som finns till bra beg.priser!)

PostPosted: Wed Sep 21, 2011 12:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Trasicander wrote:
Lemmy wrote:
Håller med föregående! Varför inte Kikkin2.2 och ett 6100/D(som finns till bra beg.priser!)
Jo det har funnits med i tankarna... Det enda som får mig att tveka är att jag tappar volymkontrollen från ipad med kikkin. Fördelen med ett A2200 och kikkin är att jag slipper en massa kablar, kort, m.m... Svårt det här. Vad är billigast? A2200 el M6100 (borde vara 2200, då det tillkommer kort och kablar om man ska köra aktivt med 6100).

Just nu lutar det mot kikkin 2.2 och M6100/D el A2200/D. Måste kränga Majik-i i så fall. Jag kan nog leva utan volymkontrollen... Men är 6100 aktivt bättre än 2200 passivt???

PostPosted: Thu Sep 22, 2011 01:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Köper du ett c6100/m6100 som ör så pass nytt att det kan internkablas blir det inte mer signalkablar, dock blir det stor skillnad högtalarkabelmässigt...

Jag har testat M140(ja det är inte helt samma högtalare) aktivt passivt med c5100x1,x2, A4200x1x2. Aktivt med 4200 är helt klart bäst :wink:
Jag tycker dock att aktivt med x100steg är klart bättre än passivt med x200 steg. Dock tycker jag det är stor skillnad mellan Majik och Akurate och stor skillnad med Dynamik eller utan. Kanske inte första gången man lyssnar på det men i längde.

Så väljer du ett A2200 så välj iaf ett med dynamik. Det andra är en smaksak, aktivt eller inte. Du kan lika gärna välja att istället för att aktivera byta till ett par A212 senare osv. De finns många vägar att uppgradera på.

Edit: Jag föredrar aktiv drivning, men och andra sidan sitter jag med ett på K320A nu och kanske inte hade valt att lägga ut pengar på att köpa och byta och ha 2st 5100 som jag hade först och senare byta till 2st 4200. De har alltså en del med hur illa biten du blir allteftersom av uppgraderingssjukan och vad du tjänar på både nu i kvalitativ och kul musiklyssning men också slutresultatet och hur snabbt du kan uppnå det. (om det finns ett slutmål)

PostPosted: Fri Sep 23, 2011 09:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Nu har jag bestämt mig vilken väg jag ska gå. Det blir A2200/d och Kikkin 2.2.

PostPosted: Fri Sep 23, 2011 13:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kan säga så mycket som att du inte kommer att bli besviken. Mycket smartare än att bygga in filter i Majik-I.

PostPosted: Fri Sep 23, 2011 14:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

henriklh wrote:
Jag kan säga så mycket som att du inte kommer att bli besviken. Mycket smartare än att bygga in filter i Majik-I.
Tack, skönt att höra att man kanske väljer rätt väg :)

Det känns som ett enklare och bättre system, blir så mycket lull runtikring som måste införskaffas (kort och kablar). Systemet blir då alltså:

ADS/D - Kikkin 2.2 - A2200/D - M109 Känns som ett smidigt system och med tanke på hur bra det låter idag känns det som att jag har något att se fram emot. Ska även löda om k400 till biwire med nya kontakter, dra jordad el, köpa silverkablar, ny stereohylla och sist med inte minst en ordentlig installation av Anders (Andkan). Det kommer nog att bli väldigt bra (eller bättre kanske man ska säga) i slutändan!

PostPosted: Fri Sep 23, 2011 21:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Singlewirat till passiva M109 är bäst. Jag rekommenderar en delad K400 med optimalt lödda Knektbananer.

Låter som ett väldigt roligt system! Och eftersom det är så enkelt så går det lätt att optimera. Glöm inte den digitala sidan, det som kommer innan ADS/D kan göra stor skillnad.

PostPosted: Sat Sep 24, 2011 07:44 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Singlewirat till passiva M109 är bäst. Jag rekommenderar en delad K400 med optimalt lödda Knektbananer.

Låter som ett väldigt roligt system! Och eftersom det är så enkelt så går det lätt att optimera. Glöm inte den digitala sidan, det som kommer innan ADS/D kan göra stor skillnad.
Ja det känns som ett roligt system!

Enligt Anders (andkan) som hjälper mig med installationen så är biwire bättre. Jag måste väl helt enkelt låna hem en kabel och testa innan det blir några lödningar. På vilket sätt är single bättre?

Vilka optimeringar kan man göra före ADS? Jag har skaffat bra skärmade kablar och ny nätadapter till nasen. Snart får nasen ett eget jordad uttag i ett annat rum (allt går på samma uttag idag). Ska bli skönt att slippa se router och nasens infernaliska blinkande när man lyssnar på musik! Jag vågar inte göra så mycket inställningar i router/nas med tanke på hur struligt det var att få allt att fungera. Men jag tar gärna emot tips om hur man kan optimera före ADS.

PostPosted: Sat Sep 24, 2011 12:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bengt wrote:
Enligt Anders (andkan) som hjälper mig med installationen så är biwire bättre. Jag måste väl helt enkelt låna hem en kabel och testa innan det blir några lödningar. På vilket sätt är single bättre?
Effekten av multiwiring varierar med högtalare. Men det är alltid samma typ av förändring som sker: Ju fler kablar, desto mer separeras registren, på gott och ont. Ljudet upplevs större, men det blir även mindre homogent och mer disintegrerat. På 109 har jag testat många gånger och hittills har singlewire varit musikaliskt bäst varje gång.

Prova gärna själv, men se till att ha ett par bra lödda K400 med Knekt. Dåliga lödningar och Deltronkontakter (som låter lätt distat jämfört med Knekt) kan sabotera jämförelsen på så sätt att det blir svårare att höra vad man förlorar på multiwiring. Om det spretar musikaliskt från början så märker man kanske främst att multiwiringen låter MER.

Nätverksoptimering finns/fanns det några riktiga proffs på här på Selleri. Kolla in Jans och Linnofils alla tips, till exempel Jans rekommenderade nätverkskablar - jag har aldrig hört bättre. Notera att det som är en "bra" specifikation rent elektriskt inte behöver ha något samband med vad som får en DS att spela bäst musik. Det handlar om trial and error, vad som praktiskt funkar och inte.

PostPosted: Sat Sep 24, 2011 12:56 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Snälla!

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Sat Sep 24, 2011 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

peoplesandschmidt wrote:
Snälla!
:?:

PostPosted: Tue Sep 27, 2011 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Martin: Jag antar att du med "Snälla!" vill protestera mot något.

Är det mot att singlewire kan vara bättre än multiwire eller att nätverket kan påverka ljudkvalitén från en DS?

PostPosted: Tue Sep 27, 2011 12:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
Bengt wrote:
Effekten av multiwiring varierar med högtalare. Men det är alltid samma typ av förändring som sker: Ju fler kablar, desto mer separeras registren, på gott och ont. Ljudet upplevs större, men det blir även mindre homogent och mer disintegrerat. På 109 har jag testat många gånger och hittills har singlewire varit musikaliskt bäst varje gång.

Prova gärna själv, men se till att ha ett par bra lödda K400 med Knekt. Dåliga lödningar och Deltronkontakter (som låter lätt distat jämfört med Knekt) kan sabotera jämförelsen på så sätt att det blir svårare att höra vad man förlorar på multiwiring. Om det spretar musikaliskt från början så märker man kanske främst att multiwiringen låter MER.

Nätverksoptimering finns/fanns det några riktiga proffs på här på Selleri. Kolla in Jans och Linnofils alla tips, till exempel Jans rekommenderade nätverkskablar - jag har aldrig hört bättre. Notera att det som är en "bra" specifikation rent elektriskt inte behöver ha något samband med vad som får en DS att spela bäst musik. Det handlar om trial and error, vad som praktiskt funkar och inte.
Jag kommer att testa biwire vs single, förmodligen nästa vecka. Ska återkomma med mina intryck då.

Ja, vad menas med Snälla! Man blir ju onekligen nyfiken.

Post new topic  Reply to topic  [ 42 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00