selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 03:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
PostPosted: Sun Aug 28, 2011 14:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej

Leker lite med tanken på att byta Espek mot Komponent 110 främst för att få en mindre och smidigare högtalare, men också kanske lite bättre ljud. Det som gör mig nyfiken/sugen är uttalande som:
Linnofil wrote:
Det är inget fel på Espek, bra för sin tid, men de får musikaliskt/tunedem mässigt storstryk av Komponent 110...
En annan anledning är att jag mest troligt kommer att skala ner boendet på lite sikt och får då ett bra mycket mindre lyssningsrum.

Dessutom kan man hitta K110 riktigt billigt.

Som en ren förbättring så är ju givetvis ett byta Majik DS mot Akurate DS bättre men just nu ryms inte det i budgeten.

Jag har bara lyssnat en gång på Komponent men gillade dom då åtminstone,
Vad tror ni är jag galen eller ska jag fundera på Majik 109 istället? Majik 140 går bort pga av utseendet.

PostPosted: Sun Aug 28, 2011 18:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag hade gått på M109. Vad man än tycker om Espek så är det ju bara att gå på en lite bättre källa så blir det systemet med Espek ändå bättre än en lite sämre källa med Komponent. Av just den anledningen så tycker jag val av högtalare generellt sett är av mindre betydelse. Är priset relativt lågt och man gillar utseende och sound så är allt gott. Satsa på källan istället. Att välja bort stora högtalare som t.ex. Espek p.g.a. just storleken eller utseendet är en annan sak.

PostPosted: Mon Aug 29, 2011 00:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Själv så hade jag bytt direkt. Jag är inget basfreak och tycker den bättre musiken ihop med ett lägre pris gör det enkelt. Men det är inget för den som inte gillar soundet som Komponent har (eller utseendet). Men för dig som redan hört dem är ju det ingen överaskning. Komponent 110 som jag haft själv är i princip likvärdiga musikaliskt med Majik 109. De är väldigt placeringskänsliga, så se till att de hamnar inom 2 mm från ideal position. Mina lät bäst med toe in, i motsats till alla andra högtalare jag testat hemma.

När väl det är sagt så ligger det naturligtvis något i vad HCL säger. Högtalarna är minst viktiga och bytet kanske inte är värt besväret. Men bättre musik för mindre pengar? Det är svårt att säga nej till. Slå till!

PostPosted: Mon Aug 29, 2011 06:03 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det som fick mig att tveka, är att jag hade komponent 106 hemma, mot betong vägg, men det blev nästan ingen bas alls och sen skrev någon att k110 har lika lite bas som 106.

PostPosted: Mon Aug 29, 2011 10:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kan bara instämma i vad HCL och Linnfil skriver.

K110 är en fantastisk högtalare som är otroligt musikalisk. De är slanka i sin karraktär (avser basen) men i ett mindre rum och med god utrustning innan ger de massor av spelglädje. Absolut placeringskänsliga, men får du till dem blir det väldigt bra.

Du verkar ju ha lyssnat på dem och har då en egen uppfattning om deras basförmåga vilket är viktigt.

Jag testade en gång att byta ut mina Komri mot mina K110. K110 splade då med KDS, KK & Solo före... och jag blev förbluffad över hur mycket dessa slanka högtalare växte med uppgiften!

Naim Headline + NAPSC | Grado GS1000i

PostPosted: Mon Aug 29, 2011 10:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Komri wrote:
"...med KDS, KK & Solo före..."
Hoppsan. Det låter mäktigt.

Min röst faller på Komponent 110 före Espek.
Hellre passiva Komponent än passiva Espek och hellre aktiva Komponent än aktiva Espek.

Majik 109 eller Komponent 110 väljer jag att inte svara på. Det var en svårare fråga men jag har inte lyssnat på bägge i en direkt A/B jämförelse.

Lycka till med dina K110. :wink:

PostPosted: Mon Aug 29, 2011 11:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för alla kloka råd och inlägg. Givetvis har ju källan mer betydelse så det talar för att lugnt vänta och se om Espek funkar i det nya rummet, både estetiskt och tune-mässigt. Det som också talar emot bytet är att det inte blir några pengar att tala om mellan, kanske + 3000kr i bästa fall.

Det som talar för är den mindre storleken och i mina ögon lika fina utseendet + att dom mest troligt lirar bättre rent tune-mässigt.

Passivt är det som gäller oavsett burk, har inga planer på att byta ut Majik-I och vill inte tillföra en ny burk i systemet även fast jag skulle ha råd. Jo jag vet konstiga krav :-)

Just nu svettas jag dock med att få till allt i stereobänken, K600 är ett monster att gömma undan snyggt :wink:

PostPosted: Mon Aug 29, 2011 13:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
K600 är ett monster att gömma undan snyggt :wink:
Byt till K400, den är lite lättare att gömma och biwire (en kabel till bas, en till diskant och mellanregister) låter bättre än triwire på Espek. Singlewire med K20 eller K200 är också ett alternativ.

Om du skulle byta kabel, se till att den blir optimalt gjord. Bananer låter olika och lödningar ännu mer.

PostPosted: Mon Aug 29, 2011 20:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
don Tomaso wrote:
K600 är ett monster att gömma undan snyggt :wink:
Byt till K400, den är lite lättare att gömma och biwire (en kabel till bas, en till diskant och mellanregister) låter bättre än triwire på Espek. Singlewire med K20 eller K200 är också ett alternativ.

Om du skulle byta kabel, se till att den blir optimalt gjord. Bananer låter olika och lödningar ännu mer.
Tack ska nog göra det nu när jag ändå bestämt mig för passivt, K600 blev till då jag drömde om aktivt.

Jag provade själv att göra K200 men jag hade inte talangen så det blev rejält fula.

PostPosted: Thu Sep 15, 2011 00:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det blev inget alls av det här men jag ville passa på att tacka forumet för alla goda råd.

Post new topic  Reply to topic  [ 10 posts ] 

All times are UTC+02:00