Bill50x wrote:
det är inte mitt fel att vissa väljer att publicera sina kunskaper någon annanstans. Vad är du rädd för, att få mothugg? Står du inte för dina åsikter, står du inte för de kunskaper du tillgodogjort dig? Om inte, varför ska jag bry mig?.
Ta lite ansvar nu Bill! Inte ditt fel? Naturligtvis inte
bara ditt fel, men det finns många som retar ihjäl sig på dina "sätt fart på debatten", "kasta in en pinne i glöden, se om det tar fyr" typ av inlägg. Det måste du veta! Du kommer sällan (aldrig enligt Erik) med ny kunskap som läsarna kan omsätta i bättre prestanda i sina anläggningar, det säger du t.o.m. själv. När nån annan gör det går du oftast emot, synbarligen utan andra själ än att skapa debatt. Förstår du inte att det kan leda till att folk tröttnar på att posta? Du får ju flera besked i klartext!? Det har inget med rädsla eller oförmåga att stå för vad man tycker att göra. Det har med lust och begränsad tid att göra. Jag begriper i alla fall att mina inlägg får andra att tappa lusten och bli barnsligt griniga, jag får också klara besked.
Men jag tror egentligen inte att du är ovetande. Du vet mycket väl vad du gör. Det är bara ännu ett sätt för dig att röra om i grytan, att sätta fart på debatten och kanske viktigast av allt, att få vara "The Puppetmaster", som får alla att dansa. Jag gick i alla fall på det denna gång...
Bill50x wrote:
Jag är dessutom nära vän till den person som startade Tonläget i Göteborg.
Linnofil wrote:
Din nära vän har väl inte på något sätt utmärkt sig med sin kunskap i Sveriges Linn/Tunedem kretsar?
Bill50x wrote:
Men nog har väl Anders Simonsson på Tonläget rätt bra cred för det han gör?
Ehh...

Du kan väl inte på allvar tro att jag menade A.S. när jag sa att jag hade ringa erfarenhet av personen, när jag sa att han inte hade så bra koll på Linn? A.S. är ju min lokala handlare! Det är naturligtvis din personliga vän jag talar om! Är det bara ännu ett av dina Puppetmaster trick?
Bill50x wrote:
Vad som är intressant är däremot huruvida de tongivande här accepterar diskussioner och kunskaper/erfarenheter som inte är i samklang med egna erfarenheter. Kort sagt, hur högt i taket är det?
Det handlar inte om Högt i tak för min del. Det går att komma in på forumet med noll Linnkunskap och börja fråga. De flesta ställer upp på det och svarar gärna. Det handlar om attityd och gensvar. Gå in på ett champangeforum där experterna debatterar årgångar och säg att ni är alla blåsta, ni har gått på Champangemyten. Mitt lådvin för 180 kr/lådan blir minst lika bra efter en runda i min SodaStream. Vad tror du gensvaret blir, vad tror du blir den allmänna åsikten om du i det läget skulle gå in och babbla om att vi måste ha högt i tak? Tänk!
Rutger wrote:
Jag tycker Haraldurs inlägg är både intressanta och extremt välskrivna, och underhållande.
Långt, långt trevligare än att läsa dessa dumheter som kommit fram i denna tråd.
Det är ju jättebra, för dig. Men eftersom det lett till att forumet urvattnats på tunedem folket så kanske du inte är i majoritet? Är du det så är det naturligtvis vi som är trogna tunedem som ska fortsätta hålla oss borta från forumet. Svårare än så är det ju inte.
Rutger wrote:
Att ta till personangrepp är, som någon redan skrivit, extremt lågt och det går inte att sjunka lägre än så på ett forum tycker jag.
Ja, det har väl inte precis varit lätt att behöva ta till storsläggan. Jag har redan beklagat att det var nödvändigt. Det gjordes inte precis som ett första steg, utan som en sista utväg för att rädda ettt sjunkamde skepp. Detta efter att alla andra mjukare försök till lösningar misslyckats. Dessutom har jag försökt förklara att det är mer ett angrepp på metodiken och svadan än på person.
Rutger wrote:
Hur pass moderna linngrejor måste man sitta med för att accepteras i detta forum ?
Är all äldre hifi, typ Keltik helt värdelös att äga och därför medför att ägaren inte får uttala sig överhuvudtaget ?
Återigen, lyssna på vad vi säger. Det beror inte på vad man har, det beror på hur man testar, vad man kommer fram till med vilken attityd. Jag känner folk med Keltik, det inget fel på dem. De flesta av oss som varit med ett tag har väldigt varma och nostalgiska känslor för de gamla grejerna. Har det inte framgått så har vi misslyckats med vår kommunikation. Men de gamla Linngrejerna är sällan bättre än de nya. Så enkelt är det med ett märke som går framåt. Komri, silverkablar och Kremlin är väl några undantag, vad finns det mer?
Rutger wrote:
Jag känner många som fortfarande sätter Keltik som nummer ett på sin högtalarelista, även om man betraktar det hela ur ett tune- perspektiv.
Naturligtvis kan det vara så. Keltik var länge den bästa högtalare jag kände till och hade hört. Men skillnaden är att jag nu har hört den nya generationens Linnhögtalare. Keltik har ingen chans i musikförmedling jämfört med 2k/3k högtalarna. Men visst har de (rätt installerade) skön bas. Produkter som designats för att vara på topp har alltid en viss charm, det gäller även Isobarikhögtalarna, Ittok och CD12 t.ex.
Rutger wrote:
Accepteras det överhuvudtaget att forummedlemmar kanske har ett par andra högtalare än av Linns konstruktion ? Är det så farligt ? Inte ens ur ett source first perspektiv är det
speciellt graverande, eftersom högtalarna är slavarna i hela systemet och har den minsta betydelsen.
Självklart accepteras det. Där är ju det perfekta stället att kompromissa. Jag har själv jättebra icke Linnhögtalare som jag lyssnar på varje dag, dessutom ett annat par icke Linn högtalare som jag lyssnar på nån gång i veckan. Men ett par Unik är bättre än båda de paren, det vet jag också.
Rutger wrote:
Varför finns det ingen kritisk debatt om de ( negativa, helt beroende på kostnad ) besparingar som skett i de nyare högtalarna från Linn, jämfört med Keltikeran ?
Jag talar om datorkontakter vid delningsfiltren, där det förr var, utan undantag och även i de lägsta prisklasserna direktlött med grova kablar.
Det har debatterats, men bristen på upprördhet är nog främst för att det trots kompromisserna funkar bättre än de gamla högtalarna. Tror det var förra veckan det diskuterades direktlödningar och bättre högtalarkablar i den nya generationens högtalare. Men visst ja, det var på det forum som håller sig till tunedem, Lejonklous.
Rutger wrote:
Varför blev Linngrejorna ohemult dyra, så att endast rika hade råd att köpa dem ?
Det var otroligt mycket debatt om det förr, när det gällde. Alla var sura och jag med. Jag är en typisk budget Linnie som var bekymrad för återväxten. Men nu gäller det ju inte längre, med Majikserien, Sneaky mm. Bristen på försteg i Majikserien har nämnts flera gånger m.m. Men Majik DSI täppte igen den luckan rätt bra. Ett superbra system som slår allt från alla andra märken för dryga 30'. Snacka om att leverera skådespel till folket för brödpengar.
Rutger wrote:
En positiv sak som hänt i slutet är återgången till satsningen på ren 2- kanal, satsningen på isobarikpatentet igen och nätverkspelarna.
Ja, med undantag för Isobarikhögtalarna som inte alls uppfyller förväntningarna.
Rutger wrote:
Nu återstår det kanske " back to basics" igen- att kanske göra som naim, ha litet instegsgrejor också så att vanligt folk kan vara med och leka prismässigt.
Så att lansera ett system för under 13 tusen (ex. högt.) som är bättre än tidigare produkt för 180' gör inte att vanligt folk kan hänga med? Nu är det ju billigt att plocka ihop ett toppensystem relativt hur det var förr. Men högstanivån har höjts och att hålla sig på topp går inte längre för en vanlig student. Men ska Linn bara sälja Majik och Sneaky grejer för att alla inte har råd med toppgrejer? Jag visste inte ens att Naim gav mer för pengarna i instegssortimentet. Vad kostar deras billigaste system (ex. högt.) med nätverksspelare?
Rutger wrote:
Och framförallt sluta med " snobberiuttalanden " om att " du fattar inte tunedem" eller " du vill bara diskutera mopeder" eller " lägg av, för fan "
Dylika inlägg vittnar om ett extremt lågt ordförråd och kräver litet självransakan
Mitt ordförråd kan säkerligen förbättras, ingen tvekan om det. Men uppmaningar om att slutsatser bör baseras på tunedem, är det snobbigt? Jag har reagerat på att forumet i princip har dött. Jag ville få liv i det igen. Jag hoppas att fler vill det, än att ha det som det varit på sista tiden. Men som sagt, är vi tunedemare i minoritet så är det vi som ska sticka, eller fortsätta hålla oss borta. Enkelt.
Pekka, det funkar inte att säga att för er är tunedem en sak och för mig är tunedem en annan. Då får vi problem med en gemensam metod, det var inte ett gemensamt ord vi behövde.