selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:35

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Aug 07, 2011 19:18 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hej.
Var häromdagen in på High Fidelity och lyssnade på Majik DS-I och Majik 109...kan säga att man blev rätt så sugen på kombinationen...

För att göra en lång historia kort så kanske det har öppnats en möjlighet att slänga ut Rotel/SB3/Dynaudio-kombon och ersätta den med ovan nämnda kombo (frun får matsalsbord och jag får nytt hifi-system - win-win :D )

MEN - för att få plats med det hela måste allt upp på väggen (det skulle alltså bli Regan + DS-I + högtalare på väggen).

Hur pass mycket sämre kommer det att bli än att ha dem på stativ där man kan laborera mer med placering? (Jag vet att det är en knepig fråga eftersom alla rum är unika osv... men jag skulle uppskatta lite input från er som kanske har testat med att placera på väggen).

Mvh
Andreas

PostPosted: Sun Aug 07, 2011 20:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det går utmärkt att laborera med placering även med vägginfästning, men man får vara lite mer kreativ. Palla upp till lämplig höjd med vad som finns tillgängligt. Stabila stolar, böcker etc. och variera t.ex. mängden böcker. Var minst lika noga som vid stativplacering (eller ännu mer noga eftersom det är svårar, mindre attraktivt att ändra sen). Ta gärna hjälp av handlare eller annan expert, som t.ex. Lejonklou. Det lönar sig!

PostPosted: Sun Aug 07, 2011 22:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har haft mina M109 på brakits ett tag ,men fick aldrig riktigt till det. Stativ är nog enda vägen om man inte vill kompromissa så klart.

PostPosted: Sun Aug 07, 2011 23:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hur långt ut från väggen var du tvungen att ställa dem för att få till det?

En knepig fråga nu - signalkällan och förstärkningen blir ett rejält steg upp från vad jag har idag (SB3 och Rotel för/effekt) men högtalarna kanske blir sämre totalt sett (under goda förutsättningar har jag inga tvivel om att Majik 109 är betydligt bättre än mina Dynaudio...)

Ska fundera några vändor till innan det hela får landa - måste ta med frun på en lyssning också....

PostPosted: Mon Aug 08, 2011 07:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Väggens beskaffenhet har givetvis också stor betydelse. Vad har du för vägg idag? Skulle du kunna tänka dig att förstärka den t.ex. med ett extra lager plywood och gips?

PostPosted: Mon Aug 08, 2011 08:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Idag är det en helt vanlig gipsvägg med reglar med c/c 60 cm. Det kan kanske gå att förstärka den - man kan ju kalla det för att man gör om och målar en fondvägg :P

PostPosted: Mon Aug 08, 2011 20:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fixar man hela väggen går det ju även fästa tunga hyllor mm och så kan man passa på att gömma alla kablar (brukar falla i god jord :-). Skall man ändå fixa väggen så kan man dessutom kosta på sig att testa lite innan man lägger på de extra lagren.

OBS! Lägg inte bara på mer gips. Komplettera med gips ytterst (för att ytskiktet inte skall spricka och bli fult), men få dit minst ett lager (18 mm) björkplywood på bef. väggbeklädnad och därefter gips.

-reglar (bef.)
-gips (bef.)
-plywood (18 mm, björk, 1 el. kanske 2 lager)
-gips

Allt fästs/dras ihop med mycket gipsskruv (d.v.s. ganska tätt med skruvar, helst oregelbundet över ytan).

PostPosted: Wed Aug 17, 2011 10:50 
Ny Medlem
Ny Medlem

Hej!
Av småbarnsskäl har jag mina skruvade på väggen. Kör dem aktiva med 2x5125 och Akurate Kontrol och Akurate DS tillsammans med en Sizmik sub. Det låter kanonbra och varje uppgradering jag gör slår tydligt igenom.
Men, jag tror det finns fog för din oro.
Jag gjorde som en föregående talare och trimmade in bredd och höjd med hjälp av stabila stolar med boktravar på. Ganska lätt att höra var de presterar optimalt. Med Brakit som väggfästen kan man inte justera djupet (avstånd från vägg), utan jag använde detta givna djup när jag trimmade höjd och bredd. Höjden hamnade nära originalstativens höjd (inte helt otippat).
När jag sedan skruvade Brakiten i väggen och sedan fäste högtalarna i väggen väntade jag mig ett rejält prestandalyft. Det blev dock bara en smula bättre. Det är det som oroar mig, för ett stativ jämfört med en trave böcker skall göra avsevärd skillnad.

Om jag var du skulle jag ändå testa, när jag körde dem passiva i början var de iallafall bättre än ett par golvstående Ninka. Reservation för att du kan få problem med gipsväggen, jag har som sagt betong.

Lycka till!

PostPosted: Wed Aug 17, 2011 14:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack för alla goda råd. Svårt att bestämma sig hur man ska göra.... var inne på en instrumentbutik och lyssnade på ett par Genelec 8020 + sub. För pengarna så är det riktigt, riktigt bra - strax under 10k för ett 2.1-system som är lättmonterat och aktivt.
Det som lockade var att de är små, men spelar stort och att sedan är playbackdelen klar - inget mer funderande på hur man ska uppgradera stegen eller högtalarna eller det som sitter bakom försteget...

Men sedan tänkte jag efter på vad jag egentligen vill.... :D
I de planerna så finns en Majik DS-I och ett par Majik 109, ev tillsammans med en bra sub (även om jag tycker att en Majik 126 är väl dyr...). Så det blir sannolikt ett par 109:or - så småningom, det handlar om att hitta ett par som fungerar inredningsmässigt också. Är inte säker på om det är cherry eller vitt som passar in här hemma (säger bara WAF...)

PostPosted: Wed Aug 17, 2011 14:04 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tack för alla goda råd. Svårt att bestämma sig hur man ska göra.... var inne på en instrumentbutik och lyssnade på ett par Genelec 8020 + sub. För pengarna så är det riktigt, riktigt bra - strax under 10k för ett 2.1-system som är lättmonterat och aktivt.
Det som lockade var att de är små, men spelar stort och att sedan är playbackdelen klar - inget mer funderande på hur man ska uppgradera stegen eller högtalarna eller det som sitter bakom försteget...

Men sedan tänkte jag efter på vad jag egentligen vill.... :D
I de planerna så finns en Majik DS-I och ett par Majik 109, ev tillsammans med en bra sub (även om jag tycker att en Majik 126 är väl dyr...). Så det blir sannolikt ett par 109:or - så småningom, det handlar om att hitta ett par som fungerar inredningsmässigt också. Är inte säker på om det är cherry eller vitt som passar in här hemma (säger bara WAF...)

PostPosted: Thu Aug 18, 2011 12:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Just nu står min anläggning i lådor då vi håller på och flyttar till ny lägenhet (och jag har gjort en del renovering där de senaste 2 veckorna)

Men jag hade M109 som bakhögtalare till mitt surrpund anlägg och de satt en bit upp på väggen med brakits. Jag spelade in dem kopplade som stereo med gamla eller nya AkurateDS /kinos/ A4200 eller M5100 passivt, var en stund sen så kommer inte ihåg exakt vilken spelare och vilken amp.( detta gjordes innan de kom upp på vägen) och det blev aldrig i närheten lika bra uppe på väggen som en bra plassering på stativ eller bänk ute från väggen. När jag satte upp dem på väggen trodde jag flera gånger de var något fel på de slutstegskanaler jag använde till dem så jag provade flera olika slutsteg.

I surround till konserter eller film går det mycket bra, det ger en bra helhet, men det blir inte alls samma sak som ren stereo med musik. Man hör att det inte blir lika bra som en bra plassering på stativ. Jag har tidigare haft K104 på väggen med brakit och tycker nog det fungerade något bättre, men de spelar inte lika djupt och det kan vara just det bredare spektret som gör det lättare att höra bristerna med vägg plassering, eller så fick jag helt enkelt till det bättre med K104 då det var ett annat rum och en annan lägenhet.

PostPosted: Thu Aug 18, 2011 17:51 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag har inte provat M109 på vägg men är rätt säker att det inte blir lika bra som på stativ. Med Brakit kommer man rätt nära vägg och mina M109 på stativ står på cirka 19 cm ifrån när de presterar som bäst men det kan ju variera beroende på rum. M109 rätt injusterade är magiska och en riktigt prisvärd högtalare IMO och räcker långt till dyrare elektronik. Men närmare vägg är de inte speciellt kul faktiskt. Du skulle kunna fundera på Linns inbyggnadshögtalare om det är möjligt, de finns med 2k arrayer och inte så dyra heller. Har hört dem och de är bra och passar definitivt in där det är svårt med högtalare på golv.

PostPosted: Thu Aug 18, 2011 21:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Hmmm....det blir allt knepigare det här.... Funderar på vilket steg som ska tas.... Jag skulle gärna byta till Majik 109, men om de inte låter bra sittande på väggen är det ingen idé överhuvudtaget att byta (jag kan sätta upp ett par Wharfedale Diamond 8.1 på väggen och köra med lurar tills vidare om det behövs....).
Jag vet att Linns högtalare är bättre - men vitsen för mig att titta på dem var att de kunde monteras på vägg... (Jag får snurra förbi HF eller Tonläget och lyssna på dem stående mot väggen för att få en känsla för det hela....)

En montering nära vägg måste det nästan bli - annars får jag inte plats alls...
För någon vecka sedan testade jag on-wall högtalare (Dali Mentor LCR....) och man kan sammanfatta det med ett ord - burk. Verkligen inte alls roligt att spela på... B&W's in-wall var bra mycket roligare och de hamnade runt 15k för ett par.

Vad skulle Linns in-wall med 2k-array landa på? (Jag hittade dem inte på tonlägets hemsida - men däremot finns Sekrit som in-wall.... vilken av dem är bättre?)
Ibland är beslut det enda som fattas...

PostPosted: Thu Aug 18, 2011 22:55 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

M109 är bra men i din situation kan det kanske vara bra att titta på lite andra varianter som säkert också kan ge mycket kul lyssnande för samma eller t.o.m. mindre pengar.

Gamla sortens Sektrit-on-wall är en extremt lättplacerad högtalare och rejält mycket plattare än t.ex. M109 men de kan vara lite svåra att få tag på.

Kanske kan ett par väggplacerade Unik med en sub vara ett alternativ? Billigt och med potential att blir riktigt svängigt med en bra installation. Väggmonterade Komponent 106 (också med sub?) kan kanske också vara en väg att gå, det har sålts några sådana till ganska bra beg. priser.

PostPosted: Fri Aug 19, 2011 09:30 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Sitt ned och andas djupt :D

Jag har m109 med brakit i sovrummet. Dessa sitter på ca 2 m höjd och är något vinklade nedåt. Ni förstår säkert att jag hamnat i den situationen av möbleringstekniska orasker. Min enda jämförelse var att först sätta upp systemet med högtalarna stående på ett skåp, ca 160 cm högt. Detta helt utan förankring. I den jämföreslen var väggmonteringen ett lysande steg.

Post new topic  Reply to topic  [ 16 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00