Bill50x wrote:
pekka71 wrote:
ja mera vinylfabriker snart kanske "the dark age of digital sound" är över
Nä. Oavsett om musiken ges ut på vinyl eller inte så kommer den till 99,99 % bestå av digitalt inspelad musik. OM digitalt förvanskar musiken så spelar det ingen roll om det är källan (den riktiga källan, alltså vid inspelningstillfället) eller senare led som "förstör" musiken/ljudet, det kommer i alla fall att låta "digitalt".
/ B
Med passusen att inte även digital kopior degenereras vid multipla kopieringar. Det går å andra sidantroligen åtgärda med rätt utrustning.
F.ö. Håller jag med. Ännu så länge så tycks dock hanteringen fram till och med vinylskivan pressats ofta vara väl i paritet med avspelning med en mycket bra DS.
Nya KDS är dock ett mycket stort steg framåt. Trist bara att det skall behöva kosta så mycket med riktigt bra uppspelning av digitalt material.
Det är så man undrar om det inte ligger någon begränsning i vinylkedjan/mediet som den mänskliga hörseln inte störs av mer än att begränsningen maskerar digitala artefakter så att dom inte stör. Alternativet är antingen att dom har väldigt bra DAC:ar vid graveringen (vilket dom säkert ofta har) eller att det är något med det digitala underlaget som gör det bättre än det som ligger på CD-skivorna.
En viktig faktor skulle jag gissa, kanske är det hela problemet; den samplingsfrekvens konverteringen som allt som ofta görs vid överföring till CD. Då standardsamplingsfrekvenserna i studiosammanhang vanligen är baserad på någon multipel av 48 kHz och f.f.a. tidigare just 48 kHz vilket leder till en ofrånkomlig omsamplingsförlust i samband med överföringen till CD. Jag har hört att det kan vara ganska förödande att bara sampla ner vinylrippar från 192 kHz till 96 kHz och då har man ju inte gjort någon våldsam konvertering jämfört med den manöver man gör vid övergång till CD-format.
Att släppa mellanlagringen på CD format, till förmån för studiomaster istället, vilket direkt köp via nedladdning som medges med DS-systemet är helt klart framtiden