selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 08:11

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jul 16, 2011 22:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
Det är trevligt att testarna har fått uppleva en kundvänlig och seriös butik, i form av High Fidelity.
Vi vet ju att de flesta (alla?) Linnbutiker i Sverige håller hög klass, titta bara på Tonläget, Peoples & Schmidt, Takt & Ton för att nämna några.

Bra att vetskapen av detta sprider sig. Nu kanske bilden av en fanatisk Linnbutik kan äntligen dö ut? :)
+ 1

/ B

PostPosted: Sun Jul 17, 2011 09:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
HCL wrote:
Alla vettiga försteg kan förstärka signalen för att man skall kunna spela även svagt inspelat material på den nivå man önskar. Starkt isnpelat material blir givetvis överrstyrt vid samma förstärkning. Inget konstigt alls med det. Samma behov kan givetvis uppstå även med en DS. Otroligt vad många kan tycka både det ena och det andra utan ha någon som helst koll!
Det är väl vettigt att man styr volymen med sitt försteg, inte i DSen. I synnerhet som "alla" tycker det låter bättre. Varför finns det överhuvudtaget en volymkontroll i DSspelarna om den försämrar ljudet?

/ B
Volymkontrollen är till för att DSen skall kunna användas utan försteg. Har man försteg eller volymkontroll i förstärkaren så använder man den (om den är bättre, vilket antagligen inte alls är säkert även om volymen i DSen är sämre än volymkontrollen i ett bra försteg).

PostPosted: Sun Jul 17, 2011 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Alla vettiga försteg kan förstärka signalen för att man skall kunna spela även svagt inspelat material på den nivå man önskar. Starkt isnpelat material blir givetvis överrstyrt vid samma förstärkning. Inget konstigt alls med det. Samma behov kan givetvis uppstå även med en DS. Otroligt vad många kan tycka både det ena och det andra utan ha någon som helst koll!
torig wrote:
:?: :?:
Hur kan man inte förstå precis vad HCL menar? Vrid gas i botten på vilken förstärkare som helst med material på normal nivå och det distar. Det tycker de flesta är normalt. En vanlig japansk förstärkare/receiver börjar dista redan runt 3,5-4 (av skala upp till 10). Är det helt värdelöst när den distar med volymen på 10? Allt digitalt material är inte utstyrt till 100% på den digitala 16 bits skalan (ca 65500 nivåer). Därför finns det möjlighet att öka utöver 100% för det material som kanske har en maxnivå på nivå 4-50000.

Linn har integrerat en volymkontroll för att de kan göra det utan avkall på kvaliteten. Det är bara mjukvara och när den är avstängd påverkar den inte negativt. (Som en vanlig analog kontroll i serie med utgången skulle göra.) Den är gratis och kan vara bättre än ett mindre bra försteg. Inget konstigt alls.

Personligen brukar jag rekommendera att volymen ställs in med en maxnivå på 80, de gånger som volymkontrollen behöver användas. Normalt är den givetvis avstängd.

Till Faktiskt.se kan jag bara säga: Gör om, gör rätt! (Skulle kunna tillägga: Lyssna på vårt sätt. Men, det skulle väl bli för mycket för dem...)

PostPosted: Sun Jul 17, 2011 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tyckte det var självklarheter som skrevs i inlägget. Det, jämte sista meningen renderade dock en del frågetecken.

Förstår inte den lite surmulna tonen, när en Linn-apparat kritiseras. Linnister VET att volymkontrollen "normalt ska vara avstängd" på en MDS och - om den ska användas - vara inställd att "begränsas" till 80. Annars presterar inte apparaten maximalt.

Testarna var säkert ovana vid Linn. Gränssnittet lämnade ju övrigt att önska, vilket naturligtvis försvårade testförfarandet.

Frågan är varför Linn exempelvis inte låter volymkontrollen vara avaktiverad som default eller tydligt rekommenderar att den är så.

Testarna var heller inte negativa till Linn som märke utan vill testa om. Tycker jag är hedervärt och redan nu tycker ju en av dom att både den "söndriga" MDS och MDSI låter bättre än SB Duet

/mvh

PostPosted: Sun Jul 17, 2011 14:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ett litet inlägg bara:
Vad jag minns var defaultinställningen att försteget är avstängt. Man var tvungen att gå in i Konfig och aktivera det.

Men jag kan förstås ha fel.

PostPosted: Sun Jul 17, 2011 14:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Håller med Bill50x. Hur sjutton kan Linn "skicka med" en digital volymkontroll som fungerar så dåligt. Det är det ena och det andra, om 80 är max "på Linn-språk". Hur sjutton kan man då se till att det går att styra ut till 100.

Sedan är ju ock så frågan hur man kan acceptera distorsion. All distorsion är av ondo, även om den produceras av en Linn- apparat.

/mvh
Jag skrev det jag skrev delvis p.g.a. det som skrevs i faktiskt.se tråden samt p.g.a. det du skrev (citerat ovan). Om jag verkade surmulen så beror det på att man ibland blir trött av att läsa mycket av det som skrivs på i stort sett alla hifi-forum. Selleri och Lejonklou är oftast lysande undantag. Även på Linns eget forum skrivs så mycket trams att man blir trött. Någon som kan tipsa om något annat forum där det skrivs mestadels vettiga inlägg (svara gärna under övrigt för att inte störa tråden)?

PostPosted: Sun Jul 17, 2011 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
Ett litet inlägg bara:
Vad jag minns var defaultinställningen att försteget är avstängt. Man var tvungen att gå in i Konfig och aktivera det.

Men jag kan förstås ha fel.
I manualen (som finns på nätet) till Majik DS, på sidan 8 längst ned (som en tilläggsupplysning!), står det att volymkontrollen endast är tillgänglig om MDS är direkt kopplat till ett slutsteg samt konfigurerad via Linn Konfig.

I övrigt står det inget om att MDS har en volymkontroll och hur den bäst ska användas, ej heller att apparaten kan/bör konfigureras via Konfig. I den skriftliga manualen hänvisas det istället till Linn GUI.

Och tydligen ska det räcka eller...??

Själv anser jag det vara svagt att inte Linn lämnar utförligare informationen i sin manual. Både vad det gäller installationen och hur MDSens volymkontroll ska "hanteras".

/mvh

PostPosted: Sun Jul 17, 2011 23:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Rutger wrote:
Det verkar som att de ska göra om testet.
Majiken fungerade inte som den skulle verkar det som eftersom squeezebox touch lät bäst av de tre nätverkspelarna.
Squeezebox 3 lät sämst, vilket ju är helt i sin ordning och ett förväntat resultat.

Någon som vet vilket fel de gjorde med majik DS ? ( hur ska den ställas in ) .
Det har nog skrivits en hel del om hur man lämpligen installerar ett DS-system här på forumet, men Tonläget har en bra sammanfattad site med info: > LÄNK <

(Har ingen större lust att registrera mig igen på faktiskt. Jag har skrivit en del där för ett bra tag sedan, men att diskutera hifi ur ett musikperspektiv på faktiskt är, eller snarare var då, lika lönlöst som att diskutera skattesänkningar på ett S-konvent.)

PostPosted: Mon Jul 18, 2011 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Jag skrev det jag skrev delvis p.g.a. det som skrevs i faktiskt.se tråden samt p.g.a. det du skrev (citerat ovan). Om jag verkade surmulen så beror det på att man ibland blir trött av att läsa mycket av det som skrivs på i stort sett alla hifi-forum. Selleri och Lejonklou är oftast lysande undantag. Även på Linns eget forum skrivs så mycket trams att man blir trött. Någon som kan tipsa om något annat forum där det skrivs mestadels vettiga inlägg (svara gärna under övrigt för att inte störa tråden)?
Melodik är väl det forum som är avsett för alla rättrogna linnister och dit kan de vända sig, för att slippa läsa inlägg från alla förtappade :wink:

/mvh

PostPosted: Mon Jul 18, 2011 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Melodik är väl det forum som är avsett för alla rättrogna linnister och dit kan de vända sig, för att slippa läsa inlägg från alla förtappade :wink:

/mvh
Melodik har varit onåbart ett tag nu.
Det kanske har stängts ner?

PostPosted: Mon Jul 18, 2011 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:

/mvh
Men Melodik har inte fungerat på ett tag, har dom lagt ner?

/ B

PostPosted: Mon Jul 18, 2011 22:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"Bedjen, och eder skall varda givet; söken, och I skolen finna; klappen, och för eder skall varda upplåtet." 8)

http://melodik.forum24.se/

/mvh

PostPosted: Mon Jul 18, 2011 22:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
"Bedjen, och eder skall varda givet; söken, och I skolen finna; klappen, och för eder skall varda upplåtet." 8)

http://melodik.forum24.se/

/mvh
Wow, tack! :)
Hade ingen aning att adressen ändrats.

PostPosted: Tue Jul 19, 2011 08:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
Wow, tack! :)
Hade ingen aning att adressen ändrats.
Tydligen ingen annan heller, inget inlägg sedan slutet av maj.

/ B

PostPosted: Thu Jul 28, 2011 17:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Nu verkar de ha testat en ny spelare.verkar ha vart nåt knas med den förra. :)

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00