selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 11:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
PostPosted: Sat Jul 09, 2011 21:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=44625

PostPosted: Sat Jul 16, 2011 08:29 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det verkar som att de ska göra om testet.
Majiken fungerade inte som den skulle verkar det som eftersom squeezebox touch lät bäst av de tre nätverkspelarna.
Squeezebox 3 lät sämst, vilket ju är helt i sin ordning och ett förväntat resultat.

Någon som vet vilket fel de gjorde med majik DS ? ( hur ska den ställas in ) .

PostPosted: Sat Jul 16, 2011 12:11 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Det verkar som de använde det inbyggda försteget, samt att de antog att 100 är 1 till 1 förstärkning.
Pss som att linn försteg så är det 80, vilket ledde till att MDS överstyrde signalen.
Bäst hade givevis vart att koppla ur 'mjukvaru' försteget, vilket har kontaterats otaliga ggr.

PostPosted: Sat Jul 16, 2011 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tycker att det är bra att någon äntligen testar, istället för all struntprat och spekulation som förekommer.
Om man inte tyckte om spelaren, fine, men då har man åtminstone testat och lyssnat till den själv.

PostPosted: Sat Jul 16, 2011 18:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Såvitt jag förstår så lät MDS orent vid alla nivåer men lät direkt illa över 75.

Jag ser bara två alternativ, antingen är apparaten felaktig eller så är den inte bättre än så.

Varför det finns inställningar som gör att den låter sämre förstår jag inte. Till vilken nytta då? Men normalt brukar en typ CD-spelare ha en variabel dämpning (volymkontroll) där då max volym är lika med den nominella utnivån, ofta typiskt 2 volt. Den nivån klarar alla försteg utan att klippa.

Att 80 på Linns försteg innebär 1:1 vet jag, men vad innebär detta på en DS? Till vad refererar man, det är ju en digital insignal och en analog ut.

/ B

PostPosted: Sat Jul 16, 2011 18:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Bill50x wrote:
Såvitt jag förstår så lät MDS orent vid alla nivåer men lät direkt illa över 75.

Jag ser bara två alternativ, antingen är apparaten felaktig eller så är den inte bättre än så.

Varför det finns inställningar som gör att den låter sämre förstår jag inte. Till vilken nytta då? Men normalt brukar en typ CD-spelare ha en variabel dämpning (volymkontroll) där då max volym är lika med den nominella utnivån, ofta typiskt 2 volt. Den nivån klarar alla försteg utan att klippa.

Att 80 på Linns försteg innebär 1:1 vet jag, men vad innebär detta på en DS? Till vad refererar man, det är ju en digital insignal och en analog ut.

/ B
Alternativ ett känns lite som att släppa en bomb på en skrotupplaga och det blir ett flygplan.
Linn har ju arbetat med sina nätdelar i 40år och konstant förbättrat, desutom filat på Da-kretsarna i 20år, och konstant förbättrat, att då några som inte tidigare visat sig ha någon metod i sitt utförande skulle göra av slump något bättre känns lite .. ja fantasivärld.

Alternativ två, hmm, antingen det eller att dom lyssnar efter helt andra saker än Linn. Men jag har svårt att tro att touchen slår Majik DS på en enda punkt, förutom möjligtvis distortion:) Men distorition kan ju låte bra, om man är tränad att tänka bort, dom naturligt viktiga aspekterna av musik=)

PostPosted: Sat Jul 16, 2011 19:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med Bill50x. Hur sjutton kan Linn "skicka med" en digital volymkontroll som fungerar så dåligt. Det är det ena och det andra, om 80 är max "på Linn-språk". Hur sjutton kan man då se till att det går att styra ut till 100.

Sedan är ju ock så frågan hur man kan acceptera distorsion. All distorsion är av ondo, även om den produceras av en Linn- apparat.

/mvh

PostPosted: Sat Jul 16, 2011 20:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alla vettiga försteg kan förstärka signalen för att man skall kunna spela även svagt inspelat material på den nivå man önskar. Starkt isnpelat material blir givetvis överrstyrt vid samma förstärkning. Inget konstigt alls med det. Samma behov kan givetvis uppstå även med en DS. Otroligt vad många kan tycka både det ena och det andra utan ha någon som helst koll!

PostPosted: Sat Jul 16, 2011 21:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Alla vettiga försteg kan förstärka signalen för att man skall kunna spela även svagt inspelat material på den nivå man önskar. Starkt isnpelat material blir givetvis överrstyrt vid samma förstärkning. Inget konstigt alls med det. Samma behov kan givetvis uppstå även med en DS. Otroligt vad många kan tycka både det ena och det andra utan ha någon som helst koll!
:?: :?:

/mvh

PostPosted: Sat Jul 16, 2011 21:09 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kan inte nissarna på faktiskt ta med sig sina sb till en handlare (hade de lånat MDS:en från HF?) och få dem jämförda på ett vettigt sätt istället? Orkade inte läsa hälften men vad jag förstod redovisade de inte ens vilka filer de spelade med :|

PostPosted: Sat Jul 16, 2011 21:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pejo wrote:
Kan inte nissarna på faktiskt ta med sig sina sb till en handlare (hade de lånat MDS:en från HF?) och få dem jämförda på ett vettigt sätt istället? Orkade inte läsa hälften men vad jag förstod redovisade de inte ens vilka filer de spelade med :|
Har föreslagit detta, vilket någon av deltagarna tyckte var ett bra förslag.

Dock är det väl aldrig fel att låna hem en apparat för att testa i sin hemmiljö?

Och nu har det ju fått låna en annan apparat (MDSI) eftersom de tror att det var något fel på MDS. Tycker att det tyder på ett sunt och öppet "ställningstagande". De lovordar också High Fidelity för mycket hög servicenivå och den som nu fått låna MDSI:n tycker att den redan låter bättre än den MDS de lånade.

/mvh

PostPosted: Sat Jul 16, 2011 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Det är väl vettigt att man styr volymen med sitt försteg, inte i DSen. I synnerhet som "alla" tycker det låter bättre. Varför finns det överhuvudtaget en volymkontroll i DSspelarna om den försämrar ljudet?

/ B

PostPosted: Sat Jul 16, 2011 22:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pejo wrote:
Nissar på Faktiskt eller Tomtar på Selleri?

Skämt åsido så tycker iaf jag det är roligare med diskussioner utan nedvärderande tillmälen.

Det är inte alltid som tester/jämförelser här på Selleri uppfyller alla vetenskapliga krav heller :-)

/ B

PostPosted: Sat Jul 16, 2011 22:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Dom använder internt försteg i majik ds? Visste inte ens det fanns. Och sen direkt ut i förstärkare? Och det låter jättekonstigt ibland?

Kommer inte ihåg de exakta termerna men fick visat för mig på min elektronikkurs på univ att om in-impedansen var högre än ut-impedansen så kunde det bli kraftiga störningar och återkopplingar. Eller om det var tvärtom, ut-impedansen högre. Med reservation för att termerna är felaktiga. Men tror att folk fattar vad jag syftar på.

KANSKE! Eller så är det nåt annat skumt. Vem vet.

PostPosted: Sat Jul 16, 2011 22:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är trevligt att testarna har fått uppleva en kundvänlig och seriös butik, i form av High Fidelity.
Vi vet ju att de flesta (alla?) Linnbutiker i Sverige håller hög klass, titta bara på Tonläget, Peoples & Schmidt, Takt & Ton för att nämna några.

Bra att vetskapen av detta sprider sig. Nu kanske bilden av en fanatisk Linnbutik kan äntligen dö ut? :)

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00