selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Mon May 05, 2025 13:31

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Linn Tukan
PostPosted: Wed May 11, 2011 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fick med de här raringarna i en affär,ett par Linn Tukan med aktiva filter. Väggfästen samt originalemballage. Lägger ut dem med en ambition om att de får sposra frakten på resten av godbitarna som är på ingående. Känns redan nu som om jag vill ha dem själv. Pm´a eller ring i fall det verkar intressant,men vänta inte för länge så jag hinner provlyssna själv på dem...

//Niclas
070-3116117

Image

Image

Post subject: Re: Linn Tukan
PostPosted: Thu May 12, 2011 09:24 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

haraldur wrote:
Fick med de här raringarna i en affär,ett par Linn Tukan med aktiva filter. Väggfästen samt originalemballage. Lägger ut dem med en ambition om att de får sposra frakten på resten av godbitarna som är på ingående. Känns redan nu som om jag vill ha dem själv. Pm´a eller ring i fall det verkar intressant,men vänta inte för länge så jag hinner provlyssna själv på dem...

//Niclas
070-3116117
Vad går dom aktiva filtren till för slutsteg?

PostPosted: Thu May 12, 2011 16:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

LK100
KLOUT
5105
LK240

Eller så placerar man dem i en så kallad tunebox
och kör med vilka slutsteg man vill..

PostPosted: Mon May 23, 2011 01:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Image

"My friend Murray, who isn't an audiophile but plays blues guitar, couldn't believe that two tiny boxes could throw such an enormous sound. It's ironic that Linn, whose design philosophy places a low value of the spatial aspects of reproduced music, would produce a speaker with such spectacular soundstaging.

Conclusion
I can heartily recommend both the Aerial 5 and Linn Tukan loudspeakers—but for different reasons. Although the two loudspeakers had very different sounds, I found myself enjoying music through both of them.

The Linn Tukans threw a wonderful soundstage from the most unlikely locations; but when positioned optimally, the Tukans produced a stunning soundstage, with transparency, palpability, and pinpoint spatial resolution. The Linn was also very different from the 5 tonally, with a brighter, livelier, more forward rendering. This character heightened the sense of presence and detail, but at the expense of some etch and greater long-term fatigue. Although the Tukan's upper midrange and treble were a little ragged next to the Aerial's, there was something musically engaging about this little speaker. They also work well with an amplifier of moderate power, and are less fussy about location. At $799/pair, the Tukan is a must-audition product, particularly for those listeners for whom space—and placement options—are restricted. "

PostPosted: Thu Jul 14, 2011 02:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fasiken vad bra de spelar!

Jag har beställt 20 lastbilar med matjord till tomten,därför så känns det påkallat att sälja av lite hyllvärmare,särsklit som 6 arkadspel är på ingång från bostadsrätten och var och en av dem spöar Linngrejor på ALLA parametrar..

Tukanerna samt grannens annons med stativ(ifall jag hinner haffa dem före mrtweak)och aktiva filter..

Jag VILL INTE höra dem aktivt innan de säljs,då kanske KELTIK ryker istället..

För den vettige personen så ta nu dessa burkar och delningsfiltren för 3000:- de blir inte billigare utan hamnar i hellre i min kommade inglasning tillsammans med "sommar ITTOK TOLVAN jag just köpte..

PostPosted: Sun Aug 21, 2011 20:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tukanerna är nu hämtade av mycket trevlig köpare,Lingon är nu också såld,ja eller Pekkas Lingo nu beroende på hur man ser det,således kan både denna tråd och Lingotråden låsas.
De hannn bli aktiverade igen innan färden till Hufvudstaden och kommer säkert att spela hur grymt som helst..

Vet inte om man ska betrakta den här affären mer som en miniträff då själva varu/pengabytet var mer av sekundär betydelse och spelandet på Keltikarna trevlig samvaro och utbyte av musiktips verkligen var i fokus. Intressant hur varor snurrar runt oss sellerister/linnister emellan och hur innan dagen var till ända den ena avyttrade Linnprylens avkastning åkte rätt in på kontot/i fickan på näste sellerist och inte minst hur oerhört broderligt och rejält själva transportbiten löstes gällande det Linnknark som jag själv omgående omsatte mina tukaner till och hur Pekkas försålda Linndroger genast finansierade en ny Moving Coil kanyl som min köpare av tukanerna villigt kommer att langa från huvudstaden och till Umeå vid tillfälle.

Alla är nöjda utom min familj som tycker att hela helgen har gått i musikens tecken.

Kommer att sakna tukanerna-känns dock bra att de kommer till användning!

Post new topic  Reply to topic  [ 6 posts ] 

All times are UTC+02:00