selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:15

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Söker tips på NAS
PostPosted: Wed Jun 29, 2011 22:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Hej!
Jag är i full färd med att köpa mig en NAS (utan inbyggda hårddiskar).
Det jag kommer använda den till är; att streama musik till en Majik DS-I och att streama 1080p-filmer till PS3:an.
Är det något särskilt NAS:en behöver?
DLNA t.ex. är det ett måste?
Hur snabb bör NAS:en vara (processor/internminne)?
Några rekommenderade modeller som funkar bra?
Priset får gärna vara humant, 1000-2000kr ungefär.
Tacksam för tips och svar :)
MVH Patrik

Post subject: Re: Söker tips på NAS
PostPosted: Thu Jun 30, 2011 06:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!

En mediaserver som stödjer DLNA behöver du och det är bekvämt om den finns med i firmwaren i NAS:en. Du hittar en hel del info på Linns hemsida, se http://docs.linn.co.uk/wiki/index.php/N ... onents#NAS
Det är bra mycket minne, snabbt nätverkskort och snabb processor, speciellt om du har många skivor och bygger om ditt musik och mediabibliotek rätt så ofta.
Att ha två diskar eller fler ger dig ett visst skydd när vid diskkrasch men hjälper föga vid ett inbrott, åsknedslag eller om du själv klantar dig. Med andra ord se till att du har informationen på andra ställen också som ej är nätanslutna om du är rädd om informationen. Dock är det bekvämt om NAS:en stödjer hot swap och du behöver mer lagringsutrymme.

En kollega har precis beställt en NETGEAR READYNAS DUO 2TB (2X1TB) GIGABIT från Dustin home, se http://www.dustinhome.se/pd_5010374884.aspx
och onekligen är det ett bra pris. Om man sätter i lite mer minne är den säkert tillräckligt bra.
Om du går upp lite och köper en NETGEAR READYNAS ULTRA 2 eller en QNAP 239 Pro II+ får du en modernare NAS med snabbare CPU. Just nu har Dustinhome ett bra pris på ReadyNAS Ultra, se http://www.dustinhome.se/pd_5010486137.aspx

Jag har ingen egen erfarenhet av Netgears NAS:ar.

Lycka till.
/Jonas

PostPosted: Thu Jun 30, 2011 08:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Prisvärda readynas-dealar! Tack för tipset.

Jag anar att Ultra 2:an väsnas en del? Dvs för mycket för att stå i lyssningsrummet. Någon med erfarenhet härvid?

PostPosted: Thu Jun 30, 2011 09:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Prisvärda readynas-dealar! Tack för tipset.

Jag anar att Ultra 2:an väsnas en del? Dvs för mycket för att stå i lyssningsrummet. Någon med erfarenhet härvid?
Jag har både en ReadyNas duo och en ReadyNas Ultra 2 +. Jag bytte eftersom jag till slut tröttnade på hur långsam Duo är. Detta spelar visserligen mindre roll när man väl har allt på plats och spelar från den men kan vara tröttsamt när man kopierar data till Nas:en.

Med Duo får jag ut ca 20 mbyte / s överföringshastighet och från Ultra upp emot 80 mbyte / s.

Jag använder Kinsky desktop för att styra DS och den svarar avsevärt snabbare på Ultra än på Duo. Bytet av NAS innebar i mitt system även en liten ljudmässig förbättring.

Jag har nas:en i lyssningsrummet och den väsnas mer än en Duo, jag kommer på sikt att försöka byta fläkten till en tystare men det känns inte akut.

Att tänka på är att till de sparc baserade nasarna (Duo, NV+) så finns en Linn version av Twonky i version 6 men till de Intel baserade (Ultra, Pro etc) fortfarande bara en version 5. Version 6 finns i standard version men det sökträdet passar inte mig eftersom jag använder "albumartist" väldigt mycket.

PostPosted: Thu Jun 30, 2011 10:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för info Christian.

Det Twonky som finns till de Intel-baserade Readynasarna, är det funktionellt förutom albumartist-biten?

Har t.ex. för mig att någon version (minns inte vilken, 5?) sorterade låtar konstigt. Om det var i bokstavsordning eller att man behövde lägga allt i samma mapp eller hur det nu var…?

Men det funkar bra numera?

PostPosted: Thu Jun 30, 2011 11:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Tack för info Christian.

Det Twonky som finns till de Intel-baserade Readynasarna, är det funktionellt förutom albumartist-biten?

Har t.ex. för mig att någon version (minns inte vilken, 5?) sorterade låtar konstigt. Om det var i bokstavsordning eller att man behövde lägga allt i samma mapp eller hur det nu var…?

Men det funkar bra numera?
Om man kör Linn versionen, 5 så funkar det mesta bra. Det finns några små buggar som innebär att man exempelvis måste trycka save efter att man tryckt rescan. Annars biter det inte. Men trädet är bra.

Version 6 är mer buggfri och verkar lite snabbare tycker jag. Den kan jag dock inte använda eftersom jag tycker trädet är väldigt konstigt.

PostPosted: Thu Jun 30, 2011 12:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Den kan jag dock inte använda eftersom jag tycker trädet är väldigt konstigt.
Går det inte att skräddarsy "trädet" efter egen smak?
Jag har för mig att Briain (som skapade version 5) på Linnforumet nämnde att det gick, åtminstone för version 5.

Om man inte vet hur man gör det (jag har själv ingen aning), kunde Briain hjälpa till med det, om jag inte missminner. Han hade några andra varianter på trädet, som man kunde lägga in. Jag vet inte hur svårt det är, dock. Det lät lite bökigt, när jag läste om det.

PostPosted: Thu Jun 30, 2011 13:31 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

http://www.dustinhome.se/pd_5010544061.aspx

snabb och stabil men vet nån hur mycket den väsnas?

en intressant länk förresten, http://www.smallnetbuilder.com/
står lite om ren prestanda.

PostPosted: Thu Jun 30, 2011 13:46 
Moderator
Moderator

Eftersom en mediaserver är mer än bara en nätverksansluten lagringsplats - köp en riktig server och inget rackel-NAS.

http://www.dustin.se/pd_5010551650.aspx

Installera sedan operativsystem och mediaserver efter smak. Jag föreslår Windows och Asset UPnP.

PostPosted: Thu Jun 30, 2011 14:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant alternativ Per! Asset krossar ju.

Några funderingar,
- Datorer med Windows brukar ju tycka om att startas om ganska ofta, hur blir det med en server, går den att köra 24/7 på samma sätt som en NAS?
- Behöver man defragmentera och fixa och dona med en sådan, vilket man slipper med en NAS?
- Någon som testat hur en sådan här server ”låter”, dvs påverkar anläggningens ljud?

PostPosted: Thu Jun 30, 2011 15:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

- Ja.
- Nej.
- Beror vem man ska lyssna och tro på. Ens egna öron och hjärna bör avgöra om påverkan av musiken väger upp alla möjligheter som en Windows-baserad server kan ge. Personligen ser jag ljudnivån på fläktar på CPU och nätdel som största orosmomentet på t.ex. en sådan där HP-server.

PostPosted: Thu Jun 30, 2011 15:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ec3, om du vill köpa en NAS som uppfyller dina kriterier dvs funktion och pris så är ReadyNAS Duo, enligt mig, i särklass det bästa alternativet.

Rekommenderar att du utökar RAM till 1 GB. Kommer att gå snabbare i KinskyDesktop när du bläddrar bland dina flac-album.
Att byta originalfläkten till en Fractal Design Silent Series 60mm är också att ett hett :lol: tips.

Post new topic  Reply to topic  [ 12 posts ] 

All times are UTC+02:00