Spot-on timing = att man förstår vad musikern ville förmedla, det får en mening och det tillför musiken något.
Din analogi med pingis förstår jag inte, förstår inte vad du vill säga. jag är ingen tränad musiker som du... men föklara gärna vad ni musiker menar med det begreppet..
Troligtvis är det mer saker som är liiiite "off" men vissa saker hörs tydligare.
Men OM du hör låten på en bra anläggning så kommer du att märka du att fler saker verkligen VAR off. Lovar!
Har nämligen själv upplevt detta åtskilliga gånger genom åren, man uppgraderar och uppgraderar, trimmar o trimmar. Varje gång blir allt bättre och PLÖTSLIGT förstår man låten. Vissa låtar förstod jag på 80talet, vissa på 90talet, många sk svåra låtar förstod jag efter att systemet fick dynamik 2009, vissa är fortfarande in där hos mig.
Väntar på att de ska "make sense". Men det kommer, DET är jag säker på!
Man behöver uppleva detta personligen för att förstå.
btw
Att de spelar "gles mässjazz" på mässor inser man, det låter ju bra på alla skräpsystem - varför jag alltid ber de spela en röjjig AC/DC eller Metallica - hårdrock med mycket dist är svår musik att återge.
Låter oftast skit på alla sätt. Skräpigt och skränigt.
På ett bra system är det inte skräpigt utan blir istället till RÖJJ med mening, mer likt som det antagligen lät i studion.