selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 08:23

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 130 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jun 21, 2011 17:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
enklare att sälja grejorna och hoppas att inget händer...
De hoppas nog att det händer, så får de sälja en gång till... :wink:

PostPosted: Tue Jun 21, 2011 17:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Intressant diskussion, fortsätt gärna eller blir det för mycket OT?

PostPosted: Tue Jun 21, 2011 19:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ganska OT, men samtidigt handlade det ju om huruvida högtalaren var svårplacerad eller ej..

Ett sätt att se på Linns ev "strategi" avseende placering: man får anta att de tror sig veta att de tjänar mer pengar på att marknadsföra dem som lättplacerade. Om deras antagande stämmer så tjänar i förlängningen även informerade Sellerister på detta, då högre vinst ökar förutsättningen att de kommer att överleva som oberoende tillverkare. Om man även vet bättre än deras officiella rekommendationer (och rent av har kontakter hos Linn) kan man ju ändå nå samma resultat som om de haft en renodlad "bäst ljud för pengen-strategi". Men det kräver mer av kunden/återförsäljaren att få ut max av produkterna då de inte får stöd av Linns ev "officiella" hållning. (Sen att de som köper de dyrare anläggningarna utan att få stöd/råd att se över placering mm inte får ut max av sin anläggning är tragiskt, men de sponsrar iaf en av våra favoritleverantörer..)

Att det med stor sannolikhet kommer uppstå en konflikt och ev påföljande försämrat förtroende mellan kunniga kunder samt återförsäljare (som erbjuder kvalificerad installation) och Linn avseende vikten av placering får man hoppas de har tagit med i ekvationen..

PostPosted: Wed Jun 29, 2011 14:32 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Har hålat mig bort från diskussionen omkring nya Isobarik ... om jag är ärliga jag har inte tyckt om dom alls och haft det väldigt svårt att få ut ett bra ljud. Från början även med vår nya Solo steg den fläkt kommit på alldeles för tidigt på volym skal och Solo stängt av omkring 70 ... Det var för högt volym men inte en bra början med Isobarik!

För att bli praktisk på öppningsfest vi hade dom för nära väggen (annars dom skulle bli i väggen och kvällen handlat om LIVE musik) och som Linnofil sa, det lätt inte bra även med värsta anläggningen. Har nu spelat dom mycket mer, flyttat dom till den största utrymme vi har (Akurate rum med ADS, Ak, 4200) och driva dom fortfarande passivt! Dom sitter längre bort från väggen en alla högtalarna vi har placerat men dom börja låta som nått och A4200 är inte alls varmt!

Min åsikt är att det ska bli några väckor till med inspelning och vi få höra hur bra dom kan bli! Redan nu, dom är mycket luftigare, jag kan följa lyrik igen när tidigare det var så mycket ljud jag hört (eller vill inte lyssna mer) inte alls vad den artist vill överföra! Vi har hårda väggar men förbättrat ljud med nya vinklad inner glass och heltäckningsmatta men det måste bli lite mer mjuka möbler eller paneler och jag tror man kan hitta gåshud med Isobarik!

För mig det känns som målet för kunderna skulle bli att kör minst bas Aktivt men cool att nån skrivit HF hade dom låta bra med MDSi, detta jag ska testa efter mer inspelningen!

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Thu Jun 30, 2011 18:05 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Riktigt bra idag! Gustaf är nu sugen ... dom måste blivit bättre med tid!!

Dom sitter 2cm till ut från väggen ... rösten börja tar plats och lätt att följa även på högre volym. Kört upp till 70 idag för längre perioder och var inte trött ... BRA! Super bra med hög upplöst LINN Jazz (Carol Kidd & Gill Manly) och roligt med live inspelningar som Tina Turner (Proud Mary).

Image

http://linnhifi.blogspot.com/

P.S. var det nån kommentar från HF Isobarik event igår kväll?

www.linnhifi.blogspot.com

PostPosted: Thu Jun 30, 2011 19:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sjukt snyggt P&S!

Riktigt läckert

PostPosted: Sat Aug 27, 2011 01:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Ja, med undantag för Isobarikhögtalarna som inte alls uppfyller förväntningarna.
Linnofil, jag saxade ovannämnda mening från granntråden. Är nyfiken på dina intryck av Majik 150, vill du berätta lite mer?
Varför föll de inte dig i smaken?

PostPosted: Sat Aug 27, 2011 09:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

The Archangel wrote:
Sjukt snyggt P&S!

Riktigt läckert
+1

/ B

PostPosted: Sat Aug 27, 2011 10:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilken uppställning supersnyggt och resten av butiken looks absolutely fabulous. Bra jobbat och lycka till med nya läget. Jag måste ta en semestertripp till Göteborg verkar det som :D

Skulle vara kul att höra Majik Isobariks också

PostPosted: Sat Aug 27, 2011 12:46 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

don Tomaso wrote:
Skulle vara kul att höra Majik Isobariks också
Kör sedan länge tillbaka helaktiva med två st A4200, riktigt bra! Är såhär de ska drivas...finns för lyssning hela tiden här i Shoowroom'et i Luleå!
:)

Mvh / Anders

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Sat Aug 27, 2011 13:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
Kör sedan länge tillbaka helaktiva med två st A4200, riktigt bra! Är såhär de ska drivas...
Ursäkta men detta ger ju ingen information om verklig prestandanivå.
Vore trevligt om du berättar vad du menar med "riktigt bra" och vad du jämfört med?
Kaber är också riktigt bra.
350A är det med...

Dvs hur bra är passiva 150 jämfört med passiva 109, 140, 212, 242?
Hur bra är aktiva 150 jämfört med aktiva 109, 140, 212, 242?
Och då menar jag såväl musikalsikt samt ljudmässigt.

Själv tycker jag de två paren 150 passivt jag hört varit stor besvikelse på ALLA sätt. Är de ens bättre än 109/140, tveksamt.
Hade skyhöga förväntningar iof (mycket för att Linnanställda höjde dem till skyarna och talade om nära 242-klass fast med suberbas) och de två paren jag hört har inte varit fullt inspelade, men ändå...

Har legat lågt med feedbacken för jag hade hoppats de skulle bli bättre, men då du skriver "riktigt bra" känner jag att jag vill dela med mig av mina intryck.

PostPosted: Sat Aug 27, 2011 14:38 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Tjipp

Hade själv grymma förväntningar när det gäller Isobarik högtalarna som inte riktigt infriades. Dels var inspelningstiden längre än jag upplevt tidigare med andra högtalare och dels så är de en hyfsat tuff last för förstärkeriet passivt...

Men, sett i backspegeln på hur de upplevts av besökare och kunder när det gått passivt/semiaktivt så är det en helt annan högtalare helaktiva. Vad man sedan vill tolka in i ordet "riktigt bra" är en annan sak, de blir inga Akurate högtalare hur man än bär sig åt men helaktiva blir det väldigt tydligt varför de är den dyraste högtalaren i Majik serien - det lirar rätt! Passivt drivna så skulle jag inte använda samma ord för att beskriva prestandan...

Mvh / Anders

anders@digitalinterior.se

PostPosted: Sat Aug 27, 2011 14:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

DelNaja wrote:
Linnofil, jag saxade ovannämnda mening från granntråden. Är nyfiken på dina intryck av Majik 150, vill du berätta lite mer?
Varför föll de inte dig i smaken?
Det går jättebra att saxa, så att saker hamnar rätt. Majik Isobarik är passiva (utan tvekan) totalt sett sämre än Majik 140, kanske lite bättre i de övre registren. Men melodin och det musikaliska drivet är klart sämre i basen, just det område man satt hoppet till. Klart jag tycker det är trist! Särskilt som jag under många år hade Isobariska Sara. Utan att jämföra med M109 så kan jag lätt dra slutsatsen att Majik Isobarik är sämre än dem med. Med aktiv bas (en A4200, resten passivt) så känns det acceptabelt, men då har jag inte jämfört dem med något. Helaktivt kanske är lösningen? Andkan verkar tycka det. Men i så fall ska man väl jämföra dem med helaktiva M140 för att det ska vara relevant? Är de bättre än M140 även då? Jag är ingen större fan av M140 (först med senaste KDS/1 som jag verkligen gillar dem) så att nya Isobarik är sämre är verkligen en besvikelse, inte bara på produkten, utan på Linn som helhet. Men jag tolkat dig Andkan som att du relaterar till helaktiva M140 när du säger att Isobarik är bäst i Majikserien?

Jag har hört dem passiva, "oinstallerade" på P&S invigning och välinstallerade i både passivt och halvaktivt utförande på Tonläget, ej i hemmiljö.

PostPosted: Sat Aug 27, 2011 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mina intryck härrör från vad jag hört på Tonläget. Först hörde jag dem när de bara var några timmar gamla och drevs helt passivt av en A2200. Det var verkligen inte bra.

Sedan har jag vid flera tillfällen hört dem med aktiv bas drivna av en A4200. Nu är det klart bättre.

Jag är dock främst ur ett ekonomiskt perspektiv tveksam till dem. Dels så är de nästan dubbelt så dyra som ett par M140 och sedan kräver de dessutom dyrare förstärkare (fler kanaler) samt filer för att verkligen komma till sin rätt.

Ljudmässigt så låter de ganska maffigt men jag är tveksam till om de är musikaliskt bättre än ett par M140 och då jämför jag med när de drivs med aktiv bas. Heaktivt har jag ännu inte hört dem.

PostPosted: Sat Aug 27, 2011 14:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

andkan wrote:
Tjipp

Hade själv grymma förväntningar när det gäller Isobarik högtalarna som inte riktigt infriades. Dels var inspelningstiden längre än jag upplevt tidigare med andra högtalare och dels så är de en hyfsat tuff last för förstärkeriet passivt...

Men, sett i backspegeln på hur de upplevts av besökare och kunder när det gått passivt/semiaktivt så är det en helt annan högtalare helaktiva. Vad man sedan vill tolka in i ordet "riktigt bra" är en annan sak, de blir inga Akurate högtalare hur man än bär sig åt men helaktiva blir det väldigt tydligt varför de är den dyraste högtalaren i Majik serien - det lirar rätt! Passivt drivna så skulle jag inte använda samma ord för att beskriva prestandan...
Det var det luddigaste jag läst på länge.

Post new topic  Reply to topic  [ 130 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9 Next

All times are UTC+02:00