selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 12:21

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13
Author Message
 Post subject: Re: Alltid source first?
PostPosted: Sun Jun 12, 2011 12:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil,

BRA inlägg. Allt du skriver stämmer in på min egen hifiresa.

/ Jacob

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 13:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tycker linnofil:s förklaring är väldigt intressant. Finns det vetenskapliga belägg också så kan det vara en förklaring till hur vi uppfattar musiken och dessutom hur vi "fattar" mer och mer med bättre källa.
Det som jag tycker är konstigt är hur snabbt vi vänjer oss vid en bättre källa, det finns liksom ingen väg tillbaka. Bara framåt till ännu bättre, dock var det vi hörde innan "bäst". Kanske tom. tillräckligt bra om man struntat i att lyssna på något bättre..
Uppfattar man sju av tio med sin gamla källa och får möjligheten att uppfatta nio av tio med bättre källa, är ju det bättre, och sedan är det kört...
I mitt fall när jag valde att bryta med gammalt tänk som stereobild, djup, klang, skimmer osv och enbart fokusera på musiken var det öppenbart att DS sopade mattan med CD, en hyffsat utbyggd LP12 slår det mesta (oavsett prisklass) när det gäller att lira musik.
Jag valde en DSI och skrotade CD-tänket, DSI lät bättre än alla CDspelare jag haft tillgång till och till mycket vettiga pengar.
Sedan går man och lyssnar seriöst på Linnprylar (DS) högre upp i kedjan, inte bra för privatekonomin...

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 14:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[Naim]-(Linn)

Så himla speciellt är ju inte Linn! De är speciella jämfört med andra hifi-producenter i det att de har fokus på musikförståelse till skillnad från allmänna hifi-aspekter, men bara för att Linn gör bättre hifi än de flesta andra hifi-producenter så betyder det varken att musiklyssning via Linn-anläggning är felfri (har aldrig varit och kommer aldrig bli) eller bättre än en bra Live-spelning. Bäst musikupplevelse får man nog oftast vid någon riktigt bra live-konsert.

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 14:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En bra streamer som KDS MK II blir nästan lika kul som en halvbra LP12,så nog börjar det digitala mediet kännas halvfärdigt i alla fall.

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 15:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:
Så himla speciellt är ju inte Linn! De är speciella jämfört med andra hifi-producenter i det att de har fokus på musikförståelse till skillnad från allmänna hifi-aspekter, men bara för att Linn gör bättre hifi än de flesta andra hifi-producenter så betyder det varken att musiklyssning via Linn-anläggning är felfri (har aldrig varit och kommer aldrig bli) eller bättre än en bra Live-spelning. Bäst musikupplevelse får man nog oftast vid någon riktigt bra live-konsert.
Så sant, du får försaka vissa parametar som en vissa människor inte kan kompromissa bort. Därför är inte Linn för alla.
Live är alltid live och då går HiFi-anläggningar bort...finns inte en chans, men lite... :)

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haraldur wrote:
En bra streamer som KDS MK II blir nästan lika kul som en halvbra LP12,så nog börjar det digitala mediet kännas halvfärdigt i alla fall.
Nu spelar ju KDS och LP12 olika format. En CD-skiva innehåller inte lika mycket information som en vinyl helt enkelt och högupplösta filer har inte slagit igenom som många av oss hade önskat.

Innan senaste radikal-uppgraderingen (med dynamik) tyckte jag ett en toppad LP12a och KDS var ganska jämna, särskilt på de fåtal högupplösta Linn-inspelningar som jämförts (Studio Master vs vinyl). Nya radikal kom som en rak höger för mig. Nu kan jag inte sluta tänka på att jag måste ge min LP12a lite kärlek och nytt glöd.

/ j

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 17:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
Jämför med en roman. Om du får vart 10'e ord i en kioskroman så fattar du den grundläggande historien efter att ha "läst" hela boken. Allt mellan dessa ord har du lagt till själv Med vart femte ord så får historien fler nyanser och då inser du att en del av det som hände i boken när du läste vart 10'e ord var påhittat av dig själv. Kanske det som hände person A egentligen hände person B osv. Men det är fortfarande OK att läsa böcker på det här sättet, om än lite jobbigt. Men några tyngre böcker eller t.ex. poesi är svårare eller omöjligt att ta till sig. Man får hålla sig till en viss kategori där man känner till grundkonceptet. En författare har naturligtvis lättare att i huvudet lägga till det som behövs än en vanlig Svensson. Men man måste inse att man skapar resultatet själv.

Med 9 av 10 ord går det att ta till sig det mesta, även tung poesi. De ord som behöver läggas till är lättare att få till och möjligheten att ta till sig material från andra kulturer än sin egen ökar högst väsentligt jämfört med 1 eller 2 av 10 ord. Kvalitén på materialet/kommunikationen som når det egna hjärnan är högre och man kommer närmare det som fanns i förmedlarens hjärna. På samma sätt är det med musiksystem....
Tack för denna utmärkta liknelse! Jag upplever det på ett liknande sätt.

Jag kan också hålla med [Naim]-(Linn) om att det främst är nyanser som försvinner i dåliga anläggningar. Men nyanser kan ibland vara oerhört viktiga. Som att med en knappt märkbar höjning av ögonbrynen, eller en skiftning i tonfallet, antyda att det man säger är ironiskt menat. När jag skaffade Radikal till min LP12 så blev alla mina vinylskivor mer exakt och uttrycksfullt återgivna. Men på ett mindre antal väl bekanta album ändrades radikalt(!) min förståelse av musiken, beroende på just nyanser. Såna som jag förut varit helt omedveten om. På ett funkigt spår fattade jag plötsligt att de drev med sig själva, som om de log mot varandra och överdrev lite - ett humoristiskt inslag. På en glad låt insåg jag plötsligt att det fanns ett vemod i refrängen - låten fick ett nytt djup.

EDIT: Stavning

Last edited by Lejonklou on Sun Jun 12, 2011 19:20, edited 1 time in total.

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 18:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Bäst musikupplevelse får man nog oftast vid någon riktigt bra live-konsert.
Med risk för att svära i kyrkan så vill jag påstå att inspelad musik har en dimension som sällan återfinns i livekonserter. Den dimensionen står produktionen, med producenten i spetsen, för. Produktionen liknar efterbearbetningen av ett fotografi; att beskära rätt, framhäva visst, dölja annat, ibland ändra drastiskt. Den är en del av konstverket.

Jag har några obetalbara minnen från konserter, tillfällen som varit stora upplevelser. Men majoriteten av alla konserter jag gått på har gett mig en trevlig känsla snarare än de inneburit någonting omvälvande. Jag har oräkneligt många fler gånger haft omvälvande upplevelser framför en stereoanläggning. Därför har jag lite svårt att förstå den vurm för "live" som råder på det här forumet.

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 19:36 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har just med tanke på trådens innehåll lyssnat på två liveskivor, Eric Clapton och Jimmi Hendrix som jag inte lyssnat på sedan jag gick över till Linn.
Fy fan säger jag bara, vad bra. man är "nästan där" trots att att 40 år har gått.
Innan tyckte jag att det var mest "gröt" och svårt att ta till mig musiken. Då har jag lyssnat med flera skivspelare under åren och olika "setupper".
Källan? Linn?

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 19:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
HCL wrote:
Bäst musikupplevelse får man nog oftast vid någon riktigt bra live-konsert.
Med risk för att svära i kyrkan så vill jag påstå att inspelad musik har en dimension som sällan återfinns i livekonserter. Den dimensionen står produktionen, med producenten i spetsen, för. Produktionen liknar efterbearbetningen av ett fotografi; att beskära rätt, framhäva visst, dölja annat, ibland ändra drastiskt. Den är en del av konstverket.

Jag har några obetalbara minnen från konserter, tillfällen som varit stora upplevelser. Men majoriteten av alla konserter jag gått på har gett mig en trevlig känsla snarare än de inneburit någonting omvälvande. Jag har oräkneligt många fler gånger haft omvälvande upplevelser framför en stereoanläggning. Därför har jag lite svårt att förstå den vurm för "live" som råder på det här forumet.
Jag håller med dig i stort, Lejonet. Men några av mina bästa skivor är just live - kanske det bästa ur två världar?

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13

All times are UTC+02:00