selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 12:19

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 Next
Author Message
 Post subject: Re: Alltid source first?
PostPosted: Sat Jun 11, 2011 12:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Flera av de senare inläggen indikerar ovilja att förstå eller ovilja att läsa noga vad som skrivs.

Linnofil skrev ju om avsaknaden av musikintresserade som inte spelade själva eller går på konserter..., men ändå var musikintresserade.

[Naim]-(Linn) missuppfattar tydligen allt jag skriver. Är jag så förvirrad? Grejen med att musik innehåller mycket redundant information är ju just det som gör att det inte blir helt obegripligt med en normalbra anläggning. Med en bra anläggning hör man lättare vad som spelas, det är liksom det som är definitionen på en bra anläggning(!) och när det är lättare att höra vad som spelas så kan man ta till sig musik man inte skulle kunna tillgodogöra sig via en enklaree anläggning.

Att (du) [Naim]-(Linn) tycker det är lätt att förstå musik via hart när vilken anläggning som helst beror ju just på att du kan musik så väl. Din hjärna kan helt enkelt fylla i efter behag. Det är säkert så att en bra musiker måste kunna lyssna, men frågan är vad man menar då? Att kunna lyssna med syfte att höra vad som spelas (tolka) utan att all information finns med (så som det är när man lyssnar på inspelad musik) eller höra hur man faktiskt spelar i en Live-situation? Det kan vara en annan sak att höra om någon spelar mindre bra. De flesta justerar och lägger till, till musik de vet är bra (helt automatiskt och utan egen vetskap det de hör) så att det blir bra för dom. Inte heller Live är ju utan åverkan av akustik, utrustning, andra störningar etc.

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Christian wrote:
Stephan wrote:
Här är jag precis FÖR motsatsen, jag har ganska många kompisar som är mycket musikintresserade de åker på konserter och en del har spelat egna instrument.
Samtliga dessa personer, både tjejjer och killar har vad man i mina öron kan betrakta som värdelösa stereoanläggningar. De lyssnar på rippad musik, Spotify mm.
Ingen av dem skulle komma på tanken att köpa en Linn-rigg, trots 8) att de hört min ett flertal gånger, de lägger sina pengar på helt andra saker.
Är de dumma i huvudet? Vet ej. Jag upplever dem som helt normala. :wink:
Stephan, jag delar din och [Naim]-(Linn)s uppfattning i detta. Jag har lyssnat på och uppskattat musik i hela livet. Linn system har jag bara haft de senaste åren. Innan dess hade jag olika andra typer av system. Givetvis var inget av dem i närheten så bra som mitt nuvarande system, men de var på något sätt tillräckligt bra för att jag skulle kunna njuta av och ta till mig musik. Phillips CD a 1984, Technics förstärkare och Jamo högtalare var en gång i tiden vad som gällde för mig. Ändå kunde jag och mina musikintresserade kompisar sitta nätterna igenom i källaren hemma och lyssna på musik. Jag inser så här i efterhand att det nog var mycket av det subtilare budskapen som helt missades, men som tidigare sagts så om budskapet är tillräckligt starkt så funkar det i en klockradio. Jag menar: Riffet till "Smoke on the Water" går väl fram i stort sett hur man än spelar upp det?
Vi är säkert alla lite olika, men kan det inte vara så att mycket av den musik du nu gillar hade du inte ens övervägt att spela om du inte haft en bra anläggning? Menar givetvis då inte div. hifi-hissmusik...

Jag vet mycket musik jag inte alls förstod varför folk lgillade förrän jag hörde det Live eller med en mycket bättre hifi-anläggning.

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 13:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

HCL wrote:
Vi är säkert alla lite olika, men kan det inte vara så att mycket av den musik du nu gillar hade du inte ens övervägt att spela om du inte haft en bra anläggning? Menar givetvis då inte div. hifi-hissmusik...

Jag vet mycket musik jag inte alls förstod varför folk lgillade förrän jag hörde det Live eller med en mycket bättre hifi-anläggning.
Absolut jag håller helt med dig. Detta är ju en av de viktigare anledningarna att ha ett bra hifi system. För mig har det dessutom blivit en vane fråga: Jag har idag väldigt svårt att uppskatta musik på ett dåligt system, antagligen för att jag känner att så mycket saknas. Ungefär som med vin (som är ett annat av mina intressen). Efter att ha smakat och vanligtvis dricka bra vin, så är det svårt att uppskatta sämre viner, som man tidigare tyckte bra om. Jag menar dock att jag har vänner som uppskattar musik och ägnar tid åt att lyssna på musik på hemskt dåliga system och på något sätt så ger ju detta dem något, på samma sätt som det gav mig en hel del att lyssa på min Phillips CD, en gång i tiden.

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 13:23 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

HCL wrote:
Flera av de senare inläggen indikerar ovilja att förstå eller ovilja att läsa noga vad som skrivs.

Linnofil skrev ju om avsaknaden av musikintresserade som inte spelade själva eller går på konserter..., men ändå var musikintresserade.

[Naim]-(Linn) missuppfattar tydligen allt jag skriver. Är jag så förvirrad? Nej, det tror jag inte :) Grejen med att musik innehåller mycket redundant information är ju just det som gör att det inte blir helt obegripligt med en normalbra anläggning. Med en bra anläggning hör man lättare vad som spelas, det är liksom det som är definitionen på en bra anläggning(!) Är helt med på det och när det är lättare att höra vad som spelas så kan man ta till sig musik man inte skulle kunna tillgodogöra sig via en enklaree anläggning. Visst, men det finns ju grader i helvetet också.. att inte kunna tillgodogöra sig öht. pga. att man inte uppfattar musiken. Ska ganska mycket till för det. Men det är klart att det kan låta riktigt eländigt om alla parametrar för dålig presentation räknas in samtidigt. Tokkomprimerad/limiterad inspelning och lågupplöst/komprimerad ljudfil uppspelad i virtual3D-DIGITAL-Sound computerspeakers ---> kan ju få öronen att vissna helt och bli till en renn terror att man inte fattar något som ens liknar musik. Ett något överdrivet värsta scenario, men det spisas ju tom. musik med endast mobilhögtalare också så..

Att (du) [Naim]-(Linn) tycker det är lätt att förstå musik via hart när vilken anläggning som helst beror ju just på att du kan musik så väl. Din hjärna kan helt enkelt fylla i efter behag. Det är säkert så att en bra musiker måste kunna lyssna, men frågan är vad man menar då? Att kunna lyssna med syfte att höra vad som spelas (tolka) utan att all information finns med (så som det är när man lyssnar på inspelad musik) eller höra hur man faktiskt spelar i en Live-situation? Det kan vara en annan sak att höra om någon spelar mindre bra. De flesta justerar och lägger till, till musik de vet är bra (helt automatiskt och utan egen vetskap det de hör) så att det blir bra för dom. Inte heller Live är ju utan åverkan av akustik, utrustning, andra störningar etc.
Jag vill verkligen inte missförstå eller läsa slarvigt, men förstår faktiskt inte riktigt det där med att fylla i "efter behag". Nu lyssnar jag ju sällan på riktigt urusla anläggningar då man skulle tvingas att fylla i stora hål. Men, som jag skrev tidigare är det ändå mest "finliret" som man går miste om. Trots det så är det förstås stooor skillnad på anläggning "medioker" och en bra dito. Fast nu har jag krånglat till det med uttryck också.. och måste gå och borsta potatis. Haha, låter ju helt knäppt men det är bara dags för mat.

* Att lyssna på sina medmusikanter är förstås det mest essentiella.

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 13:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man blir ju lite osäker vad tråden handlar om. Men en sak som jag har tänkt på att när man lyssnar på en riktigt bra anläggning så kan jag falla in i musiken, tappa lite tiden, förlora tankar om annat och medvetandet har en lite oklar tillvaro som delvis är inne i musiken och delvis inne i inget. Den känslan får jag aldrig på en sämre anläggning.

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag undrar hur många här som tycker att det är bättre tunedem för att allt det blir lättare att följa ett visst instrument eller lättare att höra vad sångaren sjunger, men man har tappat en del av pulsen i musiken, vilket för mig då är sämre tunedem

Detta är lätt hänt om man t.e.x sitter i lyssningsrummet, men det är lättare att höra i i rummet brevid att man t.e.x hör att kompet stämmer till sången, så för mig är pulsen i musiken betydligt viktigare än tydligheten

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 14:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

pekka71 wrote:
Jag undrar hur många här som tycker att det är bättre tunedem för att allt det blir lättare att följa ett visst instrument eller lättare att höra vad sångaren sjunger, men man har tappat en del av pulsen i musiken, vilket för mig då är sämre tunedem

Detta är lätt hänt om man t.e.x sitter i lyssningsrummet, men det är lättare att höra i i rummet brevid att man t.e.x hör att kompet stämmer till sången, så för mig är pulsen i musiken betydligt viktigare än tydligheten
Men Hey, meningen med Tune Dem är inte att något ska bli lidande. Det ena ska inte gå ut över det andra. Det handlar väl bara om att få anläggningen i bästa BALANS (faktiskt) som gör både anläggning och lyssnare rättvisa och framför allt musiken..med ALLA ingredienser inblandade. Alltså TD har inget med "melodifreaks" att göra.

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 16:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

NJa, drar man ut högtalaren extremt mycket från väggen kommer det oftast bli tydligare, men pulsen går förlorad, därimot finns det inga motsättningar att det både kan bli tydligt och att pulsen i musiken är kvar här kommer olika rum in i bilden, vissa rum funkar bättre än andra

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 16:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man bör skilja på skenbart tydlig och faktiskt tydlig. De flesta s.k. bra hifi-anläggningar är skenbart tydliga, d.v.s. har ett ljud, en karaktär som får en att tycka att det låter som att de är tydliga. Jämför man med en anläggning som presterar bra ur ett tune-dem perspektiv så inser man att den förmodat tydlia anläggningen inte var speciellt tydlig egentligen. Tune dem lägger fokus på faktisk tydlighet. Det kan vara lätt att lockas att justera mot skebar tydlighet för att det har en fräckhet i ljudet som kan tyckas tilltalande, vilket det mycket väl kan vara... en stund. Efter en stund så inser man ofta att det är roligare att klämma finnar eller fila fötterna än att lyssna på musik, vilket är ett bra tecken på att det inte var så himla bra i alla fall.

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 17:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det intressanta är väl just det som HCL och jag har försökt skriva. Att den som har sämre anläggning lägger till en massa information, UTAN att veta om det. Det handlar inte alls bara om finliret, det kan vara fundamentan i musiken. Men det är otroligt svårt att inse. Man tror man vet vad som är bra och dåligt, det hör man ju! Jag vet vad jag gillar och vad jag har för smak osv. Självklart säger Svensson, "Shure" säger ägaren av ett bra Linnsystem ironiskt...

Problemet när man lägger till själv är att det kan bli vad som helst, beroende på smak och erfarenhet. Musikupplevelsen blir en blandning av vad som hörs och vad man själv hittat på. Självklart kan man njuta av det och många gånger är det bättre än vad som faktiskt finns i materialet. Men för mig är det oftast tvärtom. Ju mer jag hör av vad som är på skivan, desto bättre blir det. Oavsett kvalitet på återgivning så är det som händer i mottagarens hjärna en blandning av fabrikation/illusion och riktig information. Med bättre system så ökar andelen riktig information och fabrikationen av eget material minskar.

Men det är svårt att erkänna att de där häftiga musikupplevelserna man hade i barndomen, eller när det nu var, är till stor del fabricerade, en egen illlusion. Med stor erfarenhet av bättre system blir det en naturlig slutsats.

Att lyssna på musik och att producera musik är vitt skilda saker, det är min bestämda erfarenhet. Precis som konsten att tala och att lyssna är fundamentalt olika saker, helt skilda kompetenser. Musiker är generellt sett sämre på att avgöra vad som är bra och dålig musik. Helt enkelt för att de är bättre på att fabricera tilläggsmaterialet som krävs. Det är också min bestämda erfarenhet. De fokuserar dessutom ofta på den rent tekniska kompetensen, hellre än den kommunikativa kompetensen.

För mig är musik bara ett (universellt) språk. Ett sätt att kommunicera med andra, från förmedlarens hjärna till mottagarens hjärna, på ett känslomässigt plan. Tunedem optimerar denna kommunikationskanal. Det är därför tunedem är så bra, det går direkt på kärnan, kommunikationen. Tunedem skiter i typsnittet och färgen på bokstäverna, om ni förstår vad jag menar.

Jämför med en roman. Om du får vart 10'e ord i en kioskroman så fattar du den grundläggande historien efter att ha "läst" hela boken. Allt mellan dessa ord har du lagt till själv Med vart femte ord så får historien fler nyanser och då inser du att en del av det som hände i boken när du läste vart 10'e ord var påhittat av dig själv. Kanske det som hände person A egentligen hände person B osv. Men det är fortfarande OK att läsa böcker på det här sättet, om än lite jobbigt. Men några tyngre böcker eller t.ex. poesi är svårare eller omöjligt att ta till sig. Man får hålla sig till en viss kategori där man känner till grundkonceptet. En författare har naturligtvis lättare att i huvudet lägga till det som behövs än en vanlig Svensson. Men man måste inse att man skapar resultatet själv.

Med 9 av 10 ord går det att ta till sig det mesta, även tung poesi. De ord som behöver läggas till är lättare att få till och möjligheten att ta till sig material från andra kulturer än sin egen ökar högst väsentligt jämfört med 1 eller 2 av 10 ord. Kvalitén på materialet/kommunikationen som når det egna hjärnan är högre och man kommer närmare det som fanns i förmedlarens hjärna. På samma sätt är det med musiksystem.

Jag kan sitta i bilen och lyssna på radio och tro att musik är bra. Den skivan måste jag köpa tänker jag. Med skivan/FLAC filen i Linnsystemet kan jag ibland inse att jag skapade min egen upplevelse där i bilen. Det var inte bra, i verkligheten. Men det blir aldrig så med opera, bara med musikstilar jag känner väl. Med opera kan det bli tvärtom, när jag hör det jag inte förmår att lägga till själv kan musik jag trodde var dålig bli fantastiskt bra!

Alla som jag känner som har gått från standardsystem till bra system (tunedem) har ändrat sin smak och sina preferenser. Framför allt handlar det om en breddning av musikstilar och kulturellt omfång. Ju bättre system desto större förändring! När jag dejtade olika flickvänner (inte samtidigt!) var det samma sak. Hemma hos sig gillade de bara en musikstil. Hos mig var en massa musik jättebra...

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 18:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack Linnofil för ett bra förklarande inlägg!

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 20:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ed wrote:
Man blir ju lite osäker vad tråden handlar om. Men en sak som jag har tänkt på att när man lyssnar på en riktigt bra anläggning så kan jag falla in i musiken, tappa lite tiden, förlora tankar om annat och medvetandet har en lite oklar tillvaro som delvis är inne i musiken och delvis inne i inget. Den känslan får jag aldrig på en sämre anläggning.
Jag instämmer att det är en helt underbar känsla att tappa tidsperspektivet. Jag har bara upplevt detta när jag dyker men då får man en dimension till som är helt suverän, viktlöshet :-)

PostPosted: Sat Jun 11, 2011 20:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Under de senaste två åren har jag verkligen fått upp ögonen för källans betydelse innan dess famlade jag runt och justerade på fel ställe i kedjan.
Spår ett och två på skivan Lyn's one med Alyn Cosker gör en lätt illamående om den spelas upp på en anläggning med en dålig källa och ger en härlig kick om den spelas upp på en anläggning med bra källa och som är väl injusterad, exempelvis hemma hos HCL.

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 09:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil wrote:
... Musikupplevelsen blir en blandning av vad som hörs och vad man själv hittat på. Självklart kan man njuta av det och många gånger är det bättre än vad som faktiskt finns i materialet. Men för mig är det oftast tvärtom. Ju mer jag hör av vad som är på skivan, desto bättre blir det. Oavsett kvalitet på återgivning så är det som händer i mottagarens hjärna en blandning av fabrikation/illusion och riktig information. Med bättre system så ökar andelen riktig information och fabrikationen av eget material minskar.

...

Jämför med en roman. Om du får vart 10'e ord i en kioskroman så fattar du den grundläggande historien efter att ha "läst" hela boken. Allt mellan dessa ord har du lagt till själv Med vart femte ord så får historien fler nyanser och då inser du att en del av det som hände i boken när du läste vart 10'e ord var påhittat av dig själv. Kanske det som hände person A egentligen hände person B osv. Men det är fortfarande OK att läsa böcker på det här sättet, om än lite jobbigt. Men några tyngre böcker eller t.ex. poesi är svårare eller omöjligt att ta till sig. Man får hålla sig till en viss kategori där man känner till grundkonceptet. En författare har naturligtvis lättare att i huvudet lägga till det som behövs än en vanlig Svensson. Men man måste inse att man skapar resultatet själv.

Med 9 av 10 ord går det att ta till sig det mesta, även tung poesi. De ord som behöver läggas till är lättare att få till och möjligheten att ta till sig material från andra kulturer än sin egen ökar högst väsentligt jämfört med 1 eller 2 av 10 ord. Kvalitén på materialet/kommunikationen som når det egna hjärnan är högre och man kommer närmare det som fanns i förmedlarens hjärna. På samma sätt är det med musiksystem....
Klockrent!

PostPosted: Sun Jun 12, 2011 12:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Linnofil wrote:
Det intressanta är väl just det som HCL och jag har försökt skriva. Att den som har sämre anläggning lägger till en massa information, UTAN att veta om det. Det handlar inte alls bara om finliret, det kan vara fundamentan i musiken. Men det är otroligt svårt att inse. Man tror man vet vad som är bra och dåligt, det hör man ju! Jag vet vad jag gillar och vad jag har för smak osv. Självklart säger Svensson, "Shure" säger ägaren av ett bra Linnsystem ironiskt...

Problemet när man lägger till själv är att det kan bli vad som helst, beroende på smak och erfarenhet. Musikupplevelsen blir en blandning av vad som hörs och vad man själv hittat på. Självklart kan man njuta av det och många gånger är det bättre än vad som faktiskt finns i materialet. Men för mig är det oftast tvärtom. Ju mer jag hör av vad som är på skivan, desto bättre blir det. Oavsett kvalitet på återgivning så är det som händer i mottagarens hjärna en blandning av fabrikation/illusion och riktig information. Med bättre system så ökar andelen riktig information och fabrikationen av eget material minskar.

Men det är svårt att erkänna att de där häftiga musikupplevelserna man hade i barndomen, eller när det nu var, är till stor del fabricerade, en egen illlusion. Med stor erfarenhet av bättre system blir det en naturlig slutsats.

Att lyssna på musik och att producera musik är vitt skilda saker, det är min bestämda erfarenhet. Precis som konsten att tala och att lyssna är fundamentalt olika saker, helt skilda kompetenser. Musiker är generellt sett sämre på att avgöra vad som är bra och dålig musik. Helt enkelt för att de är bättre på att fabricera tilläggsmaterialet som krävs. Det är också min bestämda erfarenhet. De fokuserar dessutom ofta på den rent tekniska kompetensen, hellre än den kommunikativa kompetensen.

För mig är musik bara ett (universellt) språk. Ett sätt att kommunicera med andra, från förmedlarens hjärna till mottagarens hjärna, på ett känslomässigt plan. Tunedem optimerar denna kommunikationskanal. Det är därför tunedem är så bra, det går direkt på kärnan, kommunikationen. Tunedem skiter i typsnittet och färgen på bokstäverna, om ni förstår vad jag menar.

Med 9 av 10 ord går det att ta till sig det mesta, även tung poesi. De ord som behöver läggas till är lättare att få till och möjligheten att ta till sig material från andra kulturer än sin egen ökar högst väsentligt jämfört med 1 eller 2 av 10 ord. Kvalitén på materialet/kommunikationen som når det egna hjärnan är högre och man kommer närmare det som fanns i förmedlarens hjärna. På samma sätt är det med musiksystem.

Jag kan sitta i bilen och lyssna på radio och tro att musik är bra. Den skivan måste jag köpa tänker jag. Med skivan/FLAC filen i Linnsystemet kan jag ibland inse att jag skapade min egen upplevelse där i bilen. Det var inte bra, i verkligheten. Men det blir aldrig så med opera, bara med musikstilar jag känner väl. Med opera kan det bli tvärtom, när jag hör det jag inte förmår att lägga till själv kan musik jag trodde var dålig bli fantastiskt bra!

Alla som jag känner som har gått från standardsystem till bra system (tunedem) har ändrat sin smak och sina preferenser. Framför allt handlar det om en breddning av musikstilar och kulturellt omfång. Ju bättre system desto större förändring! När jag dejtade olika flickvänner (inte samtidigt!) var det samma sak. Hemma hos sig gillade de bara en musikstil. Hos mig var en massa musik jättebra...

Intressant tolkning av hur det verkligen fungerar..

"Man tror man vet vad som är bra och dåligt, det hör man ju! Jag vet vad jag gillar och vad jag har för smak osv. Självklart säger Svensson, "Shure" säger ägaren av ett bra Linnsystem ironiskt..."

Ingenting förutom högpresterande Linn-system (eller åtminstone ett tune demat system) kan erbjuda full förståelse av musik. Annars vet man inte vad man gillar eller vilken "smak" man månde ha. :shock: Jag har kanske inte hört tillräckligt många timmar på Radikal12a eller KDS för att få sådana Aha-upplevelser. Du säger att musik är ett universellt språk. Ja, det är ett sätt att beskriva musik. Ingemar Bergman beskriver musik som ett mysterium. Var kommer den ifrån? Det finns knappt en enda människa som inte har en relation till musik. Att mystiken i att förstå musik och att den bara "avslöjar" sitt rätta ansikte i vissa system, ordnade på ett visst sätt är att ge hifianläggnigar alldeles för stor del av förståelsen. Det är inte där mystiken ligger. Det oförståeliga är hur musiken över huvud taget existerar som uttryck och vilka känslor som sätts i spel av den.

Hur ska man förklara alla timmar av musik som seglar in i hjärnan utan hjälp av hifisystem? Jag tänker också på livelyssning. Om musiken är förstärkt och det står någon mindre musikalisk tjomme bakom rattarna vid mixerbordet så kan ljudet bli kass och irriterande, men om musikerna trots det gör ett bländande framträdande så har man ett visst överseende med det. Har man förstått musiken? Om jag sitter i ett rum tillsammans med en stråkkvartett, som spelar ett stycke. Förstår jag musiken trots att jag samtidigt känner exakt hur stråken producerar ett visst ljud. Jag tror nog det. Den där extra informationen som tekniken medför sitter i ryggmärgen. Vill man lyssna på musiken? Spelar de på ett sätt som gör att man vill lyssna? Och då pratar jag inte om små tekniska detaljer utan det musikaliska som är långt viktigare?

Hur ska man beskriva musikförståelse i fallet --> musik som man spelat fram och baklänges hundratals gånger med egen hjärna och egna händer? fragment? tune dem?

Improvisation i realtid. musik som skapas på millisekunder. Den förståelsen finns nog där av erfareheter som inte har med hifisystem att göra öht.

Jag har sedan länge länge släppt det där med musiksmak och jag tror nog att de flesta gör det som lyssnar mycket på musik. Det är liksom totalt ointressant. Jag intresserar mig för all typ av musik (som är bra..) Det finns förstås en massa klichéartad och sunkig musik och trötta framföranden osv.

Till sist kanske jag ska nämna att jag har jämfört musik spelad av mina två hifisytem hemma. Det är skillnad på dem. Det ena systemet ger en bättre upplevelse i de flesta avseenden. Men jag förstår musiken lika bra i båda. Jag har spelat samma musik i klimaxsystem och musiken är den samma där också med en större ljudbild och tightare. Ja, exaktheten är ju det som utmärker Linn. Det är ju därför det är så underbart att lyssna på musik från en 12a. Jag tyckte det när jag hörde på musik från en 12a för första gången 1992 och jag tycker det nu också. Men så fruktansvärt stor skillnad att man tappar fundamenten i musiken av mindre exakta snurror. Då borde 12an från 1992 ge en oförståelig och fragmentarisk musikupplevelse jämf. med dagens Radikal (som btw. är awesome). En ständig evolution där Linn inbjuder oss till musikens Nirvana för 30.000:- (Keel mm. mm.) per insikt.. Ja, det blir tightare och tightare och det är väl bra det. Men när man lyssnar på skillnaden mellan Lingo och Radikal så flyger inte förståelsen av musiken till nya höjder. Den fanns där innan också, men lite roligare blir det allt. För att man förstår.. :twisted:

Jag vill inte på något sätt verka dryg med detta inlägg. Jag har full respekt för era upplevelser (Linnofil och HCL), men kan för den skull inte hålla med. Jag tvivlar inte heller på att ni har mycket gedigen kunskap och erfarenheter av hifi och Linn i synnerhet. :)

PS. De flesta operaverk innehåller samma treklanger och harmonik som vilken pop och schlager som helst. Det ska till modern opera för att det ska hända något revolutionärt. Men tolvtonstekniken är ju ingen bebis heller.. Lyssnar mycket på arabisk musik och njuter inte minst av dess kvartstoner. DS.

Last edited by [Naim]-(Linn) on Sun Jun 12, 2011 13:27, edited 1 time in total.

Post new topic  Reply to topic  [ 190 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 13 Next

All times are UTC+02:00